In de marge van de Chinese GP was er vorig weekend heel wat te doen rond de zogenaamde F-Duct of, vrij vertaald, de F-buis. Een vondst van de ingenieurs bij McLaren die op zich helemaal geen spitstechnologie is, vooral niet als je de materialen bekijkt die nodig zijn om het systeem te maken. Een luchthappertje op de neus van de auto, een buis om die lucht te geleiden naar de achterkant van de auto, en een opening waar die luchtstroom weer naar buiten komt. Allemaal in de vorm van een F, als je de doorsnede van de auto maakt, vandaar ...

In de marge van de Chinese GP was er vorig weekend heel wat te doen rond de zogenaamde F-Duct of, vrij vertaald, de F-buis. Een vondst van de ingenieurs bij McLaren die op zich helemaal geen spitstechnologie is, vooral niet als je de materialen bekijkt die nodig zijn om het systeem te maken. Een luchthappertje op de neus van de auto, een buis om die lucht te geleiden naar de achterkant van de auto, en een opening waar die luchtstroom weer naar buiten komt. Allemaal in de vorm van een F, als je de doorsnede van de auto maakt, vandaar de naam. Naast hun linkerbeen hebben Lewis Hamilton en Jenson Button een soort grote drukknop waarmee ze de luchtinlaat kunnen afsluiten, gewoon door de knie een beetje naar links te drukken. Het doet zowaar denken aan de F1 van de jaren zeventig, toen er nog manueel werd geschakeld en dat soort dingen. Of anders gesteld: nog een knopje meer op het stuur was toch iets futuristischer geweest, dit natuurlijk terzijde. Toch biedt het systeem een wezenlijk voordeel. Zonder in hoogtechnologische details te verdwalen, komt het erop neer dat de luchtstroom in de buis doorlaten of onderbreken de aerodynamische werking van de achtervleugel beïnvloedt. Het resultaat daarvan is meer neerwaartse druk van die vleugel in de bochten, en minder op het rechte stuk. Dat levert een betere wegligging en een hogere topsnelheid, zowat tien kilometer per uur, op. Het verschil is merkbaar. "Die McLarens zijn niet alleen sneller op het rechte stuk, het is ook bijna onmogelijk om ze te naderen door je te laten aanzuigen", zegt Sebastian Vettel. "De luchtstroom achter de McLaren is immers zo verstoord door dat systeem, dat je stuur bijna begint te trillen ..." Maar het maakt de McLaren sneller, dus wil iedereen nu ook zo een wondermiddel. "We hebben zo een F-buis nodig", zet Vettel zijn Red Bullteam onder druk. Bij Ferrari hebben ze hun huiswerk al half klaar, hoewel in China nooit duidelijk was of ze het systeem echt konden uittesten in de oefenritten, en bij Williams ook. Alleen konden ze het daar nog niet uittesten. De onderdelen die in de fabriek in Engeland werden gemaakt, raakten niet tijdig in China. Of hoe de vulkaanas ook de F1 parten speelde. Aan de spektakelrijke GP van China was het niet meteen te zien. Daarvoor zorgde de regen die kwam, ging en terugkeerde. Maar voor het eigenlijke racen is de F-buis geen goed nieuws. Ze kent immers weer meer belang toe aan de aerodynamica, terwijl de grote reglementswijziging van begin 2009 net het omgekeerde beoogde. Het maakt inhalen in normale omstandigheden, een race in kurkdroog weer met de favorieten in elkaars buurt, dus weer iets moeilijker. Deze keer is er niets aan te doen, want in tegenstelling tot vorig jaar met de felbesproken dubbele diffuser, valt in het technische reglement geen enkele regel te bespeuren die kan laten vermoeden dat het systeem niet legaal is.