De transfer van Moise Kean, het 19-jarige Italiaanse wonderkind, naar Everton was een van de meest verrassende deals van de zomer. Kean, die vorig seizoen steeds meer op het voorplan was gekomen bij Juventus, stond al lang op de radar van Marcel Brands, de Nederlandse technisch directeur van Everton.

Door de komst van Maurizio Sarri naar Turijn was de jonge spits echter weer gezakt in de pikorde, want Sarri bracht Gonzalo Higuaín, zijn favoriete aanvaller, mee. Daar kwam nog bij dat Juventus het geld wel kon gebruiken na zware investeringen in de transfers van Matthijs de Ligt en Aaron Ramsey, en in het salaris van Cristiano Ronaldo, zo schrijft de BBC.

Juventus moest besparen na onder andere de investering in De Ligt., Juventus FC via Getty Images
Juventus moest besparen na onder andere de investering in De Ligt. © Juventus FC via Getty Images

Mino Raiola, de makelaar van Kean die ook de transfer van De Ligt afrondde, heeft bovendien een goed contact met Brands en Evertonvoorzitter Bill Kenwright. Hij was van mening dat Everton de ideale club was voor Kean om aan speelminuten te komen. Dat zou bij andere geïnteresseerde clubs, zoals Inter, Arsenal en Manchester United, misschien een probleem zijn.

Dat alles maakte dat er een deal kwam: Everton kocht Kean van Juventus voor 30 miljoen euro, een prijs die door bonussen nog kan oplopen tot 33 miljoen euro.

Praten met vrouw en familie

Maar, zo weet de BBC, op de achtergrond speelde nog een andere factor mee: de factor Brands. Marcel Brands, die vorige zomer overkwam van PSV, was cruciaal in het overtuigen van Kean en zijn omgeving. NOS-journalist Joep Schreuder legt op de site van de BBC uit hoe dat komt: 'Marcel praat met de vrouwen van de spelers, met de familie. Hij weet alles, en dan bedoel ik ook alles. Als Kean een neef heeft, zal Marcel hem kennen. Hij kent de harde wereld van het geld, maar hij geeft het een persoonlijke touch. Dat is zijn manier om spelers te halen. Hij speelt de kaart van de familie.'

Moise Kean was in elk geval onder de indruk van Brands tijdens hun meetings, liet hij weten. De aanpak van de Nederlander werd ook perfect geïllustreerd op de dag dat Kean tekende voor Everton. De moeder van de spits, die er ook bij was, kreeg een gepersonaliseerd Evertonshirt van Brands met de woorden: 'Wij gaan goed voor uw zoon zorgen.'

Hirving Lozano, belgaimage
Hirving Lozano © belgaimage

Brands is met Kean niet aan zijn proefstuk toe. Op een gelijkaardige manier haalde hij Hirving Lozano naar PSV. Het duurde zes maanden eer de deal met de Mexicaan rond geraakte en Brands ging er twee keer op familiebezoek. Maar het loont: Napoli betaalde onlangs 24 miljoen euro voor Lozano.

De transfer van Moise Kean, het 19-jarige Italiaanse wonderkind, naar Everton was een van de meest verrassende deals van de zomer. Kean, die vorig seizoen steeds meer op het voorplan was gekomen bij Juventus, stond al lang op de radar van Marcel Brands, de Nederlandse technisch directeur van Everton. Door de komst van Maurizio Sarri naar Turijn was de jonge spits echter weer gezakt in de pikorde, want Sarri bracht Gonzalo Higuaín, zijn favoriete aanvaller, mee. Daar kwam nog bij dat Juventus het geld wel kon gebruiken na zware investeringen in de transfers van Matthijs de Ligt en Aaron Ramsey, en in het salaris van Cristiano Ronaldo, zo schrijft de BBC.Mino Raiola, de makelaar van Kean die ook de transfer van De Ligt afrondde, heeft bovendien een goed contact met Brands en Evertonvoorzitter Bill Kenwright. Hij was van mening dat Everton de ideale club was voor Kean om aan speelminuten te komen. Dat zou bij andere geïnteresseerde clubs, zoals Inter, Arsenal en Manchester United, misschien een probleem zijn. Dat alles maakte dat er een deal kwam: Everton kocht Kean van Juventus voor 30 miljoen euro, een prijs die door bonussen nog kan oplopen tot 33 miljoen euro.Praten met vrouw en familieMaar, zo weet de BBC, op de achtergrond speelde nog een andere factor mee: de factor Brands. Marcel Brands, die vorige zomer overkwam van PSV, was cruciaal in het overtuigen van Kean en zijn omgeving. NOS-journalist Joep Schreuder legt op de site van de BBC uit hoe dat komt: 'Marcel praat met de vrouwen van de spelers, met de familie. Hij weet alles, en dan bedoel ik ook alles. Als Kean een neef heeft, zal Marcel hem kennen. Hij kent de harde wereld van het geld, maar hij geeft het een persoonlijke touch. Dat is zijn manier om spelers te halen. Hij speelt de kaart van de familie.'Moise Kean was in elk geval onder de indruk van Brands tijdens hun meetings, liet hij weten. De aanpak van de Nederlander werd ook perfect geïllustreerd op de dag dat Kean tekende voor Everton. De moeder van de spits, die er ook bij was, kreeg een gepersonaliseerd Evertonshirt van Brands met de woorden: 'Wij gaan goed voor uw zoon zorgen.'Brands is met Kean niet aan zijn proefstuk toe. Op een gelijkaardige manier haalde hij Hirving Lozano naar PSV. Het duurde zes maanden eer de deal met de Mexicaan rond geraakte en Brands ging er twee keer op familiebezoek. Maar het loont: Napoli betaalde onlangs 24 miljoen euro voor Lozano.