Het gebeurde allemaal in de schaduw van het sportieve, tijdens de Duitse en Hongaarse F1-weekends. Bovendien is het voor F1-kijkend België allemaal ver van ons bed, zodat er hier weinig aandacht aan werd gegeven. Maar in Groot-Brittannië is een paar weken geleden iets gebeurd dat de toekomst van de Formule 1 op televisie ingrijpend kan en wellicht zal veranderen. Vanaf 2012 zal de BBC, noem dat maar gerust de staatsomroep , nog maar de helft van de races live uitzenden. De andere helft zal te zien zijn op Sky Sports ...

Het gebeurde allemaal in de schaduw van het sportieve, tijdens de Duitse en Hongaarse F1-weekends. Bovendien is het voor F1-kijkend België allemaal ver van ons bed, zodat er hier weinig aandacht aan werd gegeven. Maar in Groot-Brittannië is een paar weken geleden iets gebeurd dat de toekomst van de Formule 1 op televisie ingrijpend kan en wellicht zal veranderen. Vanaf 2012 zal de BBC, noem dat maar gerust de staatsomroep , nog maar de helft van de races live uitzenden. De andere helft zal te zien zijn op Sky Sports . Sky, dat is een zender van mediamagnaat Rupert Murdoch, ondertussen ook bij het grote publiek bekend door het afluisterschandaal rond News of the World. Maar Sky is vooral betaal-tv. Dat zorgde voor behoorlijk wat deining in het wereldje. In de beruchte Concordeakkoorden, het huwelijkscontract tussen alle bij de F1 betrokken partijen, staat immers dat de sport in ieder land op zogenaamde vrije televisie te zien moet zijn. De idee daarachter is dat de Formule 1 een zo groot mogelijk publiek wil bereiken. Alleen dan is de sport interessant voor autoconstructeurs die eigenaar zijn van een team of motoren leveren aan een privéteam, maar ook voor de sponsors die in het circus stappen. Die willen immers exposure. Maar blijkbaar vond Bernie Eccle-stone nu een achterpoortje dat hem toch de juridische mogelijkheid gaf om de deal te sluiten. Het minste wat je kunt zeggen, is dat Bernie iedereen heeft verrast. Objectief bekeken heeft hij ook voor de best mogelijke oplossing gekozen. De BBC moest immers dringend snoeien in zijn uitgaves. Ook Groot-Brittannië kreunt onder de crisis en de overheid verplichtte de staatsomroep om 20 procent te besparen. De helft van de F1 afstaan aan Sky bracht al een serieuze homp in het laatje, om en bij de 28,5 miljoen euro. Maar Ecclestone slaagde er op die manier vooral in om te vermijden dat de BBC helemaal stopte. Ondertussen wint hij langs de andere kant, want Murdoch jaagt al jaren zo gretig op de Formule 1 dat Ecclestone voor de tv-rechten in het Verenigd Koninkrijk nu 18 miljoen euro meer zal trekken dan dit seizoen. Omdat het geld gedeeltelijk terugvloeit naar de constructeurs, teams en hun partners, hebben die de komst van de betaaltelevisie al wat vlotter geslikt. Ondertussen is de nieuwe televisiedeal voor Murdoch een manier om een voet tussen de deur te steken. Het is immers een publiek geheim dat hij de ambitie heeft om de hele F1 samen met een paar partners over te nemen. Voor de Belgische kijker verandert dit niets. Maar er is wel een taboe verdwenen: Formule 1 kan dus toch wel achter de decoder belanden, zoals in ons land al het geval is met voetbal. Straks, over een paar jaar, ook met het snelste circus van de wereld? door jo bossuyt