Misschien herinnert u het zich niet meer, maar bijna een jaar geleden was er veel rond te doen: het nieuwe puntensysteem dat Bernie Ecclestone wilde invoeren. De grote baas wilde immers de Olympische Spelen kopiëren en met medailles werken: goud voor de winnaar van een race, etcetera. En de wereldkampioen, dat zou dan diegene met de meeste gouden medailles worden. Inderdaad: de man met de meeste overwinningen. Het was Bernies manier om te reageren op de wereldtitel van ...

Misschien herinnert u het zich niet meer, maar bijna een jaar geleden was er veel rond te doen: het nieuwe puntensysteem dat Bernie Ecclestone wilde invoeren. De grote baas wilde immers de Olympische Spelen kopiëren en met medailles werken: goud voor de winnaar van een race, etcetera. En de wereldkampioen, dat zou dan diegene met de meeste gouden medailles worden. Inderdaad: de man met de meeste overwinningen. Het was Bernies manier om te reageren op de wereldtitel van Lewis Hamilton. De Brit werd immers wereldkampioen met een piepkleine voorsprong op Felipe Massa, hoewel de Braziliaan meer races had gewonnen dan de voorman van McLaren. We moeten voorzichtig zijn als we dit schrijven, want met Bernie weet je nooit: als de man iets zegt, een antwoord geeft op een vraag of een nieuwe denkpiste opent, dan moet je altijd eerst naar de dubbele bodem zoeken. Maar toch: deze keer begrepen we hem helemaal niet. De wereldtitel voor de man met de meeste overwinningen? Kom nou. Vorige zondag kregen we gelijk. Als Bernie zijn zin had gekregen, dan was Jenson Button in Singapore wereldkampioen geworden. Omdat zijn zes overwinningen, dapper behaald in het begin van het seizoen, nu al onoverbrugbaar zijn. Met nog drie races te gaan kan immers geen van de andere winnaars hem nog bijbenen (zie kader). Het illustreert hoe zelfs in een miljardensport soms heel emotioneel of opportunistisch wordt gereageerd. Het huidige puntensysteem werd destijds ingevoerd om de man die tweede werd in de race beter te belonen en zo meer titelkansen toe te meten omdat het voordeel van een overwinning lichter ging wegen. Immers: ene Michael Schumacher won het gros van de koersen en reed daarmee een veel te vroege onoverbrugbare voorsprong bij elkaar. Daar moest iets aan gedaan worden, wat ook gebeurde. Maar dan, vorig jaar. Felipe Massa die naast de titel grijpt maar wel het meest heeft gewonnen. Hoewel de halve wereld dat onjuist vond, is het huidige puntensysteem wel heilzaam voor de spankracht in het kampioenschap: sinds 2006 werd de titelstrijd telkens in de laatste race beslecht. Zelfs nu, met nog drie koersen te gaan, heeft Jenson Button ondanks een voorsprong van 15 punten op teamgenoot Barrichello en 25 op Sebastian Vettel nog altijd geen rekenkundige zekerheid. Een prentje dat er helemaal anders had uitgezien als Ecclestone zijn zin had gekregen, met zijn medailles: dan was zondag in Singapore al het doek over de titelstrijd gevallen. Of hoe Bernie voor een keertje geen gelijk heeft. Tenzij we zijn dubbele bodem natuurlijk niet zien ... DOOR jo bossuyt