Het gaat voorbij aan de aandacht van het grote publiek, in de schaduw van de almachtige F1, temeer omdat vorige zondag een van de hoogtepunten van het seizoen op het programma stond, daar in Monaco. Maar, niettemin: de jonge Belgen doen het uitstekend in de autosport.
...

Het gaat voorbij aan de aandacht van het grote publiek, in de schaduw van de almachtige F1, temeer omdat vorige zondag een van de hoogtepunten van het seizoen op het programma stond, daar in Monaco. Maar, niettemin: de jonge Belgen doen het uitstekend in de autosport. Voor het eerst in lichtjaren is er ook een aanzet om de beloften de een of andere vorm van begeleiding aan te reiken. De RACB, de Belgische automobielclub, stampte een poos geleden immers het RACB National Team uit de grond. Een soort omkadering, zowel mentaal als fysiek, en een klein beetje - want met heel beperkte middelen - ook financieel. De rijders die in die nationale ploeg zijn opgenomen, kunnen ook rekenen op een goed gestroomlijnde communicatie. Heel belangrijk in een sport die vooral veel geld moet losweken om het pad te effenen naar de absolute top, de F1. Maar het belangrijkste, niet officieel maar wel in de praktijk, is dat het jonge volk kan rekenen op de goede raad van adviseur en mental coach Bas Leinders. De Limburger, tegenwoordig actief in de GT-racerij en als consultant bij RTBf, heeft niet alleen F1-ervaring maar weet ook hoe een paddock in elkaar steekt. Hoe je je als jonge rijder moet gedragen op het podium, welke mensen je de hand moet schudden. Dat soort dingen. Op het asfalt oogst het RACB National Team alvast succes. In de rallysport blikt Thierry Neuville terug op twee overtuigende zeges in de Citroën Trophy, terwijl Benjamin Bailly een hoofdrol speelt in de Formule Academic, een kampioenschap voor eenzitters. Iets hogerop voert Limburger Laurens Vanthoor het prestigieuze Duitse F3-kampioenschap aan, nadat hij vorig weekend opnieuw een race won en in de tweede manche tweede werd. Ondertussen staat Luikenaar Bertrand Baguette tweede in de Renault World Series 3.5. Waarmee we meteen al in de eerste wachtzaal van de formule 1 zitten. En in die andere, nog grotere wachtkamer, de Internationale GP2, is Jérôme d'Ambrosio de enige die in alle vier de races (Barcelona en Monaco) tot nu toe op het podium stond. In het klassement staat hij nu op de tweede plaats, maar hij scoorde vooral met zijn tweede plaats in de zondagrace van Monaco, in het bijzijn van alle F1-teambazen. Het soort prestaties dat iets losweekt. Eigenlijk zouden we het gemakkelijk kunnen samenvatten: België zit in zowat alle autosportdisciplines voorin. Ook jongens die geen deel uitmaken van het RACB National Team, zoals Anthony Kumpen, die in het internationale FIA GT-kampioenschap op de tweede plaats staat. Of Freddy Loix, ook al tweede en met de krachtige ambitie om de titel te pakken, deze keer in het IRC-rallykampioenschap. Alleen in de Champions League van de autosport, de formule 1, telt België geen vertegenwoordiger. Daar wordt in de entourage van d'Ambrosio hard aan gewerkt, maar dat is dan weer een ander verhaal. DOOR JO BOSSUYT