Volgens Het Laatste Nieuws afgelopen vrijdag dreigt het Eurostadion in Brussel niet op tijd klaar te raken voor het EURO 2020 (waarvoor Brussel mee gaststad wil zijn). Oorzaak is de aankondiging van de Vlaamse regering dat de verbreding van de Brusselse Ring ten vroegste in 2023 klaar zal zijn. Dat zou betekenen dat bouwheer Ghelamco een nieuwe mobiliteitsstudie moet uitwerken, met als bijkomend risico dat er geen milieuvergunning wordt toegekend. Nu al zit het project in tijdsnood en nieuwe vertraging zou fataal z...

Volgens Het Laatste Nieuws afgelopen vrijdag dreigt het Eurostadion in Brussel niet op tijd klaar te raken voor het EURO 2020 (waarvoor Brussel mee gaststad wil zijn). Oorzaak is de aankondiging van de Vlaamse regering dat de verbreding van de Brusselse Ring ten vroegste in 2023 klaar zal zijn. Dat zou betekenen dat bouwheer Ghelamco een nieuwe mobiliteitsstudie moet uitwerken, met als bijkomend risico dat er geen milieuvergunning wordt toegekend. Nu al zit het project in tijdsnood en nieuwe vertraging zou fataal zijn, aldus de krant. In een reactie bij Radio 1 maakte Ghelamcobaas Paul Gheysens zich helemaal geen zorgen. 'Wij hebben hier altijd rekening mee gehouden. Zelfs als we volgend jaar pas kunnen beginnen bouwen, is er geen probleem.' Een verrassende uitspraak, want eigenlijk was de start van de bouw al voor maart jl. voorzien. Nu al ligt het project dus achter op schema. Gheysens echter verwees naar de Warsaw Spire, de spectaculaire kantoortoren van Ghelamco, die volgende week officieel wordt geopend in de Poolse hoofdstad Warschau. 'We hebben hem gebouwd op 18 maanden', aldus de West-Vlaamse vastgoedondernemer. Dat bouwen ook in het voetbal snel kan gaan, bewees Besix al in 2014. De Belgische bouwgroep, die een contract voor de uitbreiding van het Constant Vanden Stockstadion van Anderlecht op zak heeft, trok toen in amper 9 maanden tijd het 60.000 zitjes tellende King Abdullah Stadium op in de Saudische stad Jeddah. 'Misschien dat dit allemaal kan in Polen en Saudi-Arabië,' aldus een insider uit het Brusselse stadiondossier, 'maar hier? Om die timing te halen, moet je 24/7 werken. In een ploegensysteem dus, dag en nacht. Ik betwijfel of de Belgische wetgeving dat toelaat. Bovendien zit je in een dichtbevolkt gebied. Dat maakt het zeker niet evident om dag en nacht met kranen aan de slag te gaan.' De onverstoorbaarheid waarmee Gheysens op het slechte nieuws reageerde, voedt opnieuw de indruk dat het Eurostadion niet zo belangrijk voor hem is in het hele Heizelproject. Dat omvat voor Ghelamco ook de bouw van een ondergrondse parking en een innovatiecentrum. Vooral de exploitatie van die parking is een lucratieve inkomstenbron. Ook voor het innovatiecentrum zou Ghelamco al een megadeal hebben gesloten met de Zuid-Koreaanse elektronicagigant Samsung. Zonder Eurostadion is het dus al van return verzekerd. Ook voor Anderlecht, dat de vaste bespeler van het Eurostadion zou worden, is er geen haast. '2020 is niet onze streefdatum, maar die voor het EK', aldus operationeel manager Jo Van Biesbroeck vier maanden geleden in Het Laatste Nieuws. JAN HAUSPIE