Brainstorming (1)

Het Belgische amateurvoetbal levert de maatschappij minstens 2,1 miljard euro per jaar op, zo blijkt uit een wetenschappelijk gevalideerde SROI (Social Return On Investment)-studie die de KBVB deed in samenwerking met de UEFA, de WHO en tal van academici. De 400.000 jeugd- en amateurvoetballers brengen onze economie elk jaar niet alleen ruim 420 miljoen euro op, ze genereren ook maar liefst 1 miljard euro aan gezondheidsvoordelen. Het Belgische voetbal zorgt voor lagere criminaliteitscijfers en meer werkende landgenoten, wat nog eens een positieve economische impact van 580 miljoen euro betekent.
...

Het Belgische amateurvoetbal levert de maatschappij minstens 2,1 miljard euro per jaar op, zo blijkt uit een wetenschappelijk gevalideerde SROI (Social Return On Investment)-studie die de KBVB deed in samenwerking met de UEFA, de WHO en tal van academici. De 400.000 jeugd- en amateurvoetballers brengen onze economie elk jaar niet alleen ruim 420 miljoen euro op, ze genereren ook maar liefst 1 miljard euro aan gezondheidsvoordelen. Het Belgische voetbal zorgt voor lagere criminaliteitscijfers en meer werkende landgenoten, wat nog eens een positieve economische impact van 580 miljoen euro betekent. Bovenstaande alinea is een korte samenvatting van een uitgebreide studie die het knowledge centre van de Belgische voetbalbond, tegenwoordig de Royal Belgian Football Association, verspreidde. Dat kenniscentrum kwam er op initiatief van het marketingdepartement, dat duidelijk komaf wil maken met het stoffige imago van de voetbalbond. De coördinator ervan, Matteo Balliauw, heeft een academische achtergrond als doctor, kwam bij de bond als dataspecialist en coördineert nu een heleboel projecten die allemaal draaien rond voetbal en het vergroten van kennis. Op dat vlak werkt hij nauw samen met tal van experten, universiteiten en andere opleidingen, in binnen- én buitenland. Binnenkort gaan we nog eens van hen horen, klinkt het. In samenwerking met de Gentse prof Stijn Baert werd onderzoek gedaan naar de 'ideale' voorgeschiedenis van een trainer voor hij hogerop aan de slag gaat. Waar helpt de ervaring als speler, is hij beter af als hij al een keer hulptrainer is geweest, of helpt een passage bij de jeugd? Er kwamen naar verluidt interessante dingen aan het licht. Overigens hierbij deze oproep: studenten die graag rond voetbal een werkstuk willen maken, kunnen terecht op knowledge.center@rbfa.be. Roberto Martínez is naast bondscoach ook technisch directeur van de KBVB, dat weet u. In het kader van die job volgt hij alles: vrouwenvoetbal, jeugdvoetbal, amateurs, de profs... Geregeld, ongeveer één keer per maand, zit hij samen met de nationale jeugdcoaches. Daar worden aanstormende talenten in kaart gebracht, maar ook tactische discussies op tafel gegooid. Coaches wordt bijvoorbeeld vooraf gevraagd om iets uit te werken rond een bepaald thema. Een van de thema's die onlangs aan bod kwam en breed werd bediscussieerd, was... het gebruik van Kevin De Bruyne als valse negen bij Manchester City. Iets waar Pep mee aan kwam zetten. U herinnert zich nog dat hij zo Real Madrid vorig seizoen op het verkeerde been zette. En wat zagen we in Kopenhagen, vorige donderdag? De Bruyne als... valse 9, bij momenten. De speler zelf nuanceerde dat zaterdag op zijn persconferentie. Blijkbaar moet het een discussie zijn geweest met voorbedachten rade. Hij zette het flesje van Heineken weg, Romelu Lukaku aan het begin van zijn persconferentie na Denemarken-België ('ik drink geen alcohol'), maar een paar seconden later kwam het weer in beeld. Lukaku had dan al wel grappend gezegd: ' Coca cola, call Roc Nation ( zijn managementbureau, nvdr). Misschien kunnen we samenwerken.' Om maar te zeggen: Cristiano Ronaldo heeft met zijn oproep om water te drinken, in plaats van frisdrank, nogal wat losgemaakt. De Engelse media waren er als de kippen bij om Ronaldo, die eerder al eens zijn zoontje had verweten te veel frisdrank te drinken, op inconsequent gedrag te wijzen. Ole Gunnar Solskjaer vertelde ooit dat Ronaldo aan de ontbijttafel verscheen met een cola, tot ergernis van Ryan Giggs in die Unitedperiode. En in 2006 maakte de Portugees nog reclame voor het merk. Dat deed hij later ook voor KFC, een fastfoodketen. De UEFA was in elk geval not amused. 'Sponsors zijn fundamenteel voor de organisatie van dit soort tornooien en voor de ontwikkeling van de sport, bij vrouwen en kinderen', klonk het. Volgens gegevens die Global Data vorige vrijdag verspreidde zijn niet-alcoholische drankenmerken gulle sportsponsors. Binnen Europa zou het gaan om 675 deals die in 2021 samen ruim 300 miljoen euro waard waren. Sporters die hun stem verheffen tegen iets wat zij ongezond vinden - inzicht komt met de jaren - het is niet nieuw. Ook de NBA had recent zijn opstandigen. Klay Thompson van de Golden State Warriors en Gregg Popovich, een NBA-legende, zetten ook al vraagtekens bij een flesje Gatorade toen dat voor hun neus stond. Thompson, omdat hij door een concurrent werd gesponsord, Popovich om morele redenen. 'Daar zit te veel suiker in.'Dat als gevolg van de actie van Ronaldo de aandelen van Coca Cola naar beneden duikelden, zou wel nonsens zijn, signaleerden beursvolgers. De daling was al ingezet voor de Portugees zijn kritiek gaf. Wie de eerste keer in Kopenhagen is, moet verplicht op zoek naar het beeld van de kleine zeemeermin. Amper iets groter dan ons Manneken Pis, en zo'n tien minuutjes te voet van het centrum van de stad. Op weg ernaartoe volgen we drie mensen die een shirt van de Duivels dragen. Alle drie fans van Courtois. Grote fans: het blijken pa, ma en zus te zijn. Overal waar de Duivels spelen, zitten ze in de tribune te supporteren. Afgelopen maandag zaten ze voor de vierde keer in Sint-Petersburg. De enige die het familierendez-vous moet missen is de broer van Thibaut. Hij heeft nog examens. Thibaut krijgen ze evenmin te zien, de Duivels moeten in hun ploegbubbel blijven. Opta, verzamelaar van data, kwam na Denemarken-België met deze opvallende statistiek. Voor de rust schoten de Belgen 1 keer op doel. Dat is het laagste aantal doelpogingen op een tornooi sinds... de nederlaag tegen Mexico (1-2) op 3 juni 1986 tijdens het WK. Vijf dagen later wonnen de Belgen van Irak en op 25 juni stonden ze in de halve finale tegen Argentinië. De buschauffeur van de Belgische media in Kopenhagen is gek van voetbal. In de jaren tachtig was hij de vaste chauffeur van de Deense nationale ploeg. De tijd van Sepp Piontek en de broers Laudrup. In die bus, zo vertelt hij, regeerde de vrolijkheid. Ze zongen, dansten, de muziek stond luid en als het resultaat had meegezeten werden op de terugweg pilsjes gekraakt. De man bleek ook Ariël Jacobs te kennen en voert nu de spelers van Bröndby rond, zelfs naar het buitenland, als dat vlakbij is: Zweden, Noord-Duitsland, ... Alles is nu wel honderd keer serieuzer, moet hij toegeven.