De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn. Wat een drukte op het zwart-witte shirt van Sporting Lokeren. Maar liefst negen shirtsponsors hebben ze op hun website staan, al zijn die gelukkig niet allemaal even zichtbaar aangebracht. Een wedstrijdje 'zoek de negen sponsors' zou dan ook niet misstaan tijdens de volgende thuismatch. Niet te missen ...

De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn. Wat een drukte op het zwart-witte shirt van Sporting Lokeren. Maar liefst negen shirtsponsors hebben ze op hun website staan, al zijn die gelukkig niet allemaal even zichtbaar aangebracht. Een wedstrijdje 'zoek de negen sponsors' zou dan ook niet misstaan tijdens de volgende thuismatch. Niet te missen is de blauwe boogschutter centraal op het shirt, reclame voor Edialux, "de oplossing (...) voor mieren, vlooien en bladluizen". Voor andere tuinproblemen kun je dan weer terecht bij DCM (op de linkerborst), een producent van meststoffen. Tussen al dat groen geweld zouden we nog vergeten te letten op het bijzonder symbolische logo van de club uit het Waasland. De opgaande zon centraal in het 'Waaslandschap' staat voor nieuwe perspectieven. Net zoals de halfopen cirkel, die tegelijk symbool staat voor voetbal met open vizier en de veiligheid van een hecht team. Als je goed kijkt, zie je ook een figuurtje met de armen in de lucht en de V van 'victorie'. Midden in het logo van de provincie Oost-Vlaanderen staat de kop van een nogal koninklijke vos, de mascotte van Sporting Lokeren én de hoofdfiguur uit het middeleeuwse dierenepos Reinaert de vos, dat zich afspeelt in - je raadt het al - Oost-Vlaanderen. De supporters van Lokeren hebben er zelfs een heel eigen voetbaltaaltje aan gekoppeld. Zo heeft men het in de buurt van het Daknamstadion over de voorzitter als men over 'de oude vos' spreekt en heeft een speler die 'vossenmelk heeft gedronken' een jeugdopleiding genoten bij de club zelf. Enkele jaren geleden zag het logo van Sporting Lokeren er nog enigszins anders uit. Waar nu het ingewerkte logo van de provincie staat met de gestileerde vossenkop in het midden, stonden voor 2003 twee eenvoudige bolletjes met daarboven 'Sporting Lokeren St.-Niklaas Waasland'. Een hele mond vol, verwijzend naar het rijke fusieverleden van de club. Een korte samenvatting: in juli 1970 fusioneren RC Lokeren en Standaard FC Lokeren tot Koninklijke Sporting Club Lokeren. Anno 1989 vormen Sint-Niklaas SK en Excelsior AC Sint-Niklaas de fusieclub Koninklijke Sint-Niklase Sportkring Excelsior, om net geen tien jaar later een satellietploeg te worden van Sporting Lokeren. In 2000 fusioneren beide clubs uiteindelijk tot Sporting Lokeren Sint-Niklaas Waasland. U volgt nog? Wel, wij ook niet. En dus dachten ze drie jaar later de boel te 'vereenvoudigen' tot Sporting Lokeren Oost-Vlaanderen. ELLEN DE WOLF