De Zwitsers Bruno Risi en Franco Marvulli wonnen vorige week de zesdaagse van Maastricht. Daarmee is het baanseizoen definitief op gang getrokken. Dezer dagen staat het EK in Kopenhagen geprogrammeerd, volgende week maandag begint de zesdaagse van Amsterdam.
...

De Zwitsers Bruno Risi en Franco Marvulli wonnen vorige week de zesdaagse van Maastricht. Daarmee is het baanseizoen definitief op gang getrokken. Dezer dagen staat het EK in Kopenhagen geprogrammeerd, volgende week maandag begint de zesdaagse van Amsterdam. Na de blessures van Robert Slippens en Matthew Gilmore en het afhaken van de blessuregevoelige maar vooral mentaal vermoeide Kurt Betschart zijn er in dit wereldje nogal wat verschuivingen. Bruno Risi, de ongekroonde koning van de zesdaagsen, moest op zoek naar een nieuwe ploegmaat. Hij vond die in eerste instantie in zijn landgenoot Franco Marvulli. Die geldt al langer als een groot talent maar door een gebrek aan gedrevenheid rijdt hij onder zijn niveau. Dat is een probleem voor Risi, die heel agressief koerst en door zijn aanvalsdrift zijn ploegmaats wel eens wil opblazen. In Maastricht pakte het duo niettemin de zege. Risi, die de 39ste zesdaagse uit zijn carrière won, zal ook in Amsterdam met Marvulli rijden. In Dortmund en München vormt hij ploeg met Erik Zabel, in Gent vervolgens met de Duitse belofte Leif Lampater. Ook de succesrijke Nederlandse ploeg Slippens- Stam (vier overwinningen vorige winter) is voorlopig uit elkaar getrokken. Stam rijdt zeker tot de jaarwisseling met zijn landgenoot Pieter Schep, een getalententeerde maar in de zesdaagsen nog onervaren renner. Iljo Keisse verloor met Matthew Gilmore ook tot Nieuwjaar zijn vaste ploegmaat en dook het seizoen in met de Italiaanse routinier Marco Villa. In Maastricht bleek dat al die verschuivingen hun uitwerking hadden op de koers : er werd veel minder gecontroleerd gereden. De zesdaagse van Maastricht is nieuw op de kalender, al werd ze vroeger al gereden. Er zou nu een plan bestaan om die zesdaagse op termijn ieder jaar afwisselend in Maastricht, Luik en Aken te organiseren. Van onder het stof gehaald is ook de zesdaagse van Zürich, die vroeger altijd pal na deze van Gent werd georganiseerd. Nu rolt de wedstrijd van het oude het nieuwe jaar in, zoals dat eerder in de inmiddels al lang afgevoerde zesdaagse van Keulen gebeurde. Het is de vraag of dat in Zürich een succes wordt. De organisatoren kunnen dan echter de hal heel goedkoop huren. Het zesdaagseseizoen bestaat uit twee delen. Na Amsterdam volgen Dortmund, München en Gent. Nadien wordt er een volle maand geen enkele six days gereden, een veel te lange break. Met Zürich, Rotterdam, Bremen, Berlijn, Stuttgart, Kopenhagen en Hasselt staan er vervolgens in goed zes weken zeven wedstrijden na elkaar geprogrammeerd, met telkens amper twee dagen recuperatietijd. Alle pogingen om de kalender beter te spreiden struikelen al jaren over de houding van organisatoren die koppig vasthouden aan hun datum. (JS)