Suzuki Regina

Om veilig en snel door de stad te cruisen heb je heus geen grote, zware auto nodig. Integendeel! Dat hebben ze bij Suzuki goed begrepen en dus stelde de Japanse autoconstructeur met gepaste trots de nieuwe Regina voor. De Suzuki Regina is compact (3m56), licht (730 kg), opvallend aerodynamisch en heeft aan 800 cm genoeg om zijn motor te herbergen. Andere troeven zijn: de CVT-versnellingsbak, het start-stop- systeem en een uitstoot van amper 70 g CO2 per kilometer.

Mitsubishi Concept PX-MiEV II

Mitsubishi lijkt met de Concept PX-MiEV II wel te willen bewijzen dat ook SUV's geschikt zijn voor een ritje door de stad. De Concept PX-MiEV II mag er dan wel vervaarlijk uitzien, hij toont zich vooral een uitstekende elektrische wagen met een batterij met een opvallend lange levensduur. Twee elektrische motors (een voor elke wielas) van 82pk zorgen voor de nodige energie. Als de lithium-ionbatterijen het laten afweten, is er nog de 2.0l benzinemotor die de wagen (volgens het oude principe van de generator) van elektriciteit kan voorzien. Dankzij die unieke combinatie heeft de Mitsubishi Concept PX-MiEV II een actieradius van maar liefst 800 kilometer.

Honda EV-ster

De liefhebbers van de vinnige benzinemotors van Honda zullen misschien een traan wegpinken - je wagen eens lekker laten brullen aan 9000 toeren per minuut is er niet meer bij - maar de nieuwe EV-ster is echt wel een topper. De nieuwe Honda is er eentje die volledig op elektriciteit drijft. De 58 kW (79 pk) zorgt voor een snelheid van 60 km/u na vijf seconden en een maximumsnelheid van 160 km/u. Keerzijde van de medaille is dat je na amper 160 km een laadpaal moet opzoeken. Na een oplaadperiode van drie uur is de EV-Ster dan klaar voor opnieuw 160 km.

Nissan Pivo III

Na de Pivo I uit 2005 en de Pivo II uit 2007 stelde Nissan nu het derde model van de sympathieke elektrische wagen voor. De derde versie is realistischer dan de twee vorige en breekt dan ook met het concept van de volledig om zijn as draaiende bestuurdersruimte. De typische afzonderlijk draaibare wielen zijn wel behouden. Dankzij die speciale wielen kun je immers ter plekke een rondje draaien en dat is in al te krappe parkeerplaatsen weleens handig. Om dat parkeren nog een stuk makkelijker te laten verlopen is de Pivo III uitgerust met een handig automatisch parkeersysteem. Je kunt je dus perfect laten afzetten aan het restaurant terwijl je auto zelf een plaatsje op de parking gaat zoeken. Tegelijkertijd laadt die ook zijn batterij op. Als je een smartphone hebt, volstaat het om je wagen even op te bellen en dan maakt die zich meteen rijklaar.

Mazda Takeri Concept

De absolute uitschieter van het autosalon was de Takeri Concept die met zijn mooie - bijna gesculpteerde - lijnen perfect weergeeft hoe de toekomstige Mazda 6-reeks er zal uitzien. Al is de Mazda Takeri natuurlijk meer dan alleen maar een mooie carrosserie. Ook wat er onder die carrosserie huist, is de moeite waard. Het energierecupererende systeem, i-Eloop, is uitgerust met een condensator die een tijdelijke elektriciteitsopslag mogelijk maakt. Die energie kan worden aangewend om het start-stopsysteem te activeren, maar ook de verwarming, de elektrische ruiten en de radio kunnen dankzij die energie bediend worden. Daardoor alleen al bespaar je maar liefst tien procent op je benzineverbruik.

Toyota GT 86

Na jaren van afwezigheid maakt Toyota een opmerkelijke terugkeer in de wereld van de sportieve coupés. De GT-86 biedt meteen alle ingrediënten die je bij een coupé zou verwachten. Sexy lijnen, een vervaarlijke (aan)blik en een welgevormde derrière. Dankzij de zelfblokkerende differentieel op het achterstel is het rendement verzekerd en dat stelt je in staat om de 205 Nm koppel over te brengen bij ... 6500 toeren per minuut. De 2.0l motor met 200 pk is het resultaat van een samenwerking met Subaru, dat trouwens een soortgelijk model (BRZ) heeft. Ze hebben zich bij Toyota gelukkig niet overgegeven aan de trend om met turbocompressormotoren te werken.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Om veilig en snel door de stad te cruisen heb je heus geen grote, zware auto nodig. Integendeel! Dat hebben ze bij Suzuki goed begrepen en dus stelde de Japanse autoconstructeur met gepaste trots de nieuwe Regina voor. De Suzuki Regina is compact (3m56), licht (730 kg), opvallend aerodynamisch en heeft aan 800 cm genoeg om zijn motor te herbergen. Andere troeven zijn: de CVT-versnellingsbak, het start-stop- systeem en een uitstoot van amper 70 g CO2 per kilometer.Mitsubishi lijkt met de Concept PX-MiEV II wel te willen bewijzen dat ook SUV's geschikt zijn voor een ritje door de stad. De Concept PX-MiEV II mag er dan wel vervaarlijk uitzien, hij toont zich vooral een uitstekende elektrische wagen met een batterij met een opvallend lange levensduur. Twee elektrische motors (een voor elke wielas) van 82pk zorgen voor de nodige energie. Als de lithium-ionbatterijen het laten afweten, is er nog de 2.0l benzinemotor die de wagen (volgens het oude principe van de generator) van elektriciteit kan voorzien. Dankzij die unieke combinatie heeft de Mitsubishi Concept PX-MiEV II een actieradius van maar liefst 800 kilometer.De liefhebbers van de vinnige benzinemotors van Honda zullen misschien een traan wegpinken - je wagen eens lekker laten brullen aan 9000 toeren per minuut is er niet meer bij - maar de nieuwe EV-ster is echt wel een topper. De nieuwe Honda is er eentje die volledig op elektriciteit drijft. De 58 kW (79 pk) zorgt voor een snelheid van 60 km/u na vijf seconden en een maximumsnelheid van 160 km/u. Keerzijde van de medaille is dat je na amper 160 km een laadpaal moet opzoeken. Na een oplaadperiode van drie uur is de EV-Ster dan klaar voor opnieuw 160 km.Na de Pivo I uit 2005 en de Pivo II uit 2007 stelde Nissan nu het derde model van de sympathieke elektrische wagen voor. De derde versie is realistischer dan de twee vorige en breekt dan ook met het concept van de volledig om zijn as draaiende bestuurdersruimte. De typische afzonderlijk draaibare wielen zijn wel behouden. Dankzij die speciale wielen kun je immers ter plekke een rondje draaien en dat is in al te krappe parkeerplaatsen weleens handig. Om dat parkeren nog een stuk makkelijker te laten verlopen is de Pivo III uitgerust met een handig automatisch parkeersysteem. Je kunt je dus perfect laten afzetten aan het restaurant terwijl je auto zelf een plaatsje op de parking gaat zoeken. Tegelijkertijd laadt die ook zijn batterij op. Als je een smartphone hebt, volstaat het om je wagen even op te bellen en dan maakt die zich meteen rijklaar. De absolute uitschieter van het autosalon was de Takeri Concept die met zijn mooie - bijna gesculpteerde - lijnen perfect weergeeft hoe de toekomstige Mazda 6-reeks er zal uitzien. Al is de Mazda Takeri natuurlijk meer dan alleen maar een mooie carrosserie. Ook wat er onder die carrosserie huist, is de moeite waard. Het energierecupererende systeem, i-Eloop, is uitgerust met een condensator die een tijdelijke elektriciteitsopslag mogelijk maakt. Die energie kan worden aangewend om het start-stopsysteem te activeren, maar ook de verwarming, de elektrische ruiten en de radio kunnen dankzij die energie bediend worden. Daardoor alleen al bespaar je maar liefst tien procent op je benzineverbruik. Na jaren van afwezigheid maakt Toyota een opmerkelijke terugkeer in de wereld van de sportieve coupés. De GT-86 biedt meteen alle ingrediënten die je bij een coupé zou verwachten. Sexy lijnen, een vervaarlijke (aan)blik en een welgevormde derrière. Dankzij de zelfblokkerende differentieel op het achterstel is het rendement verzekerd en dat stelt je in staat om de 205 Nm koppel over te brengen bij ... 6500 toeren per minuut. De 2.0l motor met 200 pk is het resultaat van een samenwerking met Subaru, dat trouwens een soortgelijk model (BRZ) heeft. Ze hebben zich bij Toyota gelukkig niet overgegeven aan de trend om met turbocompressormotoren te werken. DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS