Parma mag dan toch in eerste klasse aantreden, maar met een handicap.

Vier dagen voor de beslissende match tegen La Spezia op 18 mei, waar Parma de promotie naar de Serie A kon afdwingen, stuurde aanvaller Emanuele Calaiò een WhatsAppberichtje naar verdediger Filippo De Col: ‘Euh, jongens, niet te gek doen, hé.’ De vraag is: was het een poging tot omkoping, beïnvloeding of gewoon een grapje tussen vrienden, wetende dat de spits een jaar eerder voor La Spezia uitkwam? Feit is dat Parma moeiteloos won met 2-0, en promoveerde.

Een opmerkelijke promotie, omdat Parma in 2015 failliet was gegaan en naar vierde klasse zakte. In amper drie jaar slaagde het erin zich opnieuw naar het hoogste niveau te hijsen, met een domper op de laatste promotie. Een jaar geleden kocht de Chinese holding Desports 60 procent van de aandelen van een lokale groep ondernemers die in 2015 in de club geïnvesteerd hadden. Zij behielden 30 procent van de aandelen, nog eens 10 procent zit bij kleinere aandeelhouders. Voorzitter is sindsdien de Chinees Jian Lizhang, de grote man bij Desports, ook eigenaar van het Spaanse Granada en een Chinese eersteklasseclub.

Toen de verdediger van La Spezia het berichtje kreeg, vond hij dat niet oké en lichtte hij meteen de club in. Daarop werd hij op 7 juni verhoord door het gerecht, waarna de zaak geopend werd. Meteen werd duidelijk dat Parma’s promotie in het gedrang kwam.

Vorige maandag werd beslist dat een puntenaftrek op het aantal van vorig seizoen (waardoor de club niet zou stijgen) niet nodig was, omdat de club de promotie op het veld afdwong en niet op de hoogte was van de demarche van haar spits. De vroegere club van Georges Grün moet straks wel met vijf minpunten aan de Serie A beginnen en zag heel haar aanwervingscampagne en abonnementenwerving gehypothekeerd. Calaiò wordt twee jaar geschorst. Dat betekent het einde van de carrière van de 36-jarige spits, die tussen 2006 en 2008 met zijn doelpunten ook Napoli na het failliet van derde naar eerste klasse bracht.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content