DOOR jo bossuyt
...

DOOR jo bossuytBelgen in de F1, het is al een poos geleden. Van 2004, toen Bas Leinders bij Minardi ging rijden als derde coureur. In die periode mochten de teams immers een derde auto inzetten voor hun testrijders, tijdens de vrije trainingen op vrijdag. Voor sommige teams een snelle manier om de reservewagen nuttig te gebruiken - want er ook nog eens aan te verdienen, met het budget dat die derde man meebracht. Maar verder dan die vrijdagtrainingen kwam Leinders nooit, zodat we tot 1994 moeten teruggaan voor een Belg die daadwerkelijk aan de start van een GP kwam. Hoewel, echt meedoen deed Philippe Adams dan ook weer niet. De man uit Moeskroen kocht zich voor twee races in bij het toen al doodbloedende Lotus. Verder dan Francorchamps en Estoril kwam hij niet. Voor een Belg die echt meespeelt in de formule 1, moeten we dus nog een jaartje dieper in de tijd. In 1993 zette Thierry Boutsen immers een punt achter tien jaar F1, die hem niet alleen drie overwinningen hadden opgeleverd, maar ook een vierde plaats in het WK van 1988. Iets minder goed dan Jacky Ickx, die van 1966 tot 1979 acht GP's had gewonnen en in 1970 zelfs vicewereldkampioen was geworden. Sindsdien speelde België dus niet echt meer mee in de top van de autosport. Daar komt nu verandering in. De 24-jarige Jé-rôme d'Ambrosio, dit seizoen actief in het GP2-kampioenschap, zal tijdens de komende vier GP's van het seizoen deelnemen aan de vrije trainingen op vrijdag, in de tweede auto van Virgin Racing. Veel meer dan wat Leinders in 2004 deed stelt dit dus niet voor, maar deze keer houdt het wel serieuze toekomstperspectieven in. Het is immers een publiek geheim dat Gravity, het Luxemburgse management van d'Ambrosio, de Belg tot elke prijs in de formule 1 wil krijgen. Geld is er daarvoor genoeg: Gravity is in handen van een stel jongens die in de autosportwereld minzaam de miljardairs worden genoemd. Dat doet de waarheid niet eens geweld aan: Gérard Lopez, een van de partners bij Gravity, staat bekend als een tovenaar in de wereld van de haute finance en zou volgens de economische pers alleen al aan de verkoop van Skype, een deal die hij bemeesterde, vier miljard dollar verdiend hebben. Het loodste hem binnen in een vriendenkring waar hij Bernie Eccle-stone leerde kennen. Voeg daar nog eens een passie voor autosport bij, en voor hij het wist werden Lopez en zijn partners met een nieuwe vennootschap (Genii) voor 75 procent eigenaar van het F1-team van Renault. Dat biedt natuurlijk een grotere armslag als je een beschermeling in de F1 binnen wilt loodsen. Neem van ons dus maar aan dat d'Ambrosio ook volgend jaar bij Virgin rijdt, niet als derde man maar in een vast zitje. Virgin zou volgend jaar immers dolgraag de V8-motoren van Renault gebruiken. In zo'n constructie is een coureur, uiteraard boven op wat sponsoring - d'Ambrosio zou voor een vaste stek bij Virgin maar 5 miljoen euro moeten meebrengen, weinig naar F1-normen - altijd perfecte pasmunt.