Toen Liberty Media in 2017 voor 3,9 miljard euro de formule 1 overkocht, werd de strategie meteen duidelijk gemaakt: het Amerikaanse mediabedrijf wilde de dalende en steeds ouder wordende fanbasis verjongen. En dus bood Liberty Media veel meer digitale content op sociale media aan. Op dat vlak was de F1 immers ver achtergebleven in vergelijking met andere grote sportcompetities.
...

Toen Liberty Media in 2017 voor 3,9 miljard euro de formule 1 overkocht, werd de strategie meteen duidelijk gemaakt: het Amerikaanse mediabedrijf wilde de dalende en steeds ouder wordende fanbasis verjongen. En dus bood Liberty Media veel meer digitale content op sociale media aan. Op dat vlak was de F1 immers ver achtergebleven in vergelijking met andere grote sportcompetities. Daarnaast lanceerde Liberty Media een eSport League, het TV Pro online streamingplatform en de documentaire Drive to Survive (waarvan ook het derde seizoen op Netflix te zien zal zijn). De inspanningen rendeerden: hoewel 14 procent van de tv-kijkers jonger is dan 25 jaar, is dat volgens research director Matt Roberts het grootste aandeel van alle grote sportcompetities, op de NBA na. Bovendien zijn 62 procent van de nieuwe fans sinds 2017 jonger dan 35. Het aantal unieke bezoekers op een van de digitale platformen steeg vorig jaar zelfs met 82,3 procent, tot voorbij het miljard. De daling van de wereldwijde kijkers kon Liberty Media echter geen halt toeroepen: na een piek van 600 miljoen in 2008 tot 471 miljoen vorig jaar (zo'n 22 miljoen per race). Weliswaar mede omdat veel GP's niet meer op openbare zenders, maar op betaalzenders uitgezonden worden. Die betaalzenders brachten daarentegen wel meer geld in het laatje qua tv-rechten: een stijging van 69,5 procent, tot 645 miljoen euro, sinds 2008. Mooie cijfers, maar toen werd de formule 1 ook geconfronteerd met de rauwe coronarealiteit. Grand Prixs overal ter wereld werden afgelast, zodat het seizoen (voorlopig) beperkt is tot 13 manches, waarvan de laatste op 1 november in het Italiaanse Emilia-Romagna gepland staat. Allemaal GP's in Europa, al zou het F1-circus daarna mogelijk wel verlengd worden met vier wedstrijden: Istanbul en Jerez (Spanje) worden genoemd voor de nog niet bevestigde ontknoping in Bahrein en Abu Dhabi. In totaal zeventien manches dus, en de meesten zonder publiek, zoals ook zondag in Spa-Francorchamps. Geen tienduizenden Nederlanders dus die Max Verstappen massaal zullen aanmoedigen. Liberty Media bleef niet bij de pakken zitten en ging in juli een samenwerking aan met het videocommunicatieplatform Zoom om het allereerste virtuele hospitalityproduct aan te bieden. Tijdens de Steiermarkse Grand Prix in Oostenrijk was er zo voor het eerst een virtueel alternatief voor de Paddock Club. Die biedt gasten een kijkje bij de teamgarages met uitzicht op de start- en finishlijn en de pitstraat. Plus ook rondleidingen in het backstagegebied en exclusieve interviews met chauffeurs. De virtuele variant biedt F1-liefhebbers een soortgelijke kijk achter de schermen, via live-updates en analyses van voormalige F1-coureurs en andere beroemdheden. Ook sponsors worden bij het geheel betrokken. Naast die virtuele hospitality investeerde Liberty Media ook in de tv-coverage, in samenwerking met Amazon Web Services (AWS). Die afdeling van internetgigant Amazon is al sinds 2018 de officiële data- en cloudprovider en ontwikkelde voor het coronaseizoen nieuwe graphics om de beleving van de miljoenen thuiszittende F1-fans te vergroten. Voor de eerste GP in Oostenrijk werd zo de Car Performance Score op de kijkers losgelaten, waarbij de prestaties van verschillende wagens in real time beoordeeld worden, gebaseerd op onder meer snelheden in de bochten en op de rechten stukken. Gegevens die door liefst 300 sensoren op elke F1-wagen verzameld worden. Begin augustus werd tijdens de Britse GP's ook de Ultimate Driver Speed Comparison gelanceerd, waarbij de huidige rijders vergeleken worden met voormalige grootheden uit de Formule 1. En tijdens de komende Belgische F1-manche zullen fans via de High-Speed/Low-Speed Corner Performance kunnen zien hoe goed rijders de snelste en traagste bochten aansnijden. Later volgen dan nog drie nieuwe graphics. Dat moet in coronatijden het gebrek aan beleving vanop de tribunes en de (alweer) saaie dominantie van Mercedes en Lewis Hamilton enigszins compenseren.