HARDLOOPAPP

Wie begint met lopen heeft niet direct veel zin om zich een hartslagmeter (al snel 150 euro) aan te schaffen. Voor die categorie, in het bezit van een smartphone, is er de hardloopapp, vaak in gratis basisversie. RunKeeper, Endomondo, Runtastic, Nike+ (de oude schoensensor is nu overbodig): er zijn er inmiddels een pak ontwikkeld. Afstand, snelheid, calorieverbruik en een sociale link om je vrienden op ideeën te brengen of uit te dagen... Alles kan.
...

Wie begint met lopen heeft niet direct veel zin om zich een hartslagmeter (al snel 150 euro) aan te schaffen. Voor die categorie, in het bezit van een smartphone, is er de hardloopapp, vaak in gratis basisversie. RunKeeper, Endomondo, Runtastic, Nike+ (de oude schoensensor is nu overbodig): er zijn er inmiddels een pak ontwikkeld. Afstand, snelheid, calorieverbruik en een sociale link om je vrienden op ideeën te brengen of uit te dagen... Alles kan.Een nadeel van de apps is dat ze geen hartslag meten. Wie gericht wil trainen, ook om af te vallen, moet zich een hartslagmeter aanschaffen. Polar verricht op dat vlak al decennia goed werk. Al lang beschikken de meters over een link met je computer, de laatste jaren ook over een gps, én de nieuwste rage is een hoogtemeterfunctie. Topmodellen beschikken ook over een temperatuursensor en doen zelfs aan weersvoorspellingen. Polar brengt in de RC3GPS de drie functies samen. Bij concurrent Garmin is de Forerunner een mooi instapmodel en de Fenix een geavanceerd horloge. Nog een stuk geavanceerder dan de gewone hardloopapp of de hartslagmeter waarin je trainingsschema's kunt integreren: miCoach, ontwikkeld door Adidas. Niet alleen voor lopers, ook voor voetbal, rugby, basketbal, tennis en American football. De hardware bestaat uit een stappensensor, een hartslagsensor en een pacer. Via de website plan je een training of zet je een doel (bijvoorbeeld de 20 km door Brussel) en tijdens het lopen krijg je gesproken instructies, op basis van je hartslag. Zelfs de combinatie met muziek kan. Alsof je personal trainer naast je loopt...'Geef mij eens een goed trainingsschema!' Niks moeilijker dan op die vraag antwoorden. Op het internet zijn er veel te vinden, maar wat is goed? Start to run, ontwikkeld door de VAL, is top voor de beginnende loper. Andere, en we pikken er als voorbeeld myasics uit, zijn vaak ontwikkeld voor topsporters en zwaar om te volgen voor de recreant. Toch zijn ze handig om een idee te hebben van hoe je een training naar een wedstrijd opbouwt en de trainingen moet variëren. Niet alleen duurlopen met dezelfde snelheid, maar ook intervaltrainingen, waarbij je afwisselend sneller en trager loopt. Gespecialiseerde winkels kunnen de vraag naar houdertjes voor smartphones en mp3-spelers amper bijhouden. Hinderpaal daarbij zijn vaak de oortjes, die klein zijn en - althans bij ons - geregeld loskomen. Verloren energie. Lopen met een echte hoofdtelefoon lijkt ons niet handig, maar een speciaalzaak heeft tegenwoordig topmateriaal in oortjesvorm te koop dat niet meer loskomt.