Een nieuwe trainer, twaalf nieuwe spelers, een nieuwe keeperstrainer, een nieuwe kledingsponsor en een vernieuwd stadion: KV Kortrijk heeft een drukke zomer achter de rug. Geen wonder dat de West-Vlaamse club geen tijd meer had om veel aandacht te besteden aan het spelerstenue. Over het shirt van Kortrijk kunnen we dan ook kort zijn: het is rood. Net zoals het broekje en de kousen. En op verplaatsing blauw. Toegegeven, het shirt blinkt niet uit in originaliteit, maar w...

Een nieuwe trainer, twaalf nieuwe spelers, een nieuwe keeperstrainer, een nieuwe kledingsponsor en een vernieuwd stadion: KV Kortrijk heeft een drukke zomer achter de rug. Geen wonder dat de West-Vlaamse club geen tijd meer had om veel aandacht te besteden aan het spelerstenue. Over het shirt van Kortrijk kunnen we dan ook kort zijn: het is rood. Net zoals het broekje en de kousen. En op verplaatsing blauw. Toegegeven, het shirt blinkt niet uit in originaliteit, maar waarom moeilijk doen als makkelijk ook mooi kan zijn. Ook de sponsors houden het dit seizoen simpel: de eenvoudige, witte letters en logo's vallen op tegen de felrode achtergrond. Een van die sponsors (met het logo op de schouders) is de Kortrijkse keukenhandelaar Novy. Het bedrijf, dat oorspronkelijk fietsen en bromfietsen verkocht, was in de jaren zeventig en tachtig jarenlang hoofdsponsor van KVK, maar moest daarna financieel verstek laten gaan. Ter ere van zijn honderdste verjaardag kondigde Novy in juni vorig jaar zijn comeback als geldschieter in het voetbal aan. Vooraan op het shirt prijkt dit seizoen het Belgisch-Amerikaanse Vasco. Op het truitje van de club blijft het telecombedrijf relatief bescheiden met een simpel wit logo. Dat kan echter niet gezegd worden over hun activiteiten naast het veld. Vooral de Kortrijkse mascotte, een wandelende gsm, trekt de aandacht. De drang naar vernieuwing werd wel erg letterlijk genomen in West-Vlaamse rangen ... Dan hebben we het liever over de andere extrasportieve inspanningen van 'de kerels'. Vorig seizoen namen de spelers van Kortrijk en aartsrivaal Zulte Waregem samen deel aan een antirookcampagne op het veld. Beide clubs speelden in een speciaal ontworpen shirt met de slogan 'Ik ben rookvrij'. Na de derby werden de gesigneerde shirts te koop aangeboden op de veilingsite eBay. De opbrengst ging integraal naar een stuurgroep voor gezond leven. De streekgenoten trekken jammer genoeg niet altijd even broederlijk aan hetzelfde zeel. De rivaliteit met Zulte Waregem werd met de komst van beide clubs in eerste klasse nieuw leven ingeblazen - al hadden ze het in Kortrijk oorspronkelijk vooral op KSV Waregem (voor de fusie met Zulte) gemunt. Want twee ploegen met dezelfde clubkleuren op minder dan twintig kilometer van elkaar verwijderd, dat is vragen om problemen. Dat is ondertussen wél opgelost. Gelukkig. ELLEN DE WOLF