Races worden gestreamd, twee jaar geleden werd de Esport Series gelanceerd en de Formula One Group was nooit actiever op sociale mediaplatformen, maar ondanks alle inspanningen om een jonger publiek aan te spreken, is de gemiddelde leeftijd van een F1-kijker 40 jaar. Dat was voor Bernie Ecclestone, de vorige CEO van de Formula One Group, geen punt. 'Ik weet echt niet waarom we meer jongeren willen aanspreken', zei hij in 2014, terwijl hij benadrukte dat hij in zijn gesprekken met (potentiële) sponsors altijd wees op de financiële sterkte van zijn ouder publiek. 'Jongeren heb...

Races worden gestreamd, twee jaar geleden werd de Esport Series gelanceerd en de Formula One Group was nooit actiever op sociale mediaplatformen, maar ondanks alle inspanningen om een jonger publiek aan te spreken, is de gemiddelde leeftijd van een F1-kijker 40 jaar. Dat was voor Bernie Ecclestone, de vorige CEO van de Formula One Group, geen punt. 'Ik weet echt niet waarom we meer jongeren willen aanspreken', zei hij in 2014, terwijl hij benadrukte dat hij in zijn gesprekken met (potentiële) sponsors altijd wees op de financiële sterkte van zijn ouder publiek. 'Jongeren hebben geen geld. Ik heb liever iemand van 70 jaar die wel geld uitgeeft.' Want: F1-weekends zijn peperduur. Forbes analyseerde onlangs de ticketprijzen en het aantal toeschouwers van de laatste 191 grands prix en berekende dat de gemiddelde prijs voor een ticket van drie dagen sinds de overname door Liberty Media (2017) met bijna 9 procent is gestegen: van 385 naar 419 euro. De inkomsten uit sponsoring kenden slechts een beperkte stijging, terwijl dat volgens de nieuwe CEO Chase Carey de grootste groeipool was. 'We moeten de interesse van sponsors aanwakkeren', vertelde Matt Roberts, global research director. 'Dat kan door races online te streamen, waardoor we meer jongeren naar onze sport trekken.' Maar: de oudere fans willen grands prix bekijken op televisie, niet op een klein schermpje op hun smartphone of iPad. Een moeilijke evenwichtsoefening, want vorig jaar daalden de tv-cijfers met 5 procent, wat volgens Carey te maken heeft met 'de keuze om in Italië een televisiecontract met een betaalzender af te sluiten'. Een probleem. Het voorbije decennium werden steeds meer overeenkomsten met betaalzenders gesloten, waardoor het totaal aantal kijkers is gedaald met 41,3 procent tot 352,3 miljoen. De volgende in rij is Groot-Brittannië, waar de grands prix straks voor de eerste keer sinds 1970 niet op openbaar net te volgen zijn. Een gedurfde beslissing in de achtertuin van de wereldkampioen, waar zeven van de tien teams hun hoofdkantoor hebben en in 1950 de eerste F1-race in de geschiedenis (Silverstone) werd georganiseerd. De grand prix op het circuit van Silverstone (14 juli) is de enige die gratis ( Channel 4) beschikbaar zal zijn voor Britse kijkers, de live-uitzending van de 20 andere races zitten achter een betaalmuur van Sky Sports. Insiders voorspellen een nieuwe daling met 5 miljoen kijkers, maar Roberts beweert net het tegenovergestelde. 'We hebben een deal met Channel 4, die de samenvattingen in uitgesteld relais brengt. En omdat ze in primetime worden uitgezonden, zullen we nieuwe en meer kijkers genereren.' Research heeft aangetoond, zegt Roberts, dat vooral de snelheid en het geluid tijdens uitzendingen benadrukt moeten worden. 'Dat is zeker een werkpunt, maar het komt er op aan om in onze zoektocht om meer jongeren te kunnen betrekken de oudere kijkers niet te verliezen.'