Het kan verkeren. Twee weken geleden zette Fideamanager Hans Van Kasteren ploegleider Danny De Bie aan de deur omdat die een halftijds mandaat weigerde. Maar vorige week woensdag werd de voormalige wereldkampioen opnieuw voorgesteld als ploegleider. Voltijds. Dat vraagt om een woordje uitleg.
...

Het kan verkeren. Twee weken geleden zette Fideamanager Hans Van Kasteren ploegleider Danny De Bie aan de deur omdat die een halftijds mandaat weigerde. Maar vorige week woensdag werd de voormalige wereldkampioen opnieuw voorgesteld als ploegleider. Voltijds. Dat vraagt om een woordje uitleg. Hans Van Kasteren : "Danny blijft de komende twee jaar verantwoordelijk voor het sportieve luik, Roland Liboton gaat pr-werk doen : hij moet aanvoelen wat er leeft bij de sponsors. In de toekomst kan hij misschien nieuwe sponsors binnenbrengen." Hoe kwam je nu tot een compromis met Danny De Bie ?"De afspraak is : óf hij doet zijn taak helemaal goed, óf ik stel twee mensen aan. Hij mag fulltime blijven, maar dan moet hij wel zijn best doen. Als hij dat niet kan of wil, dan neemt iemand anders zijn papierwerk over." Wat was precies het probleem met dat 'papierwerk' ?"Als je tien renners hebt en die hebben ieder zes fietsen en een paar sets wielen, dan spreek je over zestig fietsen en vijfhonderd wielen die circuleren binnen de ploeg. Je praat snel over een paar honderdduizend euro. Dan moet je weten wie wat heeft. Voor mij is de ploeg een klein bedrijfje : het moet gedisciplineerd en gestructureerd zijn. Ik heb altijd gepleit voor de professionalisering van de cyclocross. Ik kan me niet permitteren dat er in mijn eigen team gesukkeld wordt."Waar moet het veldrijden nog professioneler ?" (lacht) Oh, er kan nog veel verbeterd worden. Kijk, er is altijd veel kritiek gekomen op Wellens en Wee. Maar ik denk dat er door dat programma heel veel gewone mensen naar de cross gekomen zijn om die gekke artiesten eens een keer bezig te zien. Ik vind dat je dan optimale omstandigheden moet creëren voor die mensen. Voorzie in meer toiletten, een aparte parking, een rennersdorp, animatie voor en na de wedstrijden." Je uitspraken worden je niet altijd in dank afgenomen."Ik heb een brede rug. Maar ik doe het nu nog één jaar. Als ze dan niet luisteren, mogen ze het bekijken. Toch voel ik dat er langzamerhand iets begint te bewegen. Als je ziet wat we de laatste twee jaar ontwikkeld hebben op het gebied van vip-arrangementen op de cross, dat is toch mooi ? Maar je moet het wel goed doen. Er zijn nog te veel mensen in België die het half en half willen doen."Zijn er niet te veel wedstrijden in België ?"Van hetzelfde niveau, ja. Ik denk dat we genoeg zouden hebben aan de wereldbeker en de twee grote klassementen - Gazet Van Antwerpen en Superprestige - met daar nog een aantal klassiekers bij."Wat verwacht je de komende maanden van Bart Wellens en Erwin Vervecken ?"Veel goeds. We gaan in ieder geval voor de wereldtitel. Ik verwacht niet dat Sven Nys de cross zo zal domineren als vorig jaar. Dat kan niet. De zaken zullen dit seizoen dichter bij elkaar liggen. Het probleem is alleen dat niemand achter Nys aan gaat." Dat zegt Bart Wellens ook : er wordt te defensief gekoerst."Iedereen legt zich neer bij de suprematie van Nys, omdat ze bang zijn om zich op te blazen en geen prijs te rijden. Wellens is de enige die altijd alles of niks speelt. Dat is nou net het mooie aan hem."DOOR LOES GEUENS