Veel F1-kenners geloven dat Fernando Alonso (33) met zijn overstap van Ferrari naar McLaren verkeerd gokte. Na vijf races sprokkelde de tweevoudige Spaanse wereldkampioen nog geen enkel punt. Op het stratencircuit van Monaco moet het tij keren.

Je geldt wereldwijd als de meest bekende F1-rijder van het moment. Hoe bevalt die hysterie je, wanneer je ergens opduikt?

“Ik ben daar trots op. Omdat ik weet dat ik met mijn manier van leven toch geprivilegieerd ben. Er zijn constant momenten waarop het een droom lijkt. Voor ik in de formule 1 zat, was de sport totaal niet populair in Spanje, ondertussen ontdekte het land die sport toch wat.”

Bij elke WK-manche sta je daar en maak je geregeld foto’s met de fans. Wat gebeurt daar nadien concreet mee?

“Niet meer dan ze enkel op Twitter plaatsen. Nadien bekijk ik ze eigenlijk niet echt meer. Maar ik deel die zaken graag met mijn supporters. Op dat vlak zie ik mezelf een beetje als een toneelspeler. Ik speel het personage dat de mensen van mij verwachten.”

Had je verwacht dat je opgave met McLaren zo zwaar zou zijn?

“Ik wist op voorhand dat het heel moeilijk ging worden. Net dat beviel me ook zo sterk aan dit project. Ik keerde terug naar McLaren om mijn eigen motivatie te herontdekken. Twee WK-titels bezit ik al, ik won verschillende races en stond meermaals op het podium. Op het einde ging het er bij Ferrari alleen nog om om een keer kampioen te worden. Die verwachting kon ik niet invullen. Ook al haalde ik drie keer zoveel punten als mijn collega, ik werd ervoor verantwoordelijk gehouden dat het resultaat niet voldeed. Vijf jaar was daarom genoeg. De verantwoordelijken wilden nochtans verlengen tot 2019. Maar de uitdaging beviel me niet langer.”

Je verbintenis bij Ferrari liep tot 2016. Waarom ging je vroeger weg?

“Omdat ik er niet meer in geloofde dat het nog mogelijk was om daar een titel te winnen. Daar blijf ik bij. De dominantie van Mercedes is te groot. Als je daartegen in wilt gaan, moet je iets radicaals doen. En dat doe ik nu.”

Hoe is de situatie bij McLaren?

“Ik ben er zeer gelukkig. We zijn vanaf nul iets aan het opbouwen. We vormen een jong team, maar iedereen is heel gemotiveerd. De races lijken wat op testritten. Het komt eropaan om kilometers te maken. Ons ontwikkelingstempo stemt me tevreden. Bij een terugslag werken we nog harder voor de volgende race. Dat gevoel miste ik de afgelopen vijf jaar.”

DOOR MICHAEL WITTERSHAGEN

“Als je tegen de dominantie van Mercedes wilt ingaan, moet je iets radicaals doen.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content