De tv-rechten op de Belgische Jupiler Pro League zijn voor zes jaar gekocht door MP&Silva. Wie gaat schuil achter het Italiaanse mediabedrijf?

Het duurste dakterras van de wereld (700 vierkante meter, waaronder 600 vierkante meter terrasruimte) werd begin februari voor 25 miljoen dollar verkocht en bevindt zich op een flatgebouw aan Point Drive, South Beach, Miami. De koper was een Italiaan. Eerst werd gedacht dat het Silvio Berlusconi was, maar die was het niet. Het ging wel om iemand die nog met Berlusconi heeft samengewerkt: Riccardo Silva (44), dé man die mee zijn naam gaf aan het bedrijf MP& Silva, dat vorige week de tv-rechten op de Belgische Jupiler Pro League kocht. Die Silva, die weleens foto’s op het net post waarop hij poseert met George Clooney of de Qatarees Nasser Al-Khelaifi,beheerder van Al Jazeera Sports en voorzitter van PSG.

Milan Channel

Op 16 december 1999 om 13 uur wordt, naar aanleiding van de 100e verjaardag van AC Milan, Milan Channel opgericht door Marco Bogarelli en Riccardo Silva, twee jonge ondernemers uit Milaan die in 1995 het bedrijf Media Partners opzetten. Silva wordt op 25 januari 2002 op zijn 32e CEO van Milan Channel. Zijn vader had een chemisch bedrijf dat detergenten produceerde, langs moederskant was men actief in de uitgeverswereld (Fabbri Editori).

In 2004 richt Riccardo Silva met twee andere Milanese ondernemers, Andrea Radrizzani en Carlo Pozzali MP&Silva op, met het oog op het verkopen van de uitzendrechten voor de Italiaanse Serie A, nog altijd de corebusiness van het bedrijf.

Vandaag zijn de rechten op het Italiaanse voetbal opgesplitst tussen een bemiddelaar voor de binnenlandse rechten (opgedeeld tussen Sky en Mediaset, de betaalzender van Berlusconi, samen goed voor 900 miljoen per jaar) en de buitenlandse rechten, in handen van MP&Silva, dat jaarlijks 110 miljoen euro betaalt aan de voetballiga om de rechten op de Serie A te kunnen verkopen aan buitenlandse zenders (waaronder Telenet in België). Daardoor zijn alle rechten op het Italiaanse voetbal in handen van een groepje managers die samen gevormd zijn bij Fininvest, het zakelijke imperium van Silvio Berlusconi. Want Infront, dat de binnenlandse rechten verkoopt, wordt geleid door Silva’s vroegere partner van bij Milan Channel, Marco Bogarelli, die het bedrijf runt met Philippe Blatter, kleinzoon van FIFA-voorzitter Sepp.

In Italië ontstond vorig jaar enige opschudding toen MP&Silva, dat zoals beloofd bij de overeenkomst in november 2009, voor het seizoen 2011/12 90 miljoen betaalde voor de buitenlandse rechten, in de boeken een winst van 213 miljoen euro liet opnemen. De Liga Beroepsvoetbal voelde zich bekocht, en Riccardo Silva haastte zich om aan te geven dat hij géén 113 miljoen winst maakte, maar hooguit tien miljoen, na aftrek van alle kosten.

Braziliaanse competitie

Vorig jaar opende MP& Silva (dat zijn hoofdzetels in Ierland en Singapore heeft) zijn achtste Europese zetel en zestiende vestiging wereldwijd in Parijs. Het bedrijf, dat er prat op gaat medewerkers uit 27 landen te hebben die samen 40 verschillende talen spreken, bezit in Frankrijk de buitenlandse rechten op de Franse Ligue 1 (in Europa, Azië, Afrika en Oceanië) en sinds 2012 op het tennistoernooi Roland Garros. Verder heeft het alleen al in het voetbal naast een partnership met Arsenal en AC Milan de buitenlandse rechten voor de Serie A, voor de Premier League (in 51 landen), de Bundesliga (drie landen, waaronder België), de Amerikaanse soccercompetitie MLS, de WK-rechten voor Oceanië (min Nieuw-Zeeland) plus voor dit en komend jaar de rechten in Europa en Azië op de Braziliaanse competitie, in samenwerking met het Braziliaanse Globo.

Sinds vorige week donderdag zit daar ook de Jupiler Pro League bij.

Voor 2013/14 wordt voor de groep een winst van 420 miljoen euro voorspeld: 150 miljoen voor de uitzendrechten van de Premier League, 120 voor die van de Serie A, 30 miljoen voor die van de Franse competitie en 120 miljoen uit andere activiteiten.

DOOR GEERT FOUTRÉ

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content