Afgelopen zondag zag het er, in Hockenheim, even heel benauwd uit voor Red Bull. Een paar uur voor de race stuurde technisch controleur Jo Bauer zijn rapport naar de wedstrijdcommissarissen. Hij had immers een onregelmatigheid in de afstelling van de motor bij Red Bull ontdekt. De details besparen we u, maar het meer dan waarschijnlijke resultaat van wat Bauer ontdekte, is een effect dat je het best kunt omschrijven als tractiecontrole. Met daarbovenop een aerodynamische bonus, die dan weer verdacht veel doet denken aan de ondertu...

Afgelopen zondag zag het er, in Hockenheim, even heel benauwd uit voor Red Bull. Een paar uur voor de race stuurde technisch controleur Jo Bauer zijn rapport naar de wedstrijdcommissarissen. Hij had immers een onregelmatigheid in de afstelling van de motor bij Red Bull ontdekt. De details besparen we u, maar het meer dan waarschijnlijke resultaat van wat Bauer ontdekte, is een effect dat je het best kunt omschrijven als tractiecontrole. Met daarbovenop een aerodynamische bonus, die dan weer verdacht veel doet denken aan de ondertussen verbannen geblazen diffuser van vorig jaar. Inderdaad: telkens streng verboden in de formule 1. Meteen werd zwaar gespeculeerd over de mogelijke sancties. Zoals dat de kwalificatietijd van Sebastian Vettel en MarkWebber zou worden geannuleerd en ze achteraan op de startgrid moesten starten. Of dat ze zelfs gewoon uitgesloten zouden worden voor de Duitse WK-manche. Jo Bauer had in zijn rapport immers duidelijk gesteld dat hij het vergrijp beschouwde als een serieuze inbreuk op het reglement. Wat daarna volgde, was toch wel onbegrijpelijk: "Hoewel we het niet eens zijn met de uitleg van Red Bull ondernemen we geen verdere actie tegen het team." Of zoiets, verklaarden de wedstrijdcommissarissen. Vettel en Webber gingen dus vrijuit en kropen door het oog van de naald. Het neemt natuurlijk niet weg dat er de volgende dagen hoogstwaarschijnlijk een verduidelijking van het reglement komt zodat Red Bull de vondst komend weekend niet meer kan gebruiken in Boedapest. Maar het zegt ook dat Red Bull zich op technisch gebied wellicht weer een ietsje te ver heeft gewaagd. Dat is niet de eerste keer: de voorbije jaren werd de auto van Vettel minstens een keer per seizoen onder de loep genomen omdat het een of andere systeem zeer verdacht leek. Zozeer dat het stilaan een strategisch verkeerde aanpak genoemd mag worden, want het komt de reputatie van het team en Vettel natuurlijk niet ten goede. Daar hield het niet mee op voor het team van geldschieter en miljardair Dietrich Mateschitz. In de voorlaatste ronde van de race probeerde Vettel buitenom voorbij Jenson Button te gaan. De Brit hield evenwel zijn lijn vast, wat zijn volste recht was. Maar ook Vettel wilde niet van het gas en ging dus maar heel breed buiten de piste, helemaal op de uitloopstrook die ook in asfalt gegoten is. Natuurlijk zou hij daarvoor bestraft worden, reageerde iedereen die ook maar iets van F1 afweet. Het was dan ook compleet onbegrijpelijk dat Vettel niet meteen de opdracht van zijn team kreeg om Button opnieuw voorbij te laten. Dan had hij immers geen straf gekregen en was hij derde geworden. En geen vijfde, zijn positie na de twintig seconden straftijd die hij helemaal terecht aan zijn broek kreeg. Het kostte Vettel vijf punten, die in de afrekening van het seizoen weleens zwaar zouden kunnen wegen. door Jo Bossuyt