Door Jo Bossuyt
...

Door Jo BossuytDe F1 heeft een nieuwe held: Jenson Button. "Eindelijk", zal de man zelf gedacht hebben. Sinds hij in 2000 als piepkuiken debuteerde in de formule 1, voorspelde iedereen roem en heldendom voor de jongen. Maar de echte doorbraak kwam er niet, wegens een auto die telkens opnieuw te traag was. Tot vorige zondag in Melbourne, dus. "In dit tempo levert Brawn GP halverwege het seizoen de wereldkampioen", sakkerde Felipe Massa. Zijn Ferrari was, net zoals de McLaren van Lewis Hamilton, niet vooruit te branden. De kaarten zijn inderdaad serieus herschud. Insiders hadden het zien aankomen. Hoe Jenson Button en Rubens Barrichello van bij hun allereerste wintertest verschroeiend hard gingen: het kon niet anders of die Brawn GP001 was een fantastisch stuk alaam. Brawn GP, het team dat verrees uit de as van Honda, kreeg immers pas begin maart groen licht om mee te doen. Pas toen raakte de deal rond waarmee Ross Brawn, vorig jaar nog technisch directeur van Honda, het team mocht overnemen. Op dat moment waren de andere teams al maanden aan het proefdraaien. En toch is de blakende gezondheid van de Brawn GP001 geen verrassing. Meer zelfs: het is het meest doordachte product op de starting grid. Dat zit zo. Toen Honda begin vorig jaar merkte dat de 2008-auto een complete miskleun was, begon het meteen met man en macht, maar vooral met gigantisch veel geld en een bataljon ingenieurs te werken aan de machine voor 2009. Niet één sleutel wilden ze nog op de auto zetten, waarmee Button en Barrichello vorig jaar reden te klooien. Bovendien bood de ingrijpende reglementswijziging die dit jaar inging nooit geziene kansen: iedereen moest immers van nul af aan beginnen om een volledig nieuwe auto te bouwen. Bij Honda ging alle energie dus naar de machine voor 2009. Veertien maanden geleden al ontwierpen, bouwden en testten de Japanners de auto van de wederopstanding. Geen F1-wagen die de voorbije maanden meer uren doorbracht in windtunnels, op een bepaalde moment zelfs in vier tegelijk. Het resultaat zagen we zondag: een haas tussen schildpadden. Precies het tegenovergestelde van de Ferrari en vooral de McLaren. Waar ze vorig jaar precies het omgekeerde deden van Honda: alle energie in wat toen de huidige auto was. McLarenbaas Ron Dennis, die wist dat hij eind 2008 een stap opzij moest zetten, wilde immers absoluut langs de voordeur weg. Met zijn geesteskind Lewis Hamilton als wereldkampioen dus. Ook dat was in Melbourne te zien: Hamilton kon niet beter dan de vijftiende kwalificatietijd en raakte alleen op het podium omdat hij zijn bovenaardse prestatie kon combineren met de diskwalificatie van Jarno Trulli en het grote aantal uitvallers. Of hoe het ene jaar het andere niet is. Voor niemand. S