De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn.
...

De kleren maken de man. En in dit geval ook de voetballer. Iedere week bespreken we het voetbaltruitje van een eersteklasser. Want het shirt van een club vertelt meer dan wie dat seizoen de belangrijkste geldschieters zijn. Willen of niet, mode en voetbal vormen een combinatie die niet meer weg te denken is. Spelers worden steeds modebewuster (nog iemand een Louis Vuittonke?) en ook de supporters stellen hogere eisen voor het shirt van hun favoriete club. Een van de bezielers van deze trend is onze landgenoot Dirk Bikkembergs, die maar al te graag voetballers als Gilles De Bilde en Hans Cornelis over de catwalk laat paraderen en zelfs zijn eigen Italiaanse voetbalclub bezit bij de amateurs. Designers worden ook steeds vaker aangesproken om het shirt van een club te ontwerpen. Zo ging ook Zulte Waregem na zijn eerste seizoen in de hoogste klasse aankloppen bij een designer. De club ontstond in 2001 na de fusie van Zultse VV (geel en groen) en KSV Waregem (rood en wit) en had het zoals vele fusieclubs moeilijk met de kakofonie van clubkleuren uit het verleden. Dat leverde hen zelfs de prijs voor het lelijkste trui-tje op. Een doorn in het oog van ondervoorzitter Carl Ballière, werkzaam in de textielsector. Essevee ging aankloppen bij Bikkembergs, maar die was niet geïnteresseerd. Dan maar een van die andere 'Antwerpse Zes' dachten ze, maar ook Ann Demeulemeester wees hen de deur. Demeulemeester bracht hen wel in contact met de Belgisch-Servische ontwerper Marko Galovic. Hij ontwierp in samenwerking met het reclamebureau Mink een witte thuisuitrusting en een zwarte uittenue voor het seizoen 2006/07. De clubkleuren rood, geel en groen werden subtiel in regenboogstrepen aangebracht op de mouwen en kousen. Die subtiliteit is ondertussen achterwege gelaten. De spelers knallen opnieuw in groen, geel en rood en komen dit seizoen weer in aanmerking voor de prijs van het lelijkste truitje uit de eerste klasse. Al is de concurrentie om de hoofdprijs groot. En dan zijn er natuurlijk ook 'verzachtende omstandigheden', die Zulte Waregem voor een vestimentaire ondergang behoeden. In de eerste plaats hun groene hoofdsponsor Enfinity. Dit jonge Waregemse bedrijf is actief in de sector van de groene energie en nu ook voor minstens drie seizoenen in het voetbal. Het is bovendien niet uitgesloten dat het vernieuwde Regenboogstadion, of toch een deel ervan, zal draaien op zonne-energie. En dat kunnen we natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Lelijke truitjes of niet. ELLEN DE WOLF