Ellen De Wolf
Ellen De Wolf Moderedactrice Knack Weekend

De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn. Dat sommige eersteklassers op verplaatsing hun traditionele clubkleuren verloochenen voor een shirt in trendkleuren, wisten we al. Dat ze een hit blijken in de fanshops ook. Het fluogroene uitshirt van Germinal Beerschot is het succesvolste ooit en ook de stijlvolle olijfgroene outfit van Standard doet het goed aan de kassa. Na het Schotse donkerblauw vorig seizoen kozen de Rouches nu voor een derde uitrusting in een groen dat erg lijkt op de kleur van het logo van sponsor BASE. Al zou dat eerder toevallig zijn. “In onze Champions Leaguegroep zitten er nog vier andere rood-witte clubs”, zegt algemeen directeur Pierre François. “We hadden dus een andere kleur nodig en wilden iets origineels en chics, anders dan het fluo-groen van Charleroi of GBA.”

Veel heeft het niet gescheeld of Standard had grotere problemen dan het kiezen van een kleur. De topper van de vijfde speeldag werd rond het halfuur ontsierd door een vuile tackle van Axel Witsel op Marcin Wasilewski. De reactie van hoofdsponsor BASE bleef niet lang uit. Diezelfde zondag nog nam het bedrijf via de media officieel afstand van Witsels gedrag en dreigde ermee de geldkraan dicht te draaien. Een boodschap die hard aankwam. Zeker omdat er precedenten waren. Automaker Kia trok zich twee jaar geleden terug als sponsor van FC Brussels na racistische uitspraken van de voorzitter en ook olympisch zwemmer Michael Phelps was plots sponsorloos nadat hij betrapt werd op het roken van marihuana.

Gelukkig voor Standard draaide BASE bij en bleef het telecombedrijf de Luikse club steunen. De Rouches doen er nochtans alles aan om zelf truitjetrek te vermijden. Aan de zijkanten van de rood-witte shirts van Standard zitten, netjes ver-doken achter een witte dubbele plooi, geelgroene fluorescerende bandjes. Een cadeautje van kledingsponsor Diadora, dat onder andere ook de Schotse nationale ploeg, Napoli en Roda JC van truitjes voorziet. De bandjes worden pas zichtbaar als er aan het truitje getrokken wordt. Kwestie van de scheidsrechters een handje toe te steken op het veld. In Italië vonden ze een vrouwvriendelijke oplossing voor datzelfde probleem: truitjes die zo strak zijn dat je ze maar amper kan vastpakken om eraan te trekken. Ah, la bella Italia!

ELLEN DE WOLF

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content