“Het is een menselijk project. Ik wil er niets artificieels van maken. De jongens mogen niet denken ‘ik ga bij FC Fossombrone spelen, dan kan ik model zijn. ‘ Neen, dat absoluut niet. Ik wil geen sportmannen die zich superstar voelen, enkel en alleen omdat zij mijn label dragen. Wel dat FC Fossombrone vooral plezier beleeft aan het spel op zich en dat de spelers gestimuleerd worden tot dromen. Ik wil een trend lanceren die gebaseerd is op het concept klein en verzorgd”, zo omschrijft de creatieve ondernemer/stilist Dirk Bikkembergs de idee achter het opkopen van de Italiaanse amateurclub FC Fossombrone, dat komend seizoen aantreedt in het Campionata di eccelenza, vergelijkbaar met eerste provinciale.

Na twee seizoenen als officiële stilist van Inter maakt Bikkembergs zijn opwachting op het veld. Hij investeert voor het seizoen 2005/06 ongeveer 250.000 euro, treedt op als enige sponsor van het team en wil binnen de twee seizoenen promoveren naar vierde klasse. Bikkembergs kiest voor het voetbal aan de basis. Vandaar dat hij voor een kleine ploeg koos, weg van de schijnwerpers, die in de buurt speelt van zijn productiehuis, maar waarbij het vooral draait om waarden als eenvoud, moed, zin voor uitdaging en de eeuwige drang naar perfectionisme. Op termijn wil Bikkembergs de eerste stilist worden die effectief in een sportstadion werkt. Met medewerking van de lokale autoriteiten beoogt hij moderniseringswerken aan het stadion, waardoor de officiële zetel van het team op termijn ook een bevoorrechte waarnemingspost wordt in een moderne infrastructuur, met de inpassing van een restaurant en winkel.

In het team is er plaats voor één Belgische voetballer : Thierry Eeckman (30), vorig seizoen bij derdeklasser FC Nieuwkerken Sint-Niklaas. Bikkembergs spreekt liever niet over big business. “Voetbal is dé universele taal van onze tijd. Die sport spreekt gelijk welke jongere in elk continent aan. Ik ben overtuigd dat voetbal de beste taal is om mijn boodschap over te brengen. Wanneer ik overga tot het passen en showen van mijn kledingstukken, werk ik samen met voetballers die niet in eerste klasse spelen, maar met mensen die voetbal beleven. Als zij zichzelf in de spiegel bekijken, zie ik in hun ogen of wat ik doe, goed of slecht is. Hun blik is mijn leidraad.” (FV)

FV

Ik wil geen sportmannen die zich superstar voelen, enkel en alleen omdat zij mijn label dragen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content