In totaal telt de Koninklijke Belgische Voetbalbond tien hoofdsponsors, die elk 350.000 euro per jaar neertellen voor een basispakket - onder andere reclame op de boarding bij thuiswedstrijden. Daarnaast zijn er nog twee mediapartners (Sporza en RTL) en een kledingsponsor (Burrda Sport). Samen brengen zij bij de KBVB jaarlijks ongeveer negen miljoen euro in de lade. Dat maximum van dertien partners zal niet veranderen, ondanks de hoogconjunctuur die de nationale ploeg momenteel beleeft.
...

In totaal telt de Koninklijke Belgische Voetbalbond tien hoofdsponsors, die elk 350.000 euro per jaar neertellen voor een basispakket - onder andere reclame op de boarding bij thuiswedstrijden. Daarnaast zijn er nog twee mediapartners (Sporza en RTL) en een kledingsponsor (Burrda Sport). Samen brengen zij bij de KBVB jaarlijks ongeveer negen miljoen euro in de lade. Dat maximum van dertien partners zal niet veranderen, ondanks de hoogconjunctuur die de nationale ploeg momenteel beleeft. Benjamin Goeders, verantwoordelijke voor de sponsoring bij de KBVB legt uit: "We willen elk van die sponsors een minimum aan visibiliteit blijven garanderen. Voor deze campagne zitten we vol. Pas na het WK in Brazilië worden enkele contracten opnieuw onderhandeld, maar ook dan houden wij rekening met de vertrouwensband die we ondertussen met enkele sponsors hebben opgebouwd in goede én slechte tijden. Bijna alle huidige sponsorcontracten waren al afgesloten voor het inzetten van deze WK-campagne." Veel valt er daarom niet meer te doen aan het 'product' Rode Duivels, klinkt het bij de KBVB. Goeders: "De enige meerwaarde die we bij de Rode Duivels nog kunnen creëren is op vlak van hospitality, want het Koning Boudewijnstadion biedt geen loges of vipruimtes. Maar daarvoor is het wachten op een nieuw nationaal stadion." Wie zijn de sponsors die ervoor zorgen dat het de Belgische voetbalbond financieel voor de wind gaat? Telecommunicatie. Sponsor sinds 1993Muriel Oostens (sponsoringmanager): "De Rode Duivels staan symbool voor emotie. En dat werkt. We hebben de sponsoring in de klassieke zin van het woord overschreden. We zijn bijvoorbeeld partner van de mobiele app 'everyday football'. Sinds de lancering in februari telt de dienst al 38.000 gebruikers en staan we op de eerste plaats in de downloadranglijst van mobiele apps. Philippe Hendrickx (expertprogrammanager): "Met Belgacom 11 + bieden we ook elke maand een blik achter de schermen van het Belgische voetbal: het vrouwenvoetbal, voetbal voor mindervalide mensen, verhalen van de scheidsrechters en natuurlijk ook de Rode Duivels vanuit een andere invalshoek. Daarnaast is er een pak verkoopactiviteiten waarbij supporterkits uitgedeeld worden, matchen op het grote scherm getoond worden en nog veel meer."Autoconstructeur. Sponsor sinds juli 2012Guy Le Compte (marketing- en eventmanager van BMW Belux): "Wij zijn al een aantal jaren actief in sportsponsoring: vooral in het Belgische hockey, in het DTM-kampioenschap (autoracing, nvdr) of via de broers Borlée. Door voor het voetbal te kiezen wilden we breder gaan, omdat we ook met onze wagens een breder publiek willen aanspreken. Met hockey, dat nochtans ook serieus in de lift zit, deden we het vooral goed in Antwerpen, Brussel en Gent, maar daarbuiten vind je amper clubs. "Naast visibiliteit van enkele minuten op de boardings tijdens wedstrijden beschikken we voor elke thuiswedstrijd over honderd tot tweehonderd tickets die we kunnen uitdelen, maar die we vaak ook wegschenken via acties aan klanten of potentiële klanten. Voor de uitwedstrijd tegen Schotland zijn er bijvoorbeeld hele reispakketten te winnen bij BMW. En verder proberen wij ook onze verdelers, want dat zijn eigenlijk onze klanten, te betrekken in het succes. Dankzij een deal met de KBVB krijgen zij de kans om tickets te kopen in voorverkoop."Frisdranken- producent. Sponsor sinds de jaren zeventigAlain De Coster (keyaccountmanager): "Wij zijn een van de trouwste sponsors van de Rode Duivels. Dus ook de voorbije jaren in de mindere periode. Daar zijn we eigenlijk best trots op. "De vroegere contractonderhandelingen waren niet altijd makkelijk te verantwoorden tegenover het bestuur van de overkoepelende Coca-Cola Company, vooral omdat wij onze sponsoring dikwijls zagen in het kader van eindrondes. We mikken nu volop op het WK 2014, daaromtrent zullen we binnenkort nog een groot businessplan uit de doeken doen. "Coca-Cola is al heel lang verbonden met de voetbalsport. En meer bepaald met de jeugdwerking, die heel belangrijk is voor ons. Daarom organiseren we in samenwerking met de KBVB bijvoorbeeld al enkele jaren de Coca-Cola Cup (provinciale toernooien voor jeugdploegen, nvdr)." Verzekeringsmakelaar en vermogensopbouw. Sponsor sinds 2007Ann Van Haute (communicationmanager): "We merken uiteraard wel dat het nu allemaal meer leeft. Vroeger kwamen de acties rond de Rode Duivels vooral van de sponsors, terwijl er nu met die Duiveluitdagingen bijvoorbeeld vanuit het team zelf ook initiatieven komen. "Met Ergo hebben we ook al enkele acties op touw gezet: in 2010 lieten we onze filialen beplakken met levensgrote stickers van de Rode Duivels, in 2011 hebben we een heel aantal klanten uitgenodigd om de EK-kwalificatiewedstrijd in en tegen Duitsland mee te maken en vorig jaar hebben we voor de wedstrijd tegen Kazachstan 2000 rode duo-T-shirts uitgedeeld, die zaten allemaal in tribune 3. Best een grappig zicht. "Wij doen elke jaar een onderzoek naar onze naamsbekendheid en daaruit blijkt dat vijf procent van de ondervraagden weet dat wij sponsor zijn van de Rode Duivels. Dat lijkt weinig, maar dat is het niet. Niet zo lang geleden ondergingen wij een naamsverandering (vroeger Hamburg-Mannheimer,nvdr), dan is het feit dat anderhalf miljoen mensen je op televisie volgen niet onbelangrijk."Pakketbezorging en expresdiensten. Sponsor sinds de zomer van 2011Luc De Schrijver (general manager GLS Belgium): "Als je in de sportsector wilt investeren, heeft de nationale voetbalploeg enkele voordelen: je behoudt neutraliteit, terwijl je met het sponsoren van een club al meteen een deel mensen afstoot. Je hebt ook maximaal zes of zeven thuiswedstrijden per jaar, terwijl je bij een club al tweewekelijks met een afspraak zit. Op termijn wordt zoiets een 'opdracht'. "Wij zijn in 2011 in zee gegaan met de KBVB omdat we voelden dat er een nieuwe wind waaide. Vooral de aanstelling van Steven Martens was daarin belangrijk. Als sponsor is het momenteel heel interessant om verbonden te zijn aan de Rode Duivels, de voorbije twee jaar hoorde je zelden een negatieve boodschap rond hen. Dat straalt ook af op onze werknemers en klanten: zij zijn trots om met de Rode Duivels geassocieerd te worden. Ook de aanstelling van Marc Wilmots gaf mij een goed gevoel: een karaktermens die bovendien zijn vedetten weet te beheersen."Bierproducent. Sponsor sinds begin jaren negentig.Karen Couck (director external communications): "In het voetbal vind je alle waarden terug die voor een merk als Jupiler belangrijk zijn: teamspirit, vriendschap, passie, plezier. Jupiler is al ruim twintig jaar vaste partner van het Belgische voetbal, niet alleen door de sponsorovereenkomsten met de Rode Duivels, maar ook via de Jupiler Pro League. Dat de nationale ploeg tegenwoordig een hype is, is mooi meegenomen, maar ons partnership met de KBVB hangt niet af van sportief succes. Dat bewijst onze jarenlange samenwerking. "Wij zetten geregeld commerciële acties en evenementen op touw, gaande van gratis T-shirts en gadgets bij de aankoop van bepaalde producten in ons Jupilerassortiment, tot geanimeerde party's na de match. De voorbije jaren probeerden we ook het amateurvoetbal steeds meer te betrekken in onze spon-sorengagementen."Bank. Sponsor sinds 2010Inge Ampe (marketingdirecteur bij ING Belgium): "Onze eerste verbintenis met de KBVB betrof de scheidsrechters. Het was altijd onze bedoeling om dat te combineren met sponsoring van de Rode Duivels, maar die waren aanvankelijk niet vrij. "Met onder meer de campagne I Like Referees zetten we hoog in op de scheidsrechters, van nationaal tot amateurniveau en zelfs bij de jeugd. In alle categorieën lopen scheidsrechters rond met een ING-logo op hun truitje. Dat blijft niet onopgemerkt bij de mama's en papa's langs de lijn. Fair play, eerlijkheid en respect: dat zijn toch de elementen die gelinkt worden aan scheidsrechters. "Dat de Rode Duivels hot zijn, merken we ook bij onze eigen medewerkers. Tegenwoordig wordt er bijna gevochten voor tickets. Een bijkomend extraatje zijn de 22 kindjes die mee op het veld mogen met de spelers bij de ceremonie voor de aftrap. Dat zijn allemaal kinderen van ING-medewerkers. Die beleven de dag van hun leven."Kansspelen. Sponsor sinds 1992Marc Frederix (directeur marketing): "In de jaren negentig surften we mee op het succes van de Rode Duivels, met onder andere hospitalityacties voor de krantenwinkels en in de aanloop naar Euro 2000 met een belangrijke bijdrage van ongeveer tien miljoen euro voor de verbetering van de voetbalstadions. "De afgelopen tien jaar werd het accent verlegd van de Rode Duivels naar meer maatschappelijke betrokkenheid en strategische onderbouw van de behoeften van de KBVB, zoals de jeugdopleiding, de scheidsrechtersacademie, de Lottofairplaycup en het subsidiëren van het C-diploma voor meer dan 5000 jeugdtrainers. "In januari van dit jaar hebben we het spel Scooore gelanceerd, met de nadruk op integriteit binnen de sport."Audit, fiscaliteit en adviesverlening. Sponsor sinds mei 2011Erik Oosthuizen (marketing en communication): "Het kweken van jong talent is zeker iets dat wij gemeen hebben. Dat geldt ook voor het samenbrengen van individuen om een doeltreffend team te vormen. "De KBVB doet continue inspanningen om zich verder te professionaliseren, ook al speelt PwC daar geen actieve rol in. Het vertrek van Georges Leekens heeft geen impact gehad op onze relatie met de bond. Het contract tussen PwC en Georges was enkel geldig zolang hij de functie van bondscoach uitoefende en kwam dus vanzelf tot een einde toen hij die functie niet meer bekleedde. Wij vonden zijn vertrek natuurlijk spijtig. We hebben een heel productieve samenwerking met hem gehad, en wensen Georges alle geluk en succes in de toekomst."Woningbouw en renovatie. Sponsor sinds 2008Kurt Geens (CEO): "Wij zijn met die sponsoring begonnen op een moment dat er weinig eer te rapen viel, maar we hadden gemerkt dat er een generatie jonge talenten zat aan te komen. In feite is sponsoring te vergelijken met op de beurs spelen: de kunst is om in een project te stappen waar groei in zit. "Nochtans was onze eerste kennismaking met de KBVB niet bepaald positief. Ik herinner me onze eerste interland als hoofdsponsor: België - Marokko. We verloren 1-4 en in het halfgevulde stadion was driekwart van de plaatsen bezet door de bezoekers. "Een andere reden - niet de hoofdreden - voor ons engagement bij de KBVB is onze expertise als bouwaannemer. Ik denk dat het voor iedereen duidelijk is dat er dringend iets moet bewegen in dat dossier. En uiteraard willen wij op de eerste rij zitten als er gesprekken worden gevoerd over de bouw van een nieuw nationaal stadion."DOOR MATTHIAS STOCKMANS"De Rode Duivels staan symbool voor emotie. En dat werkt." - Muriel Oostens, manager Belgacom"In feite is sponsoring te vergelijken met op de beurs spelen: de kunst is om in een project te stappen waar groei in zit." - Kurt Geens, CEO Verelst