De missie van de Range Rover Evoque is duidelijk: nog meer mogelijke kopers verleiden met deze compacte uitvoering van een Range Rover. Met zijn 4,35 meter heeft hij dan ook de lengte van een berlinemodel en is hij een stuk handiger om mee te parkeren dan de 4,95 meter lange klassieke Range Rovers. Als je dan ook nog eens kiest voor het parkeersysteem (voor 700 euro extra krijg je een Evoque die volautomatisch parkeert) of de parkingsensoren, wordt parkeren helemaal een koud kunstje.

De perifere zichtbaarheid is dan weer niet bepaald de grootste troef van de Range Rover Evoque, maar dat is de prijs die je betaalt om rond te rijden in een futuristisch ogende SUV coupé. Ondanks het vrij lage dak biedt de Evoque plaats genoeg voor vier volwassenen. Zij die de achterbank volledig willen benutten, kunnen evenwel maar beter voor de vijfdeurs Evoque kiezen. De Evoque coupé biedt door zijn sportieve lijnen iets minder ruimte en dus kun je maar beter lenig zijn als je met vier volwassenen in de Evoque coupé wil kruipen.

Dankzij de precieze stuurinrichting en het dynamische weggedrag toont de Evoque zich al net zo sportief als zijn motor doet vermoeden. De Evoque weet ondanks dat sportieve weggedrag toch ruim voldoende comfort aan de inzittenden te bieden dankzij de uiterst efficiënt werkende vering. Als je voor de optie ' Magne Ride' (aanpasbare veringen voor 1250 euro) kiest, zit je zelfs nog een stuk comfortabeler.

Zoals je dat van een Range Rover verwacht, positioneert de Evoque zich als een echte luxewagen op de markt. Zo'n 33.800 euro voor de gewone Evoque en 34.500 euro voor de coupé om precies te zijn. Dat is meteen het grootste minpunt van de nieuwe Range Rover. Soortgelijke auto's zoals de BMW X1 en de Audi Q3 zijn tot 3000 en 4000 euro goedkoper. Voor die meerprijs krijg je bij Range Rover anderzijds wel aanzienlijk meer opties.

De nieuwe Range is uitgerust met een 2.2 turbo dieselmotor (beschikbaar met 150 en 190 pk) die het van Ford/PSA heeft geërfd. De manuele versnellingsbak vind je terug in de standaardversie, maar voor 2400 euro extra kun je genieten van een uitstekende automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Zij die de voorkeur geven aan een benzineversie van de nieuwste Range Rover vinden hun gading wel bij de bruisende 2.0l motor (van Ford) met 240pk.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

De missie van de Range Rover Evoque is duidelijk: nog meer mogelijke kopers verleiden met deze compacte uitvoering van een Range Rover. Met zijn 4,35 meter heeft hij dan ook de lengte van een berlinemodel en is hij een stuk handiger om mee te parkeren dan de 4,95 meter lange klassieke Range Rovers. Als je dan ook nog eens kiest voor het parkeersysteem (voor 700 euro extra krijg je een Evoque die volautomatisch parkeert) of de parkingsensoren, wordt parkeren helemaal een koud kunstje. De perifere zichtbaarheid is dan weer niet bepaald de grootste troef van de Range Rover Evoque, maar dat is de prijs die je betaalt om rond te rijden in een futuristisch ogende SUV coupé. Ondanks het vrij lage dak biedt de Evoque plaats genoeg voor vier volwassenen. Zij die de achterbank volledig willen benutten, kunnen evenwel maar beter voor de vijfdeurs Evoque kiezen. De Evoque coupé biedt door zijn sportieve lijnen iets minder ruimte en dus kun je maar beter lenig zijn als je met vier volwassenen in de Evoque coupé wil kruipen. Dankzij de precieze stuurinrichting en het dynamische weggedrag toont de Evoque zich al net zo sportief als zijn motor doet vermoeden. De Evoque weet ondanks dat sportieve weggedrag toch ruim voldoende comfort aan de inzittenden te bieden dankzij de uiterst efficiënt werkende vering. Als je voor de optie ' Magne Ride' (aanpasbare veringen voor 1250 euro) kiest, zit je zelfs nog een stuk comfortabeler. Zoals je dat van een Range Rover verwacht, positioneert de Evoque zich als een echte luxewagen op de markt. Zo'n 33.800 euro voor de gewone Evoque en 34.500 euro voor de coupé om precies te zijn. Dat is meteen het grootste minpunt van de nieuwe Range Rover. Soortgelijke auto's zoals de BMW X1 en de Audi Q3 zijn tot 3000 en 4000 euro goedkoper. Voor die meerprijs krijg je bij Range Rover anderzijds wel aanzienlijk meer opties. De nieuwe Range is uitgerust met een 2.2 turbo dieselmotor (beschikbaar met 150 en 190 pk) die het van Ford/PSA heeft geërfd. De manuele versnellingsbak vind je terug in de standaardversie, maar voor 2400 euro extra kun je genieten van een uitstekende automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Zij die de voorkeur geven aan een benzineversie van de nieuwste Range Rover vinden hun gading wel bij de bruisende 2.0l motor (van Ford) met 240pk. DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS