Nog twee races staan er op het programma in het WK formule 1. Voor de teams die nog een mannetje in de titelstrijd hebben, is het dus de hoogste tijd om knopen door te hakken. Zoals: beslissen wie als kopman wordt uitgespeeld. En toch is het dat wat ze bij Red Bull net niet doen. Niet eens een halfuur na de finish van de Zuid-Koreaanse manche kreeg teambaas Christian Horner de vraag al te horen: of hij de aandacht van het team nu op een coureur zal concentreren. Het antwoord liet niet lang op zich wachten: "Neen. Onze beide rijders kunnen nog wereldkampioen worden...

Nog twee races staan er op het programma in het WK formule 1. Voor de teams die nog een mannetje in de titelstrijd hebben, is het dus de hoogste tijd om knopen door te hakken. Zoals: beslissen wie als kopman wordt uitgespeeld. En toch is het dat wat ze bij Red Bull net niet doen. Niet eens een halfuur na de finish van de Zuid-Koreaanse manche kreeg teambaas Christian Horner de vraag al te horen: of hij de aandacht van het team nu op een coureur zal concentreren. Het antwoord liet niet lang op zich wachten: "Neen. Onze beide rijders kunnen nog wereldkampioen worden. We zagen duidelijk dat het in amper één race snel kan omslaan. Zondag voerden niet minder dan drie coureurs op een bepaald moment het kampioenschap virtueel aan ..." Mooie uitleg, maar er is meer aan de hand. Als Red Bull vandaag een kopman moet aanduiden, dan kan het niet anders dan Mark Webber kiezen. Die heeft in het klassement immers veertien punten meer dan Sebastian Vettel. Alleen staat dat haaks op de officieuze voorkeursbehandeling die de Duitser al het hele seizoen krijgt. Zoals duidelijk bleek in Turkije, toen Vettel en Webber elkaar in volle strijd voor de leiding aanreden en het team de zwartepiet zonder enige nuance naar de Australiër schoof. Pas toen de media ging steigeren voor zoveel onrecht haalde teambaas Horner bakzeil. Daarna was er in Silver-stone de kwestie van de nieuwe en betere voorvleugel waarvan Red Bull maar twee exemplaren had. Toen Vettel de zijne kapot had gereden, besliste Horner die van Webber op de auto van de jonge Duitser te zetten. Maar helemaal onbegrijpelijk waren de uitlatingen van Horner toen hij vorige week in Zuid-Korea aankwam: "Het is duidelijk dat we ons team rond Vettel willen bouwen. Hij is de jeugd én de toekomst. Webber rijdt al in de nadagen van zijn carrière. Mark zei trouwens dat hij op een hoogtepunt wil stoppen. Lang zal hij dus niet meer racen." Een betere manier om het vertrouwen van iemand doormidden te zagen bestaat er niet. Of er een verband is met de stuurfout die Webber vorige zondag onder druk maakte, toen hij zich uit de naad reed om Vettel niet verder te laten uitlopen, zullen we nooit weten. Maar ons buikgevoel zegt dat de kans groot is. En zelfs bij McLaren, waar LewisHamilton zich opnieuw helemaal in de titelstrijd fietste en Jenson Button zondag zelf toegaf dat hij de titel nu helemaal mag vergeten, bleken ze ook nog niet van plan een kopman aan te duiden. Fernando Alonso ziet het natuurlijk allemaal graag gebeuren. Bij Ferrari beslisten ze halverwege het seizoen al dat Felipe Massa water moest dragen voor de Spanjaard. Het voltallige Italiaanse team staat dus achter hem. Dat is niet alleen een psychologisch voordeel. Alonso moet immers ook niet vrezen dat Massa kostbare punten van hem afpakt. Hij mag zelfs hopen dat de Braziliaan zich voorin in het debat kan moeien, zoals vorige zondag, en de jongens van Red Bull en McLaren punten ontfutselt. door jo bossuyt