Met de match Engeland-Fiji start vrijdag in het Londense Twickenham Stadium het achtste WK rugby.

In België is er amper aandacht voor, maar in gastland Engeland en andere Angelsaksische/Commonwealthnaties leeft de World Cup als nooit tevoren. In juli werd het aantal beschikbare tickets opgeschroefd van 2,3 naar 2,45 miljoen en daarvan waren er half augustus al négentig procent verkocht. Dit WK rugby wordt dan ook het grootste ooit – zowel qua aantal toeschouwers als qua tv-verslaggeving is het zelfs het derde grootste sportevenement ter wereld (na de Olympische Spelen en het WK voetbal).

De wedstrijden vinden plaats op dertien locaties in Engeland en Wales. Enkele voetbaltempels worden tijdelijk omgetoverd tot rugbystadions, onder meer het Etihad Stadium (Manchester City), St. James’ Park (Newcastle United) en Villa Park (Aston Villa). Ook in multifunctionele stadions als het Millennium Stadium (Cardiff), Wembley en het Olympic Stadium (Londen) wordt er gespeeld.

Meer dan ooit hebben de organisatoren oog voor de fanexperience van de Engelse en buitenlandse rugbysupporters (van wie er zo’n 400.000 worden verwacht). Op alle locaties worden vijftien officiële fanzones geïnstalleerd waar alle matchen te zien zijn op reuzenschermen. Op weg naar de stadions zullen ook zesduizend vrijwilligers de toeschouwers gidsen via een wandelroute met informatie over de stad en de match, gekoppeld aan randanimatie.

Voor, tijdens en na de wedstrijden is er in het stadion telkens een showprogramma voorzien met allerhande muzikale optredens en sportieve analyses. Dan zullen ook de School of Rugby-video’s getoond worden om de niet-diehardfans te laten kennismaken met de rugbysport. Nieuw is dat die supporters voor 14 euro ook een hoofdtelefoon kunnen huren waarop een livecommentator tijdens de wedstrijd spelsituaties uitlegt. Via een app kunnen toeschouwers vooraf ook hun ticket inscannen, waardoor ze op hun smartphone hun zicht vanop hun stoeltje kunnen zien, maar ook info krijgen over de match, het stadion en de fanzone in de buurt. Ook de School of Rugby-video’s zijn zo, of via de website, te bekijken.

Ook de officiële partners proberen hun sponsoring via interactie met supporters te activeren. Zo zocht Heineken via een reclamecampagne naar 48 rugbyfans die samen met de refs voor alle WK-duels de toss zullen regelen – een primeur in de internationale sportwereld.

Ook de gaststeden proberen op de WK-hype in te spelen. Zo worden tijdens het toernooi de cabines van het beroemde Londen Eyereuzenrad gewikkeld in de vlaggen van de twintig deelnemende landen. Die strijden tot en met de finale op 31 oktober om de Webb Ellis Cup, die in 2011, voor eigen volk, naar Nieuw-Zeeland ging. De All Blacks zijn nu weer topfavoriet, met thuisland Engeland, Zuid-Afrika en Australië als grootste concurrenten.

DOOR JONAS CRETEUR

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content