Oilsjt treurt

In Aalst overleed afgelopen week Kamiel Sergant op zijn 86e. Keizer Kamiel, zoals hij in Aalst door het leven ging, werd vooral bekend door zijn carnavalsverleden (hij werd drie keer Prins Carnaval, waarop de stad hem in 1969 tot Keizer uitriep). ' Weir doeng voesj' was zijn leuze, en die snapt u wel. Toch?
...

In Aalst overleed afgelopen week Kamiel Sergant op zijn 86e. Keizer Kamiel, zoals hij in Aalst door het leven ging, werd vooral bekend door zijn carnavalsverleden (hij werd drie keer Prins Carnaval, waarop de stad hem in 1969 tot Keizer uitriep). ' Weir doeng voesj' was zijn leuze, en die snapt u wel. Toch? Keizer Kamiel werd ook in de hoogste voetbalklasse een bekend figuur toen hij tijdens de jaren van Eendracht in eerste klasse vaak zijn hit ' Iendracht veroit' mocht komen brengen, meegezongen door alle Aalstenaren in het Pierre Cornelisstadion. Keizer Kamiel richtte in 1969 ook een vrouwenvoetbalploeg op, de Kamillekes Aalst, die in 1995 zouden opgaan in Eendracht Aalst en niet alleen vijf keer kampioen werden, maar ook in 2001 als eerste Belgische vrouwenploeg deelnamen aan de toen nieuwe Champions League voor vrouwenteams. ' Iendracht Veroit' was een speciaal voetballied, zoals ook ' Anderlecht Champion' van Lange Jojo in 1985. In Beveren kreeg het refrein ' Olé, Olé' wereldfaam. Het kwam in 1978 uit de koker van de zingende kapper Gilbert De Nockere, die twee jaar geleden overleed. In 1980 maakte een Brits marketingduo dat ingehuurd was om de Rode Duivels te promoten naar aanleiding van het EK 1980 niet alleen een mascotte, Diabolix, maar ook een cultplaatje dat, om taalperikelen te vermijden, in het Engels werd ingezongen, ' Red Devils Rock'. ' Here we are, we're the Great Red Devils, on our way we can beat any team...' Het was een doorslagje van de hit die Nottingham Forrest twee jaar eerder de internationale hitparade instuurde met ' Nottingham Forrest Forever', ingezongen door de spelers zelf. Twee jaar later zouden ook de Rode Duivels, de een al enthousiaster dan de ander, meezingen met Will Tura in ' De Rode Duivels gaan naar Spanje'. In 1980 zongen de Duivels zelf niet mee, verzekerde Wilfried Van Moer ons. Tenzij hij er liever niet aan herinnerd wil worden, dat kan ook. ' Red Devils Rock' werd, ondanks de tweede plaats van België op het EK, geen wereldhit. Dat waren die zomer Abba's ' The winner takes it all', Johnny Logans ' What's another year' en ' Cara Mia' van Jay & the Americans. Speciaal voor één team geschreven hits zijn de laatste decennia zeldzaam in België. KAS Eupen, dat twee jaar geleden met ' Wir sind da' van Mike Nüchtern een echte oorwurm maakte die nog voor elke thuismatch luid door de boxen schalt, is een uitzondering. In het buitenland hebben de meeste clubs een eigen hymne. ' Pazza Inter Amala', dat door Antonio Conte verboden werd bij thuiswedstrijden omdat hij komaf wilde maken met het gekke, wisselvallige Inter, is een klassieker. Ook Juventus' ' Storia di una Grande Amore' of ' Roma, Roma' van Antonello Venditti blijven in het oor hangen. Hetzelfde in Duitsland, met imposante vollestadionsersies van ' Eisern Union' van Nina Hagen, of FC Kölns ' Mer stonn zo dir' in het Keulse dialect. De meeste Belgische clubliederen dateren nog van voor Wereldoorlog II. Standard maakte er na de laatste titel nog een. In Gent is ' 't Vliegerke' van Walter De Buck nog de officieuze hymne. 'Zo lang jullie dat draaien, zal Gent nooit een club met een nationale aanhang worden', waarschuwde Michel Preud'homme nog destijds, omdat enkel Gentenaars het dialect begrijpen. Wie maakt na Eupen de volgende Belgische voetbalsong?