Vóór de competitiestart had niemand gedacht dat er een team in staat zou blijken om Lyon in de ogen te kijken. En toch stonden Lyon en Marseille eerste en tweede toen ze zondag in het Stade Vélodrome hun duel uitvochten. Beide clubs zijn eigenlijk elkaars tegenpolen. Ondanks het gebrek aan successen de jongste jaren, is Marseille nog altijd populairder dan het team dat nu al vijf keer op rij landskampioen werd.

Lyon voert ook een duidelijk gezonder financieel beleid. De oud-club van Eric Deflandre (Standard) is al acht jaar een vaste deelnemer aan de Champions League, terwijl Marseille zich moet tevredenstellen met de UEFA Cup, waar het dit jaar zelfs nog vóór de poulewedstrijden werd uitgekegeld. Heel opvallend is ook de erg verschillende stijl van de sterke mannen. Robert Louis-Dreyfus (Marseille) komt niet vaak en delegeert meer. Voorzitter Jean-Michel Aulas (Lyon) is constant ter plaatse en speelt altijd kort op de bal.

Beide teams toonden zich de jongste jaren bijzonder actief op de transfermarkt, maar ze leden daarbij allebei verlies. In tien jaar tijd haalde Marseille maar liefst 115 nieuwe spelers en het verkocht er ook 100. De uitgaven lagen daarbij 153 miljoen euro hoger dan de inkomsten. Lyon kocht van zijn kant voor 190 miljoen euro 38 spelers en het liet er 50 vertrekken voor een globaal bedrag van 158 miljoen euro. In het seizoen 2005/06 haalde Marseille, dat het tot in de achtste finales van de UEFA Cup schopte, uit tv-rechten, ticketverkoop en reclame zo’n 7 miljoen euro inkomsten. Bij Lyon, dat de kwartfinale van de Champions League bereikte, liepen de inkomsten op tot 30,6 miljoen euro. Marseille zou wereldwijd zo’n 10 miljoen supporters hebben. De jongste tien jaar kochten twee miljoen mensen alvast één of ander voorwerp uit de merchandisingafdeling. Dat bracht de Zuid-Franse club in het seizoen 2005/06 50 miljoen euro op, terwijl Lyon op 15 miljoen euro uitkwam. Marseille laat zich daarbij vooral inspireren door de Britse clubs, die de gekste producten in de aanbieding hebben, zoals melk.

In afwachting kijken zowel Marseille als Lyon ongeduldig uit naar hun nieuwe stadion. Lyon zal in het seizoen 2010/11 over een nieuwe voetbaltempel beschikken met 60.000 plaatsen, terwijl Marseille een arena wil met 80.000 plaatsen die 140 miljoen euro zou kosten. Robert Louis-Dreyfus hoopt daarvoor 100 miljoen euro te vinden bij Amerikaanse pensioenfondsen. De redenering daarachter is dat de derde leeftijd veel van voetbal houdt.

Marseille-Lyon was de duizendste wedstrijd uit de Franse eerste klasse die wordt uitgezonden door Canal +. De eerste stond op 22 november 1984 op het programma.

Laszlo Bölöni van Monaco werd zaterdag met de vinger gewezen als verantwoordelijke voor de slechte resultaten van de ploeg. Jan Koller (ex-Lokeren en Anderlecht) schopte een reclamebord dooreen nadat hij door de Roemeen naar de kant was gehaald. Met tot nu toe maar één goal op zijn actief, lijkt de Tsjech zijn scorend vermogen te zijn kwijtgeraakt, terwijl hij bij de nationale ploeg van zijn land het ene doelpunt na het andere maakt.

Nice-coach Frédéric Antonetti is woedend omdat hij vindt dat de scheidsrechters de grote ploegen bevoordelen.

Stéphane Grichting (Auxerre) werd door Jean Fernandez uit de ploeg gezet omdat zijn team te veel goals incasseert.

De eersteklassers hebben opnieuw ontdekt dat er in de Franse derde klasse heel wat talent rondloopt. Liefst negentien derdeklassers maakten dit seizoen immers de overstap naar de prestigieuze Ligue 1. De komende jaren zal die trend wellicht nog versterken.

Zinédine Zidane wordt luxeconsultant voor Canal +. Hij zal vooral worden ingezet als ambassadeur bij acties voor een goed doel. Momenteel wil Zizou nog geen licentie aanvragen om weer als amateur te voetballen. Maar hij sluit niet uit dat later wel te zullen doen. Voorts liet hij weten geen behoefte te voelen om het boek te lezen dat Marco Materazzi zopas heeft gepubliceerd en dat Ronaldinhoen Thierry Henry zijn twee favorieten zijn voor de Europese Gouden Bal.

PB

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content