Met veel professionalisme en klasse ontving Bayern München vorige week de 53 Europese journalisten die hun stem uitbrengen voor de Europese Voetballer van het Jaar om ze van nabij kennis te laten maken met de club. Het was een vorm van public rela- tions die kaderde in de marketingstrategie van de club. Vandaar dat er kosten noch moeite werden gespaard. Het gezelschap werd ondergebracht in het statige vijfsterrenhotel Bayerischer Hof, gelegen pal achter de gotische en in rode baksteen opgetrokken kathedraal, een van de vele pronkstukken van de Beierse hoofdstad. 's Avonds stond de wedstrijd voor de Champions League tussen Bayern München en het Tsjechische Viktoria Pilsen op het programma, de dag nadien een collectieve persconferentie met eerst CEO Karl-Heinz Rummenigge, dan Franck Ribéry en uiteindelijk ook trainer Pep Guardiola. Zo moest de internationale persmeute een inkijk krijgen in de ziel van de club. Zo'n dikke 50.000 euro moet dat de club hebben gekost, maar voor Bayern is dat een peulschil.
...