De Amerikaanse PGA Tour heeft veertig miljoen dollar vrijgemaakt voor de golfers die de meeste fans en sponsors warm maken voor de sport.

Het Player Impact Program is een revolutie in het golf en zelfs in de hele sportwereld. Naast het prijzengeld dat spelers verdienen via toernooien, kunnen ze voortaan ook miljoenen dollars opstrijken via hun persoonlijke Impact Score. Die wordt, al sinds 1 januari dit jaar, bepaald op basis van het aantal zoekopdrachten op Google naar de desbetreffende golfer, van de MVP Index rating (de betrokkenheid die de golfer op social media en op andere digitale kanalen creëert), van de Nielsen Brand Exposure Rating (dat de return van de golfer voor sponsors bepaalt), van de Q Rating (de waarde van het ‘merk’ van de golfer) en van de Meltwater Mentions (de frequentie waarmee een golfer aan bod komt op verschillende mediaplatformen). Op het einde van het jaar wordt de totale pot van veertig miljoen dollar verdeeld onder de tien spelers met de hoogste score. De winnaar krijgt acht miljoen dollar. Er werd al een simulatie gemaakt van het jaar 2019, en toen had Tiger Woods – niet verrassend – de hoogste Impact Score, mede dankzij zijn comebackzege op de Masters.

Het Player Impact Program wordt door marketeers geprezen, maar ook bekritiseerd, want het beloont vooral de toppers. Die creëren via hun prestaties automatisch veel aandacht en dus fanengagement. De PGA Tour wil met deze extra miljoenen voor Tiger Woods en co vooral een antwoord bieden op de Premier Golf League (PGL) van de World Golf Group’s (WGG). Een wereldwijd circuit van achttien toptoernooien dat volgend jaar van start zou gaan, met een totale prijzenpot van 240 miljoen dollar.

Voor meer nieuws zie www.sportmagazine.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content