Gedaan met de kleine monovolume die een iets hogere positie aanbiedt aan de bestuurder. De nieuwe Mercedes A-klasse is een compacte powerversie met een sportieve carrosserie. Of hoe ze bij Mercedes met open vizier de strijd aangaan met zowel de Audi A3 als de BMW 1-reeks en de Volvo V40.

Je zou het niet meteen vermoeden, maar deze compacte (4m29) wagen met strakke lijnen is wel degelijk de opvolger van de ietwat hoogmoedige Mercedes A-klasse. Met deze imagoswitch proberen ze bij Mercedes duidelijk een jonger publiek aan te spreken. Er is sprake van drie verschillende soorten afwerking: Style, Urban en AMG Sport, elk met hun eigen interieur en look.

De supplementaire AMG-kit kan nog net dat tikje extra toevoegen. Dat de nieuwe Mercedes A-klasse op een jongere generatie mikt, blijkt uit de aanwezige opties op het vlak van de connectiviteit. Op het mooie dashboard – veel eleganter dan dat van de BMW 1-reeks en origineler dan dat van de nieuwe Audi A3 – vind je een soort tablet terug met daarop iets wat op de apps (met daartussen ook de icoontjes van Facebook en Twitter) van een smartphone lijkt.

In de wagen zelf valt meteen op hoeveel ruimte er is, er kan makkelijk vier man in deze A-klasse. Toch zijn er ook een paar minpuntjes op te merken: zo is de achteruitkijkspiegel aan de kleine kant vanwege de ietwat dikke achterstijlen en de hoofdsteunen die veel plaats innemen. Het koffervolume (341l) is aanvaardbaar, maar toch eerder aan de beperkte kant. Wat de motor betreft, kunnen we duidelijk zijn: er zijn alleen viercilinderturbomotoren te verkrijgen. Bij de benzinemotoren zijn er twee aangename verrassingen: de 1.6l met 122 pk (A 180) en de 1.6l met 156 pk (A 200). Het erg dynamische rijgedrag maakt, in combinatie met het relatief beperkte verbruik, dat de 2.0l turbo (A 250) met zijn 211 pk het eender welke concurrent moeilijk kan maken.

Ook bij de dieselmotoren valt er een verrassing te noteren. De 1.5 dCi (109 pk) is er eentje uit het instapgamma van Renault (A 180 CDI). De Mercedespuristen kunnen evenwel op beide oren slapen, de andere dieselmotoren zijn volledig van Duitse makelij. De 1.8l (109 of 136 pk) is al beschikbaar en binnenkort komt ook de grote 2.2l (met 170 pk) op de markt. Enige kleine minpunt bij nagenoeg elk type motor is dat de versnellingen nogal stroef aanvoelen en dat is hinderlijk bij de relance. Voor het overige valt er weinig tot niets af te dingen op de new look Mercedes A-klasse. Het voorstel is opvallend scherp voor een tractie die gecombineerd wordt met een erg speels achterstel, dat je in staat stelt om de wagen heerlijk te laten slingeren – zeker wanneer je voor de sportophanging hebt gekozen. Dat alles maakt van de Mercedes A een veel leukere wagen om mee te rijden dan eender welke van zijn concurrenten.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content