Audi stelt de nieuwe A1 Sportback voor. Over de verschillen met de gewone Audi A1 kunnen we kort zijn: twee deuren extra, twee cilinders minder.

Aangezien de nieuwe Audi A1 in de fabriek van Vorst werd geproduceerd, is het toch ook een beetje onze nationale baby. Begin dit jaar trekt Audi weer de aandacht dankzij de lancering van de nieuwe Sportback. Die Sportback mag je gerust als synoniem zien voor ‘vijfdeurs’. Want zowel aan de totale omvang van de wagen als aan de ruimte binnenin is er niets veranderd.

De lijn van het dak werd aangepast om bestuurder en passagier wat meer hoofdruimte te bieden. Nu ja, er is welgeteld 1 cm extra ruimte vrijgekomen. En wat meer is: door de hertekende lijnen zullen de iets grotere mensen zich achterin niet bepaald goed en comfortabel voelen. Jonge ouders zullen het dan wel weer leuk vinden dat ze niet meer achter de voorste stoelen moeten kruipen om hun kind op de achterbank te installeren. In tegenstelling tot de driedeurs A1 die vier zitplaatsen biedt, heeft de vijfdeurs A1 een extra zitplaats in de aanbieding. Al moet wel gezegd dat je het op die centrale plaats op de achterbank waarschijnlijk niet zo lang zult volhouden, want zo comfortabel is die nu ook weer niet. Meer nog, je zou die positie niet eens aan je ergste vijand toewensen. De kofferruimte is met haar volume van zo’n 270 liter perfect geschikt voor het alledaagse gebruik. En wanneer we de kofferruimte vergelijken met die van rechtstreekse concurrent Mini van BMW (160l) komt de Audi A1 er duidelijk als winnaar uit.

Eens je achter het stuur kruipt, grijpen de prestaties van de A1 Sportback je meteen bij de keel. De zorg die werd besteed aan de afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen is werkelijk verbluffend, zeker voor het segment van wagens waartoe de A1 Sportback behoort. Als je dan ook nog eens alle opties zou nemen, waan je je in een wel zeer luxueuze wagen. Al zou je dan ook weleens kunnen schrikken van de uiteindelijke prijs.

De A1 Sportback krijgt en verdient niets anders dan complimenten voor zijn uiterst veilige rijgedrag en het prachtige evenwicht tussen comfort en dynamisch rijgedrag. Jammer is wel dat de prestaties net iets te afgelikt zijn om ook echt halsoverkop verliefd te worden op de A1 Sportback. Zelfs wanneer je voor de meest krachtige versie kiest, blaast de A1 Sportback je niet echt omver.

De grote nieuwigheid op dat vlak is de ‘ Cylinder-On-Demand’-technologie bij de 1.4 TSI (met 140 pk). Die technologie is even simpel als geniaal: op het moment dat er niet te veel van de motor wordt gevraagd, worden de twee middelste cilinders automatisch uitgeschakeld.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content