‘Vorig jaar was geen goede reclame voor deze club’, zal Jan-Pieter Martens ergens in ons gesprek zeggen. Het nieuwe verhaal van STVV moet Stayen weer als vanouds aan het swingen krijgen. Een stand van zaken bij de topfavoriet in tweede.

Afspraak op het zonovergoten terras van Grand Café Stayen. Even wanen we ons in tropische oorden als de telefoon van Jan-Pieter Martens rinkelt en hij in zwierig Portugees opneemt. Portugees is een van de vijf talen die hij vloeiend spreekt. “Bij de zesde, Spaans, hangt het een beetje van de alcohol af.” De talen heeft hij opgepikt bij de omzwervingen die hem de halve wereld rond gebracht hebben. Voetballer in Nederland en Oostenrijk, scout in Duitsland, hoteluitbater en echtgenoot in Brazilië. Zijn we dan nog vergeten: student, analist, journalist en muzikant. En sinds goed vijf maanden dus terug in Limburg, als technisch directeur van STVV. Dat uitgerekend hij uit de hoed zou komen, dat had niemand zien aankomen.

Wit konijn

U was een wit konijn, zoals u zelf zei?

Jan-Pieter Martens: “Ik stond waarschijnlijk nergens op de shortlist, dus in die zin was het voor veel mensen wel een verrassing. Eigenlijk ook voor mijzelf, want ik was een hotel aan het runnen in Brazilië en stond op het punt om mijn huis in België te verkopen. Tot ik plots over deze vacature hoorde.”

Bij de selectie werd een beroep gedaan op een assessmentbureau. Hoe zat dat ineen?

“Het ging er allemaal heel normaal aan toe. We werden uitgenodigd om over onze ideeën en visie te komen praten. Eerst met twaalf kandidaten, en uiteindelijk bleven we met vier over. Wie de andere kandidaten waren, heb ik ook in jullie blad moeten lezen ( onder anderen Jacky Mathijssen en Jos Daerden, nvdr). Uiteindelijk werden we uitgenodigd voor een gesprek van vier uur en zijn we onderworpen aan een doorgedreven persoonlijkheidstest. Het zijn geen waarzeggers, maar het is ontluisterend hoe accuraat hun conclusies waren.”

Toch vroegen commentatoren zich af: hoe kan zo’n selectiebureau iemands voetbalknowhow inschatten?

(blaast) “Als je er een karikatuur van wil maken, dan is dat natuurlijk heel makkelijk. Er kwamen toen uitspraken waarvan je voelde dat ze niet neutraal waren, dat er een bepaalde emotie bij was. Uiteraard weet dat bureau niet of ik een matige linksachter van een goeie kan onderscheiden. Maar daar dienen die proeven ook niet voor. Ik kan je verzekeren dat de vragen enorm grondig waren en dat er ook heel concrete voetbalvraagstukken bij zaten. Een voorbeeld: je zit op zes uur voor het einde van de transferperiode en je wil met een bepaald budget speler X binnenhalen. Welke stappen neem je?”

Welk beeld van uzelf kwam naar boven uit die tests?

“Eén dat heel dicht aanleunt bij hoe ik ineenzit. Er stond heel prominent in dat ik iemand ben die alles erg nuchter en zakelijk benadert. Iemand ook die liever dan zich halsoverkop ergens in te storten, zijn tijd neemt om een beslissing te nemen.”

Hoeveel tijd heeft u nodig gehad om over het ontslag Franky Van der Elst te beslissen?

“Dat is een conclusie die zich aandrong op basis van wat ik in mijn eerste twee, drie maanden hier gezien heb. Naar mijn aanvoelen heeft het nooit echt gepakt tussen Franky Van der Elst en STVV. De noodzakelijke klik tussen coach en club was er niet. Ik heb zeker ook goede dingen gezien van Franky, en had persoonlijk ook een goede band met hem. Alleen vond ik hem niet de meest geschikte coach voor deze nieuwe start. Ik denk dat Franky dat zelf ook wel zo aanvoelde.”

Wel voor Lommel, maar niet voor Sint-Truiden?

“Heel goed mogelijk, want dat zijn twee totaal verschillende clubs. Waar dat dan aan lag? Straalde hij iets te weinig gedrevenheid uit? Kwam de absolute wil om te winnen iets te weinig naar voor? Ik denk dat de aanhang dat vurige miste bij hem.”

Begin april had u in Stadion nog gezegd dat u verder wilde met Franky Van der Elst.

“Er was toen veel onrust rond de club en het leek mij niet verstandig om alles nog eens helemaal om te gooien. Ik zag op dat moment ook veel goede wil bij de groep om er in play-off 3 iets van te maken. Als je een steen in de vijver gooit, moet je opletten dat al het water er niet uit is. ”

Een speciale mens

Met het ontslag van Van der Elst lag de weg open voor een snelle terugkeer van Guido Brepoels. Waarom is de keuze op hem gevallen?

Guido maakt spelers beter en kan als geen ander een groep boven zichzelf laten uitstijgen. Voor mij de twee voornaamste eigenschappen van een coach. Bovendien kent hij tweede klasse door en door en weet hij wat er nodig is om terug naar eerste te gaan. Daarnaast is het iemand die evenveel geeft om STVV als de supporters en iemand die veel ambitie toont. Op zijn eigen manier, dat geef ik toe. Guido is een speciale mens.”

Als u zichzelf als zakelijk en nuchter omschrijft, dan is de stijl van Guido Brepoels niet noodzakelijk de uwe?

“Neen, daar zijn we inderdaad anders in. Wat ons wel verbindt, is de wil om tot het uiterste te gaan. Ons doel is terugkeren naar eerste. We hebben met elkaar afgesproken dat we elkaar op 31 mei recht in de ogen moeten kunnen kijken en zeggen dat we er alles aan gedaan hebben. Of dat genoeg zal zijn, zal moeten blijken. Maar als we niet minstens de eindronde halen, dan zal ik zwaar teleurgesteld zijn. STVV moet dit jaar in de gekende huisstijl spelen: met veel inzet, maar liefst ook met verzorgd en attractief voetbal. Dat zijn we haast verplicht met ons kunstgrasveld.”

Wat vindt u eigenlijk van kunstgras? Dan niet als technisch directeur, maar als ex-profvoetballer die enkele zware knieblessures heeft gehad.

“Toen ik zelf nog speelde, waren de kunstgrasvelden stukken slechter dan nu. Van deze generatie kunstgras ben ik zeker fan. De mat op Stayen is een plezier om op te spelen. Dat zeg ik niet alleen, dat zeggen ook de clubs die naar hier komen. Waar we vorig jaar wel fout in geweest zijn, is dat we de ploeg er te veel op laten trainen hebben. Je moet er met mate van genieten, want het zorgt wel voor extra belasting. Het heeft een beetje de effecten van een zwaar modderveld, waarschijnlijk omdat het zo zacht is en meegeeft.”

Vagevuur

Wie ziet u als de grootste titelkandidaten in tweede klasse?

“Heb je even? Moeskroen-Péruwelz, Eupen, Wezet, Aalst, Lommel, Oostende, Antwerp,… De andere ploegen zullen natuurlijk naar Westerlo en naar ons wijzen, omdat wij van eerste komen en inderdaad die financiële rugzak hebben. Maar ik zie een heel open competitie met 8 à 9 ploegen die kans maken en elkaar allemaal punten zullen afpakken. Iedereen is er zich van bewust dat het lang en hard knokken wordt.”

Meestal volgt op een degradatie ook bij de jeugd een grote leegloop. Hoe groot is de schade bij STVV?

“Die valt mee, omdat we het grote voordeel hebben dat onze jeugd nog één jaar bij de elitejeugd mag spelen. Uiteraard zijn er altijd vertrekkers, maar het grootste deel van onze jeugdspelers is toch gebleven. Met het nieuwe Hoofd Jeugdopleidingen ( Dirk Staelens, nvdr) hebben we onze jeugdwerking ook volledig omgegooid, met veel nieuwe mensen, en ik hoor veel positieve reacties op die stijlbreuk. Om maar één ding te noemen: de communicatie tussen de club en ouders loopt nu veel beter.”

Bij uw aanstelling ging het ook over een niet nader omschreven langetermijnproject. Welk parcours stelt u voorop voor deze club?

“Ik spiegel me vooral aan Lokeren en Mechelen. Als we over drie jaar even ver staan als zij nu, dan zullen we het fantastisch gedaan hebben. Als we daar vijf jaar over doen, hebben we het nog altijd heel goed gedaan. Fi Vanhoof van KV Mechelen en Willy Reynders van Lokeren heb ik in het begin van mijn carrière nog als coach gehad. Voor mij vullen die hun rol als technisch directeur erg knap en doordacht in. Daar wil ik ook naartoe.”

Hoe wil u dat aanpakken?

“Dan komen we weer bij mijn persoonlijkheid uit: ik wil STVV op een logische, doordachte manier stap voor stap laten groeien. We moeten vooral geen gekke dingen gaan doen. De grote namen zijn hier ook aangeboden, maar ik zag daar de zin niet van in. We gaan geen namen halen als we er niet van overtuigd zijn dat ze ons iets kunnen bijbrengen.”

Bent u al geschrokken van de tactieken van gehaaide makelaars?

“Ik heb anderhalf jaar een hotel gerund in Brazilië. Daar heb ik wel erger meegemaakt. (lacht) Brazilië is de ideale leerschool als je alle truken van de foor wilt leren kennen. Je moet er elk moment van de dag op je qui-vive blijven, zeker als iemand je iets wil verkopen. ‘ People, they ain’t no good‘, heeft Nick Cave eens gezongen.”

Poten en oren

Na de afgelopen jaren waren veel fans kwaad. Hoe wil u hen terugwinnen?

“Ik heb het gevoel dat we daar al mee bezig zijn. Toen ik hier aan kwam, zat de club diep. Je voelde dat we in een negatieve spiraal zaten. Natuurlijk, als je op degraderen staat, is alles klote. Maar ook naast het veld was het een puinhoop, met veel onduidelijkheid. Dat was geen goede reclame voor deze club. Pas nadat de degradatie een feit was, is het tij beginnen te keren. Ondertussen heb ik een heel joviaal contact met de supporters en voel ik dat ze blij zijn met de nieuwe wind. De fans willen vooral dat alles hier poten en oren heeft, dat er mensen met veel zin tegenaan gaan. Ik ben ervan overtuigd dat we de juiste weg zijn ingeslagen met Guido Brepoels. Voetbal, volk en vuur, dat is al jarenlang onze leuze. Is er iemand dat beter belichaamt dan hij?”

Bij uw aanstelling zei u: ‘Deze club heeft heel veel potentieel, maar het wordt te weinig benut.’

“Hier is alles voor handen. Als je ziet hoeveel volk naar elke wedstrijd komt, hoe het leeft in de streek… Haspengouw is een voetbalgekke regio, altijd al geweest. STVV is echt belangrijk voor de mensen van hier. Elke ochtend staat dertig, veertig man naar de training te kijken, chauffeurs zetten hun wagen er voor aan de kant. Ik heb dat nog nooit gezien. Er is heel veel goede wil om er iets van te maken. Deze club moet veel beter kunnen dan wat hier de laatste tijd gebeurd is.”

DOOR JENS D’HONDT – BEELDEN: IMAGEGLOBE

“Voetbal, volk en vuur, dat is de leuze van STVV. Is er dan een betere coach denkbaar dan Guido Brepoels?”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content