Alonso, Fernando. De jonge Spanjaard is voor velen dé opvolger van Michael Schumacher. Won vorig jaar, in Hongarije, voor het eerst een grote prijs. Is de belangrijkste troef van de Renault-stal, waarvoor ook Jarno Trulli uitkomt.
...

Alonso, Fernando. De jonge Spanjaard is voor velen dé opvolger van Michael Schumacher. Won vorig jaar, in Hongarije, voor het eerst een grote prijs. Is de belangrijkste troef van de Renault-stal, waarvoor ook Jarno Trulli uitkomt. Ook : Adams, de laatste Belg die, in 1994 in Portugal, aan een grote prijs deelnam. Aërodynamica, begrip uit de fysica en onmisbaar voor elke F1-wagen. Bahrein. Het F1-circus strijkt dit seizoen ook neer in het Midden-Oosten, waar aan petroleum en geld geen gebrek is. Het circuit ligt midden in de woestijn en als het klaar wil zijn tegen dat de derde GP van het seizoen er gereden moet worden, zal er nog hard gewerkt moeten worden. Geruchten over mogelijke terroristische aanslagen in het oude Britse protectoraat, voornamelijk bevolkt door moslims, zijn nooit ver weg. Ook : Bridgestone, Japanse bandenfabrikant die levert aan Ferrari, Sauber, Jordan en Minardi. Barichello, de nummer twee bij Ferrari. BMW, de motorenfabrikant van Williams wil een titel in 2004. België : na één jaar afwezigheid ontvangt Francorchamps opnieuw een GP. Budget : het budget van een topteam bedraagt gemakkelijk meer dan 25 miljoen euro. Button : verpulverde in het voorseizoen het record van de Bar-Honda. Briatore, teammanager van Renault met connecties in de high society. Camel. De sigarettenfabrikanten blijven de belangrijkste extrasportieve sponsors van het circuit. De Formule 1 is één van de laatste publiciteitsdragers die hen nog rest. Door de toenemende beperkingen op tabaksreclame in Europa en de Verenigde Staten lonkt de tabaksindustrie steeds nadrukkelijker naar landen met een soepeler wetgeving. Ook : Coulthard, de nummer twee bij McLaren. China, waar de eerste GP plaatsvindt in Sjanghai. Defourny, Didier. Luikse concertorganisator die werkte voor Johny Hallyday en Céline Dion. Wordt dit jaar de stuwende kracht achter de Grote Prijs van België in Francorchamps. Was zelf een schitterende rijder : won de de 24 Uur van Spa en is Frans kampioen GT. Neemt financiële risico's, maar als zijn gok een succes wordt, verwerft hij wel een machtspositie voor de toekomst. Ook : dollar, de god van de Formule 1. Da Matta, Braziliaan en nummer twee bij Toyota. Duur : een GP duurt gewoonlijk iets langer dan een uur en de afstand schommelt rond de 300 kilometer, behalve in Monaco (260 kilometer). Ecclestone. Dé grote baas. Australiër. Houdt zich in theorie voornamelijk bezig met de financiële aspecten, maar is in de praktijk de grote dirigent van het circus. De kalender, de afspraken met organisatoren, teams en televisiezenders : hij regelt het allemaal. Is de man die reglementswijzigingen, om de spektakelwaarde op te drijven en de terugvallende televisie-inkomsten tegen te gaan, meestal influistert bij de FIA. Kreeg twee jaar geleden een viervoudige bypass ingeplant. Is al zeventig. De strijd om zijn opvolging belooft fel te worden. Ook : elektronica, alomtegenwoordig in de Formule 1. Ferrari. De Italiaanse wagenfabrikant leverde de laatste vijf jaar de wereldkampioen. Heer en meester in het circuit dankzij het magische kwartet Michael Schumacher- Jean Todt (teammanager)- Ross Brawn (technisch directeur)- Rory Byrne (projectverantwoordelijke). Tel daarbij Rubens Barichello als de voorbeeldige ploegmaat en een indrukwekkende entourage en het is duidelijk : de rode renstal is ook dit jaar weer de te kloppen ploeg, ondanks het samengaan van Williams-McLaren-Renault. Ook : Francorchamps, het mooiste circuit ter wereld. Formule 3000, de wachtkamer van de Formule 1 met Jan Heylen, Jeffrey Van Hoodonk en Nico Verdonck als Belgische deelnemers. Fisichella, de Italiaan van Sauber die droomt van Ferrari. Glamour. De glitter en glamour in de pits hebben wat meer plaats gemaakt voor een op spitstechnologie drijvend imago. Het wereldje spreekt niet langer tot de grote verbeelding van het publiek. En het is niet de generatie jonge rijders die dat zal veranderen : ze hebben geen kleur, weg is de onsterfelijke heldenuitstraling, gevormd als ze zijn door communicatie-experts. Ook : Grand Prix World Championship, een gelijkaardig kampioenschap dat op een bepaald moment even de belangstelling opwekte van de grote constructeurs. Hans. Rond hun hals dragen de rijders een apparaat, genaamd Hans, dat hun nek beschermt en schokken opvangt. Ook : Honda, Japanse constructeur. Harscher, Belgische dokter die op elke GP medische assistentie verleent. Heidfeld, Duitse rijder die van Sauber naar Jordan verhuisde. Indianapolis. Het Amerikaanse publiek voelt zich niet aangesproken door de Formule 1 en verkiest typisch Amerikaanse disciplines als de Nascar en de IRL. Om die trend tegen te gaan, organiseert Bernie Ecclestone een Indyrace. Het succes blijft matig en de tribunes lopen veel minder vol dan voor de 500 Miles. De modale Yankee spot met Michael Schumacher, Kimi Räikkönen of Fernando Alonso, maar zweert bij Paul Tracy, Dale EarnhardJunior en Jeff Gordon. Ook : India, waar in 2006 en 2007 een GP op het programma staat. Ingenieurs : de besten, zoals Adrian Newey, Mike Gascoyne en Rory Byrne, kosten al gauw 2,5 à 3 miljoen euro per jaar. Japan. Is goed vertegenwoordigd met Honda, Toyota en Bridgestone, maar het Land van de Rijzende Zon wacht nog altijd op een eerste overwinning. Zal het Takuma Sato lukken ? Ook : Jordan en Jaguar, vertegenwoordiger van de Fordgroep en nog altijd op zoek naar een eerste succes. Kilogram. Het minimumgewicht van een Formule-1-wagen bedraagt 600 kilogram. De ingenieurs plaatsen de ballast daar waar ze de wegligging bevordert. Ook : Klien, de jonge Oostenrijker die overstapte naar Jaguar dankzij een inbreng van 9 miljoen euro van Red Bull. Leinders, Bas. Maakte een droom waar, toen hij eind januari plaatsnam achter het stuur van een Formule-1-wagen. Na drie kilometer echter vloog hij van de baan. Na een herstelling legde hij nog maar zeventien rondes af. Prompt presenteerde Jordan hem een rekening van 300.000 dollar. Ook : Lauda, voormalig wereldkampioen die zegt wat de mensen in het circuit denken. Motor. Het reglement van 2004 schrijft voor dat er slechts één motorblok gebruikt mag worden gedurende het hele weekend, d.w.z. voor vrije oefening, de kwalificaties én de GP, samen goed voor 800 kilometer. Wie het riskeert om voor de start nog van motorblok te veranderen, wordt tien plaatsen achteruitgezet in de tabellen. Ook : Mosley, voorzitter van de FIA. McLaren : de MP4-19 was de eerst Formule-1-wagen van 2004 die de baan opkwam. Montoya, de nummer één bij Williams, maar voor 2005 al onder contract gelegd door McLaren. Monaco, waar alle hypersnobs op de afspraak zijn. Minardi : Klein Duimpje in het circuit. Michelin : steeds meer aanwezig. Massa : keert terug naar Sauber na een jaar als tester bij Ferrari. Neus. Over de neus van de Williams FW26 wordt veel gediscussieerd. Biedt hij werkelijk een aërodynamisch voordeel ? Als deze wagen van Engelse makelij de concurrentie verplettert, mag men zich verwachten aan een algemene invoering van deze onelegante uitvinding. Ook : Nürburgring, één van de achtertuinen van Michael Schumacher. Oorlog. De bandenoorlog tussen Bridgestone en Michelin bereikt zijn hoogtepunt. De Franse industrieel bevoorraadt meerdere topteams (Williams, McLaren, Renault en een trapje lager : Bar, Jaguar en Toyota), Bridgestone trekt voornamelijk de kaart van Ferrari. Ook : originaliteit : buiten de Williams lijken alle Formule- 1-wagens op elkaar. Pitstops. Maken deel uit van het decor en dragen volgens Bernie Ecclestone bij tot het spektakel. De teamstrategen maken uit hoeveel keer hun rijders de pit in moeten, meestal twee of drie keer, naargelang van het brandstofverbruik en de bandenslijtage. Ook : punten : 10 punten voor de winnaar, en 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 voor de volgende zeven. Publiek : is er steeds minder. Pole-position : de beste startplaats. Panis : grote belofte bij Toyota. Qualifications. Bestaat voortaan uit twee delen : eerst starten de rijders volgens de rangschikking van de vorige GP, daarna gaan ze nog een tweede keer de strijd aan op basis van de rangschikking na de eerste ronde. Ook : Qatar. Records. Staan bijna allemaal op naam van Michael Schumacher, behalve dat van het aantal pole-positions : dat blijft van Ayrton Senna (65). Ook : Räikkönen, vice-wereldkampioen. Rusland : onderhandelingen hebben plaats om een GP in Moskou of Sint-Petersburg te laten plaatsvinden. Renault : wil zeges in 2004 en de wereldkampioen in 2005. Schumi. Of je nu van hem houdt of niet, de Duitser is een uitzonderlijke kampioen. Blijft ook na zes wereldtitels en zeventig zeges hongerig. Opnieuw dé te kloppen man. Ook : Schumacher, Ralf : Michaels jongere broer, rijder bij Williams-BMW. Senna : op 1 mei is het tien jaar geleden dat de Braziliaan verongelukte in Imola. Sauber : de wagen voor 2004 is een gelijkaardig model als de Ferrari van 2003. Stop and go : tien seconden wachttijd vooraleer een rijder een vliegende start mag nemen en de witte lijn van de pit mag overschrijden. Sancties : een ongeoorloofde manoeuvre, een lichte aanrijding of een akkefietje wordt niet langer onmiddellijk bestraft. De rijders zullen zich moeten verantwoorden bij de wedstrijdcommissarissen, die daarna beslissen over een straf, die kan oplopen tot een schorsing voor één of meer GP's. Snelheid : beperkt tot 100 kilometer per uur voor de bevoorradingsposten. Timing. Vrijdag : vrije oefeningen. Zaterdag : vrije oefeningen, kwalificaties om 14 uur. Zondag : start om 14 uur, tenzij veranderingen naargelang van de uitzendschema's om het televisiepubliek in Europa tevreden te stellen. Ook : Todt, Fransman die Ferrari terugbracht naar de top. Turkije, waar men een circuit is beginnen bouwen. Toyota : wil zich na de suprematie in de rallywereld ook toeleggen op de Formule 1. Tests : beperkt tot 48 dagen per jaar om de kosten terug te dringen, Ferrari beschikt in Fiorano over een privé-circuit. Uitvalsbasis. Behalve Ferrari (Maranello), Toyota (Keulen) en Sauber (Hinwill, in Zwitserland) zijn alle ploegen gevestigd in Engeland. Op deze basissen vind je lokalen die op heuse operatiezalen lijken, zo net en proper zijn ze. Villeneuve, Gilles. Zelfs al won hij slechts zes GP's voor hij verongelukte in Zolder, toch behoort Gilles Villeneuve tot de geschiedenis van de Formule 1. Zijn generositeit en waaghalzerij drukten een stempel op het bewustzijn binnen het circuit. Zijn zoon Jacques werd in 1997 wereldkampioen voor Williams en ging daarna naar BAR, waar hij mocht opkrassen nadat de ploeg Takuma Sato had aangetrokken. Zijn openhartige karakter, zijn bijzondere persoonlijkheid en zijn moed zullen gemist worden in het steeds saaiere milieu. Ook : V10, de architectuur van de Formule-1-motoren. Verbod : op versnellingsbakken en automatische koppeling. Vrije oefeningen : vier vrije sessies, tijdens de vrije oefeningen op vrijdag zullen de kleine teams (BAR, Jaguar, Toyota, Sauber, Jordan en Minardi) ook hun derde rijder kunnen inzetten. Weber, Willi. Duitser die de merchandising van de broers Schumacher leidt. Mister 25% is een geduchte persoonlijkheid in de zakenwereld. En zeer rijk. Ook : Williams, dat zijn laatste titel bij de constructeurs pakte in 1997. Webber, de Australische baas bij Jaguar. Weekend : een Formule-1-jaar bestaat uit zestien weekends, mogelijk worden dat er vanaf volgend jaar twintig. X2. De naam van het tweepersoonsvoertuig, bedacht door PaulStoddart, de baas van Minardi, om zijn vrienden en zakenpartners de kicks van de Formule 1 te laten ervaren. Liet verscheidene exemplaren bouwen en stelde zelfs voor om wedstrijden te organiseren voor deze tweepersoonswagens. Vooral om de toeschouwers op zondagochtend vóór de start van de GP iets te bieden. Yellow flag. Gele vlag waarmee de wedstrijdcommissarissen de rijders waarschuwen voor gevaar op het circuit. Van zodra de gele vlag wappert, is het verboden om nog inhaalmanoeuvres uit te voeren. Pas als de groene vlag getoond wordt, vervalt dit verbod. Zsolt. Voornaam van de Hongaar Baumgartner, vaste waarde bij Minardi. Staat, samen met zijn Italiaanse ploegmaat Gianmaria Brunni, symbool voor de rijder die zijn plaats in het circuit afdwong door de vele dollars die hij meebracht. door Eric Faure Eric Faure