Matthias Stockmans
Matthias Stockmans Redacteur van Sport/Voetbalmagazine en Knack Focus.

In de Competitiespecial van Sport/Voetbalmagazine stond vorige week géén ploegfoto van FC Brussels. In de geschiedenis van dit blad bleken nog maar vier clubs eerder niet in staat op tijd een ploegfoto aan te leveren. De laatste jaren overkwam het Beveren en La Louvière, twee clubs die nadien weinig blijk gaven van professioneel en consistent bestuur, en Charleroi, dat vorig seizoen een boycot van onze redactie volhield. En nu dus FC Brussels. Ondanks de ambitieuze kreten van voorzitter Johan Vermeersch een kleine blamage voor de hoofdstedelingen. Want het is de voorzitter van Brussels die de afwezigheid van die poster op zijn conto mag schrijven. Tegen de wil van verscheidene mensen binnen zijn club besliste Vermeersch eenzijdig dat er geen sprake kon zijn van een ploegfoto zolang de deal met nieuwe sponsor Crefibel, die de tweede belangrijkste van de club zou worden, niet rond was. Uiteindelijk werd dat contract getekend drie dagen na het verstrijken van onze deadline. “Het was een lastige situatie”, oordeelt commercieel directeur Gino Gylain. “Doordat de belangrijke man van Crefibel (Serge Lada, nvdr.) in het buitenland zat, kon het contract niet eerder getekend worden. Persoonlijk vond ik het beter om dan met neutrale truitjes of de truitjes van vorig seizoen te poseren, maar dat idee werd afgeketst binnen de club. Ook het gebruik van boardings met de naam van de nieuwe sponsor was geen optie voor de voorzitter. Er waren door die situatie interne meningsverschillen, maar uiteindelijk loopt hier één voorzitter en zijn beslissing moeten wij allen respecteren. Ik denk dat het ook mee speelt dat Vermeersch in het verleden door Sport/Voetbalmagazine niet gespaard bleef van kritiek.”

En waren de overige sponsors dan zo tevreden dat ze niet met een poster in de veel verkochte Competitiespecial stonden ? Gylain : “De enige reactie die we tot nog toe kregen, was van Sport/Voetbalmagazine zelf. De shirtsponsors die op de achterkant van het truitje staan of op de short, hebben sowieso weinig aan een ploegfoto. En hoofdsponsor Kia Motors hebben we op voorhand ingelicht, met hen werkten we enkele compensatieacties uit. Een samenwerking met onze nieuwe sponsor Trade Mart bijvoorbeeld.”

Bovendien is dit geen goede reclame voor het al grijze imago van FC Brussels, hoe maak je dat goed ? Gylain : “De conclusie van dit verhaal is : naar ons imago toe doen we hier geen goede zaak, maar naar de sponsors toe zijn we wel correct geweest. We gaan ons imago proberen op te frissen door onder meer vijfduizend ploegfoto’s te verspreiden naar de verschillende verkoopspunten van onze partner Maes Pils. (cynisch) Maar uiteindelijk moet je in de eerste plaats je competitieopener in eigen stadion proberen te winnen. Imago begint bij het sportieve, dat zei ik eerder al.”

MATTHIAS STOCKMANS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content