Hoe Michael Jordan een grootverdiener in de sportwereld blijft

© Belgaimage
Chris Tetaert Vaste medewerker Sport/Voetbalmagazine

Ook vijftien jaar na het afscheid van Michael Jordan (56) is Air Jordan nog met voorsprong de populairste sportschoen ter wereld. En die brengt His Airness dit jaar zo’n 120 miljoen euro op.

Hij was een rookie bij de Chicago Bulls, maar Michael Jordan tekende in de herfst van 1984 voor een revolutie. Het team uit Chicago speelde in Madison Square Garden een oefenwedstrijd tegen de New York Knicks. In de tribunes keken de toeschouwers de ogen uit toen de prille twintiger met zwart-rode schoenen over het veld dribbelde. MJ viel op, maar vooral: hij legde zich niet neer bij het NBA-reglement, dat bepaalde dat schoenen minstens 51 procent wit moesten zijn en dat spelers van hetzelfde team min of meer gelijkaardig schoeisel moesten dragen. ‘Het is net zoals bij kinderen. Als je ouders zeggen dat iets niet mag, dan doe je het zéker’, legde Jordan later uit in een promotievideo.

De NBA dacht daar anders over en speelde het hard. Of probeerde dat toch, want de brief van Deputy Commissioner Russ Granik aan Nike, waarin beleefd werd gemeld dat het reglement de zwart-rode schoenen verbood, had net het omgekeerde effect. De Amerikaanse kledinggigant bouwde rond die (verouderde) reglementen een marketingcampagne uit, waardoor de gecensureerde sneakers nog meer gewild waren – en de wereld zouden veroveren.

In oktober 2018 kwam de Air Jordan XXXIII op de markt, het eerste model zonder veters, en bijna 35 jaar na de wedstrijd in Madison Square Garden is zijn schoenenlijn goed voor een omzet van om en bij de 2,9 miljard euro – een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar en een absoluut record. Daarvan pakt His Airness een kleine 120 miljoen euro, vier keer zoveel als LeBron James die met 29 miljoen op de tweede plaats staat in het klassement van sneakerdeals. Ook opvallend: Jordan verdient aan zijn schoenenlijn alleen meer dan Lionel Messi, volgens Forbes met 115 miljoen euro dit jaar de best betaalde sporter ter wereld. En, zeggen analisten, in China moet nog een enorm potentieel aangeboord worden, terwijl ook het partnership met Paris Saint-Germain voor een boost kan zorgen. Detail: voor zijn eerste contract cashte Jordan jaarlijks 450.000 euro.

Zijn inkomsten uit sponsordeals – met onder andere Coca-Cola, McDonald’s, Chevrolet, General Mills en meer dan een dozijn kleinere bedrijven – sinds zijn debuut in 1984 worden geschat op 1,5 miljard, bijna 20 keer zoveel als de 81 miljoen salaris in 15 seizoenen NBA-basketbal met de Chicago Bulls en de Washington Wizards.

In 2010 werd hij bovendien meerderheidsaandeelhouder van de Charlotte Hornets, waarvan de waarde door het nieuwe televisiecontract en de internationale groei momenteel op 1,2 miljard euro wordt geschat. Begin september berekende Forbes dat Jordan, met een fortuin van 1,7 miljard euro, bovendien de op twee na rijkste Afro-Amerikaan is. Na investeerder Robert F. Smith en televisiegezicht Oprah Winfrey.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content