Komende zondag rijdt Jérôme D'Ambrosio zijn laatste race voor Marussia Virgin, het team waarbij hij dit seizoen debuteerde in de formule 1. Dat werd duidelijk tijdens het vorige grandprixweekend, anderhalve week geleden in Abu Dhabi. Was er in het begin van het weekend nog twijfel of de geruchten gegrond waren, dan was iedereen het er tegen zondagavond over eens: volgend seizoen pikt Charles Pic bij Marussia Virgin de plaats van de Belg in.

Natuurlijk heeft dat te maken met geld, nog altijd de echte motor van de formule 1. Jérôme D'Ambrosio en zijn management wisten dat toen ze een jaar geleden tekenden bij Marussia Virgin. Het langer trekken in de F1 dan dat ene seizoentje zonder opnieuw zwaar te moeten investeren: het zou alleen kunnen als de Belg indruk maakte. Af en toe gensters slaan, zodat topteams en hun sponsors geïnteresseerd raken. Dat is dit seizoen niet echt gelukt. Alleen insiders hebben gezien dat de 25-jarige Belg sterk werk levert, maar echt opvallen voor de buitenwereld kon hij nooit. Daarvoor was de Virgin MVR02 een te slechte auto, zeven tot acht seconden trager dan de topwagens.

Natuurlijk hebben ze bij Virgin wel gezien dat de Belg goed bezig is. Niet zelden bewierookte teambaas John Booth zijn tweede coureur. Alleen is Virgin een klein team, dat geld nodig heeft om de rekening te doen kloppen. En als het op de centen wordt gespeeld, dan is D'Ambrosio met zijn huidige poule van sponsors kansloos tegen de 15 miljoen euro die de mensen achter de 21-jarige Pic veil hebben om hun beschermeling volgend seizoen in de F1 te zetten. De entourage van de Fransman kan tellen: Lagardère, ooit topindustrie in Frankrijk en nu een van de grootste mediagroepen ter wereld.

Rest de vraag waar de Belg volgend seizoen terechtkan. Alvast duidelijk is dat hij nieuwe sponsors zou kunnen gebruiken. Misschien is er een mogelijkheid bij HRT, waar beide coureurs ( Liuzzi en Ricciardo) vertrekken. Bij HRT is de Belg Jacky Eeckelaert nu de grote technische baas. Die ziet D'Ambrosio best zitten. Een seizoen als derde coureur en invaller zou een andere uitweg zijn voor Jérôme. Dan denkt iedereen meteen aan Renault, dat voortaan door het leven gaat als 'Lotus'. Het management van de Belg is immers ook hoofdaandeelhouder van Lotus-Renault. En misschien komt daar nog een plaatsje vrij: de kans dat de Pool Robert Kubica na zijn verschrikkelijke rallyongeval terugkeert in 2012, wordt immers met de dag kleiner. In Abu Dhabi zei teambaas Eric Boullier van Lotus-Renault ons: "Natuurlijk staat Jérôme op mijn lijstje van kandidaten voor volgend jaar: voor ons is hij familie." Tenzij het alsnog Virgin wordt, want blijkbaar is lang niet alles koek en ei in het huishouden aldaar, tussen enerzijds de Engelsen en anderzijds de Russen, die met 62 procent van de aandelen eigenlijk de lakens uitdelen.

door jo bossuyt

Komende zondag rijdt Jérôme D'Ambrosio zijn laatste race voor Marussia Virgin, het team waarbij hij dit seizoen debuteerde in de formule 1. Dat werd duidelijk tijdens het vorige grandprixweekend, anderhalve week geleden in Abu Dhabi. Was er in het begin van het weekend nog twijfel of de geruchten gegrond waren, dan was iedereen het er tegen zondagavond over eens: volgend seizoen pikt Charles Pic bij Marussia Virgin de plaats van de Belg in. Natuurlijk heeft dat te maken met geld, nog altijd de echte motor van de formule 1. Jérôme D'Ambrosio en zijn management wisten dat toen ze een jaar geleden tekenden bij Marussia Virgin. Het langer trekken in de F1 dan dat ene seizoentje zonder opnieuw zwaar te moeten investeren: het zou alleen kunnen als de Belg indruk maakte. Af en toe gensters slaan, zodat topteams en hun sponsors geïnteresseerd raken. Dat is dit seizoen niet echt gelukt. Alleen insiders hebben gezien dat de 25-jarige Belg sterk werk levert, maar echt opvallen voor de buitenwereld kon hij nooit. Daarvoor was de Virgin MVR02 een te slechte auto, zeven tot acht seconden trager dan de topwagens. Natuurlijk hebben ze bij Virgin wel gezien dat de Belg goed bezig is. Niet zelden bewierookte teambaas John Booth zijn tweede coureur. Alleen is Virgin een klein team, dat geld nodig heeft om de rekening te doen kloppen. En als het op de centen wordt gespeeld, dan is D'Ambrosio met zijn huidige poule van sponsors kansloos tegen de 15 miljoen euro die de mensen achter de 21-jarige Pic veil hebben om hun beschermeling volgend seizoen in de F1 te zetten. De entourage van de Fransman kan tellen: Lagardère, ooit topindustrie in Frankrijk en nu een van de grootste mediagroepen ter wereld. Rest de vraag waar de Belg volgend seizoen terechtkan. Alvast duidelijk is dat hij nieuwe sponsors zou kunnen gebruiken. Misschien is er een mogelijkheid bij HRT, waar beide coureurs ( Liuzzi en Ricciardo) vertrekken. Bij HRT is de Belg Jacky Eeckelaert nu de grote technische baas. Die ziet D'Ambrosio best zitten. Een seizoen als derde coureur en invaller zou een andere uitweg zijn voor Jérôme. Dan denkt iedereen meteen aan Renault, dat voortaan door het leven gaat als 'Lotus'. Het management van de Belg is immers ook hoofdaandeelhouder van Lotus-Renault. En misschien komt daar nog een plaatsje vrij: de kans dat de Pool Robert Kubica na zijn verschrikkelijke rallyongeval terugkeert in 2012, wordt immers met de dag kleiner. In Abu Dhabi zei teambaas Eric Boullier van Lotus-Renault ons: "Natuurlijk staat Jérôme op mijn lijstje van kandidaten voor volgend jaar: voor ons is hij familie." Tenzij het alsnog Virgin wordt, want blijkbaar is lang niet alles koek en ei in het huishouden aldaar, tussen enerzijds de Engelsen en anderzijds de Russen, die met 62 procent van de aandelen eigenlijk de lakens uitdelen. door jo bossuyt