Voor de Europese wedstrijden prijkt een nieuwe sponsor op de truitjes van Germinal Beerschot. 'Port of Antwerp' staat voor een initiatief van een project van een aantal Antwerpse havenbedrijven, 'Antwerpen Staat Er' dat zich wil profileren bij topevenementen op sportief en cultureel vlak. Voorzitter Jos Ver-haegen hoopt dat het daar niet bij blijft : "In het verleden gebeurde er niets in verband met de haven, nu schijnt het los te komen. Dit is een eerste stap in de goede richtin...

Voor de Europese wedstrijden prijkt een nieuwe sponsor op de truitjes van Germinal Beerschot. 'Port of Antwerp' staat voor een initiatief van een project van een aantal Antwerpse havenbedrijven, 'Antwerpen Staat Er' dat zich wil profileren bij topevenementen op sportief en cultureel vlak. Voorzitter Jos Ver-haegen hoopt dat het daar niet bij blijft : "In het verleden gebeurde er niets in verband met de haven, nu schijnt het los te komen. Dit is een eerste stap in de goede richting, maar de onderhandelingen met de haven waren al een maand of zeven bezig. Deze Europese wedstrijd tegen een andere havenstad versnelde één en ander, maar we verwachten in de toekomst nog meer samenwerking met de haven." Daarvoor zal de club toch zijn commercieel beleid dringend moeten bijsturen, waarschuwen andere vooraanstaande Antwerpse bedrijfsleiders. Marc De Scheemaecker, verantwoordelijke van de NMBS en al 40 jaar Beerschotsupporter, ervaart het commerciële beleid als "altijd net niet goed genoeg." Hij werd een paar weken geleden door ex-voorzitter Marc Van Beek benaderd. Of er geen speciale trein kon ingezet worden naar Marseille ? "Dat kon, aan gunstige voorwaarden : een supporters-TGV rechtstreeks van Berchem naar Marseille en terug, plus een extra wagon op dinsdag voor spelers en bestuur, zoals we dat al met Anderlecht naar Lyon deden." Groot was zijn verbazing toen hij niet op het afgesproken moment teruggebeld werd. "Men was dat vergeten." Later hoorde hij toevallig van een bestuurslid dat er al een vliegtuig gecharterd was. De Scheemaecker stuurde een protestbrief naar Jos Verhaegen "voor wie ik nog altijd het grootste respect heb omwille van zijn engagement en sportieve visie. Het moet toch mogelijk zijn de sportieve lijn door te trekken op commercieel niveau ? De timing is vaak verkeerd, net als de benadering. Het is altijd juist niet goed genoeg. Dat de haven de club de hand reikt is een leuk initiatief, maar je moet zulke zaken structureel aanpakken, want morgen is die match tegen Marseille voorbij. Na de bekerfinale verwachtte ik dat men het bedrijfsleven zou bestoken met commerciële initiatieven, maar ik hoorde niets. Toen ik na drie weken zelf de club contacteerde, hoorde ik dat de commerciële mensen met vakantie waren. Het is altijd net niet. We hebben op het Kiel een loge met een tv-toestel. Wekenlang signaleerden we dat dat niet werkt. Nooit kwam dat in orde. Tot men achterhaalde dat het stopcontact niet voorzien is van elektriciteit." (GF)Opgetekend door Geert Foutré