Voltijds fabrieksrijder in het WK rally en dat op 22-jarige leeftijd : met Sébastien Loeb, Petter Solberg en Markko Märtin behoort François Duval tot de opkomende generatie rallyrijders van hoog niveau. Duval maakte bij Ford zijn eerste volledige wereldkampioenschap rally. "Alles verliep voorspoedig tot ik in Finland domweg van de weg ben geraakt, terwijl Malcolm Wilson, de baas van het Ford-team, me net had gevraagd om het kalm aan te doen en me vooral niet te...

Voltijds fabrieksrijder in het WK rally en dat op 22-jarige leeftijd : met Sébastien Loeb, Petter Solberg en Markko Märtin behoort François Duval tot de opkomende generatie rallyrijders van hoog niveau. Duval maakte bij Ford zijn eerste volledige wereldkampioenschap rally. "Alles verliep voorspoedig tot ik in Finland domweg van de weg ben geraakt, terwijl Malcolm Wilson, de baas van het Ford-team, me net had gevraagd om het kalm aan te doen en me vooral niet te bekommeren om de chrono's. Hij wou gewoon dat ik ervaring opdeed op dit specifieke terrein." "Malcolm Wilson had in de rally van Duitsland tijdens een chronorit vastgesteld dat ik bij het naderen van een bocht twee versnellingen terugschakelde en de concurrenten slechts één versnelling. Daaruit leidde hij af dat mijn notities niet precies genoeg waren en dus raadde hij me een andere, beter uitgekiende manier van noteren aan. Met de hulp van mijn co-rijder, Stéphane Prévot, heb ik dat geprobeerd. Zonder succes." "Dat klopt. Ik kon niet visualiseren wat er stond. Ik slaagde er niet in om me op basis van die notities een scherp idee te vormen van welke bocht er op me afkwam. Daardoor begon ik defensief te rijden en presteerde ik slecht in de bochten. Zowel in Finland als in Australië had ik de indruk dat ik achteruitgang had gemaakt. Ik heb definitief gekozen om terug te grijpen naar mijn oorspronkelijke vorm van notities. Vanaf het moment dat ik de oorzaak van mijn slechte prestaties kende, had ik geen enkele reden tot paniek meer.""Vergis je niet, ik besef heel goed dat vele jonge rijders wat graag in mijn plaats zouden zijn. En al lijk ik het dan niet uit te stralen, ik heb wel degelijk de ambitie om wereldkampioen te worden. Het is zeker niet zo dat ik denk dat ik mijn doel bereikt heb omdat ik als 22-jarige als fabrieksrijder rondtoer. Ik sta nog maar aan het begin van mijn carrière, ik heb nog alles te leren. Ervaring is in de rallysport een determinerende factor. Dit was pas mijn eerste volledige seizoen.""Mijn contract loopt over vier seizoenen en het ideale parcours ziet er als volgt uit : 2003 en 2004 om te leren, een eerste zege in 2005 en de wereldtitel in 2006. Maar dat plan is door de nieuwe regels inderdaad wat bijgestuurd. Men verwacht nu ook van de nummers twee van een team dat ze meestrijden en punten pakken.""Ik hou er niet van om lang te blijven hangen, omdat ik niet inzie wat dat me zou kunnen opbrengen. Dan keer ik liever vlug terug naar mijn vertrouwde omgeving. Ik heb het nooit verborgen dat het werk in de garage van mijn vader in Cul-des-Sarts belangrijk is voor mijn evenwicht. Daar kan ik ontspannen, daar krijg ik mijn hoofd helemaal leeg. Maar ik evolueer met het ouder worden. Ik pas me beter en beter aan die vele verplaatsingen aan."door Eric Faure