De te kloppen man

De zegehonger van Schumi lijkt onverzadigbaar : 82 GP-overwinningen, 6 wereldtitels, dit seizoen 12 keer winnaar in dertien races. In de stand voor het wereldkampioenschap heeft hij zo'n grote voorsprong opgebouwd dat hij dit weekend zijn zevende wereldtitel kan vieren. Zoals altijd heeft de Rode Baron maar één doelstelling : hij wil winnen. "Sommigen denken dat Ferrari liever wil dat ik pas wereldkampioen word in Monza, als de scuderia daar zijn zevenhonderdste GP betwist, maar ik wil zo snel mogelijk zekerheid over de titel."
...

De zegehonger van Schumi lijkt onverzadigbaar : 82 GP-overwinningen, 6 wereldtitels, dit seizoen 12 keer winnaar in dertien races. In de stand voor het wereldkampioenschap heeft hij zo'n grote voorsprong opgebouwd dat hij dit weekend zijn zevende wereldtitel kan vieren. Zoals altijd heeft de Rode Baron maar één doelstelling : hij wil winnen. "Sommigen denken dat Ferrari liever wil dat ik pas wereldkampioen word in Monza, als de scuderia daar zijn zevenhonderdste GP betwist, maar ik wil zo snel mogelijk zekerheid over de titel." Het parcours van Spa ligt de Duitser trouwens. Hij debuteerde er in 1991 in de Formule 1 als vervanger van Bertrand Gachot bij Jordan, won er een jaar later zijn eerste GP en stond ondertussen zes keer op het hoogste podium. Rubens Barrichello is de enige die over hetzelfde materiaal beschikt als de Duitse grootmeester, maar hij slaagde er dit jaar niet in hem te kloppen. De Braziliaan ontpopte zich tot een uitstekende nummer 2 en mikt best niet te hoog, alhoewel hij in Spa altijd erg snel rijdt, met name als het regent. Dat Kimi Raikkonen de piloten van Ferrari kan bedreigen, toonde hij nog in Hockenheim vooraleer hij daar last kreeg met de achtervleugel. Met zijn McLaren vindt hij in Francorchamps een mooi circuit om zijn potentieel uit te spelen, op voorwaarde natuurlijk dat zijn V10 Mercedes-motor standhoudt. Jenson Button zal zich na de discussie rond zijn aangekondigde, maar betwiste overstap van BAR-Honda naar Williams-BMW ongetwijfeld in de kijker willen rijden. Normaal gezien moet de ambitieuze Brit met zijn krachtige Honda ook kunnen uitblinken op het Belgische parcours. Fernando Alonso ten slotte zal ongetwijfeld zijn voordeel doen met de zeer goede wegligging van zijn Renault, maar moet zich ondertussen vragen stellen over de motor. De Spanjaard blijft echter een koppige vechtjas die altijd verrassend uit de hoek kan komen. Met Juan-Pablo Montoya is alles mogelijk. In een goede dag kan de Colombiaan van Williams-BMW zelfs wedijveren met Schumacher, maar hij lijkt momenteel niet bijster gemotiveerd meer. Ongetwijfeld omdat hij al denkt aan McLaren, het team waarvoor hij in 2005 zal rijden. Jarno Trulli won dit jaar de enige GP die niet naar Schumacher ging. Maar sindsdien heeft hij af te rekenen met pech en hij is er bij Reanult ook niet meer met zijn gedachten bij, omdat hij ook al aan volgend seizoen denkt. Net als zijn kopman Jenson Button is Takuma Sato via een positieve spiraal vooraan in de rangschikking beland. De moedige Japanner heeft het typeprofiel voor de Raidillon en veel autoliefhebbers verwachten dat hij in die bocht voor de grote jongens zal testen hoe het daar echt met de veiligheid zit. Tot slot blijft David Coulthard een vaste waarde, ook al is hij duidelijk wat minder snel geworden. Net als Raikkonen is hij echter sterk afhankelijk van de manier waarop de McLaren-Mercedes standhoudt. Zij dromen van een wedstrijd vol onverwachte wendingen die de favorieten uitschakelen, zodat ze zelf vrije baan krijgen naar het podium. Tot deze categorie behoren Giancarlo Fisichella, het nummer 1 van Sauber die straks overstapt naar Renault, en Mark Webber, die een van zijn laatste races voor Jaguar rijdt vooraleer te verkassen naar Williams-BMW. Andere namen zijn Antonio Pizzonia, die bij Williams de nog niet van zijn crash in Indianapolis herstelde Ralf Schumacher vervangt en zelfs die van Olivier Panis, die bij Toyota niet in een comfortabele positie zit. Met heel veel geluk kunnen ook Felipe Massa, Riccardo Zonta en Nick Heidfeld punten verzamelen. Giorgio Pantano (bij Jordan zo goed als onzichtbaar), Christian Klien (bij Jaguar nog geen potten heeft gebroken) en het duo Gianmaria Bruni - Zsolt Baumgartner (die met hun Minardi wellicht laatste zullen eindigen) zijn er eigenlijk slechts bij om de hoop te vergroten. Zij zijn niet meer dan het vijfde wiel aan de wagen van het circus van Bernie Ecclestone. In de testritten van vrijdag gaan nog enkele andere piloten van start. Zij krijgen de kans een aantal technische oplossingen uit te testen die hun collega's de zondag in de race kunnen gebruiken. In deze categorie vinden we Bas Leinders terug, het nummer drie van Minardi en de enige Belg die van de partij is op deze Belgische GP. door Eric Faure