De concurrentie van de Ronde van Spanje trotseren de organisatoren van Parijs-Brussel inmiddels al vijftien jaar lang. Sinds vorig seizoen moeten ze echter ook optornen tegen twee nieuwe klassiekers met WorldTourlabel in het Canadese Québec en Montréal. "Parijs-Brussel wordt zachtjes aan in de hoek gedrumd", constateert Wim Van Herreweghe van De Vijver, de organiserende mediagroep onder leiding van Wouter Vandenhaute.
...

De concurrentie van de Ronde van Spanje trotseren de organisatoren van Parijs-Brussel inmiddels al vijftien jaar lang. Sinds vorig seizoen moeten ze echter ook optornen tegen twee nieuwe klassiekers met WorldTourlabel in het Canadese Québec en Montréal. "Parijs-Brussel wordt zachtjes aan in de hoek gedrumd", constateert Wim Van Herreweghe van De Vijver, de organiserende mediagroep onder leiding van Wouter Vandenhaute. Het deelnemersveld is niet meer wat het ooit was. Met acht WorldTourploegen aan de start houdt Parijs-Brussel komende zaterdag zijn gemiddelde van de jongste jaren op peil. "Maar enkele grote namen uit het peloton gaven de voorkeur aan Canada", ziet Van Herreweghe met lede ogen. "Het wielrennen mondialiseert. Daarom zijn we aan het onderzoeken hoe we Parijs-Brussel zijn historische glans terug kunnen geven." De allereerste wedstrijd tussen de twee hoofdsteden dateert van 1893, de editie nu zaterdag is al de 91e. Onder impuls van De Vijver werden de kalender en het parcours van enkele Vlaamse voorjaarsklassiekers al grondig vertimmerd. "Ook Parijs-Brussel moeten we in vraag durven stellen", vindt Van Herreweghe. "Natuurlijk zou het opportuun zijn om de wedstrijd naar het voorjaar over te hevelen. Het najaar heeft nu eenmaal minder aantrekkingskracht. Maar zo'n verhuis is niet aan de orde. Er is volgens ons plaats voor grote najaarsklassiekers. Wél moet Parijs-Brussel misschien naar een zondag opschuiven." Voor het parcours zitten er ingrijpende veranderingen aan te komen. "De wedstrijd moet een herkenbaar gezicht krijgen", stelt Van Herreweghe. "Wat is de kracht van Parijs-Brussel? Niet Parijs, aangezien we in Soissons van start gaan. Parijs opnieuw tot startplaats maken is uitgesloten, anders overschrijden we het toegestane aantal kilometer. Nee, onze kracht ligt in Brussel. We denken aan een finale die langs de bekende monumenten van het centrum trekt en waar we bijvoorbeeld een lokale omloop uittekenen." Meer kilometers in Brussel impliceert dat ook de huidige startplaats ter discussie komt. "Moeten we Soissons ruilen voor Valenciennes?", vraagt Van Herreweghe zich hardop af. "Of is het aangewezen om meteen ook in Brussel van start te gaan? Met als mogelijk gevolg dat de wedstrijd straks van naam moet veranderen." Dat het accent binnenkort meer naar Brussel zal verschuiven, laat zich dit jaar al aanzien. "De aankomst ligt opnieuw in de hoofdstad, aan de Houba de Strooperlaan", zegt Van Herreweghe. "De gewijzigde finale vorig jaar, met de klassieke hellingen uit de Brabantse Pijl, was mooi. Maar met Ukkel als aankomstplaats kregen we toch de opmerking waarom we niet in Brussel finishten." Parijs-Brussel is ingedeeld bij de wedstrijden van buiten categorie, de op een na hoogste rang. "De promotie naar de WorldTour is op termijn ons streefdoel", aldus Van Herreweghe. "Parijs-Brussel moet de locomotief worden waar de andere Vlaamse najaarskoersen zich aan kunnen vasthaken. Zoals de Ronde van Vlaanderen het hele Vlaamse voorjaar optilt." door benedict vanclooster