Tot de rally van de Condroz is het wachten geweest voor de nieuwe Europese kampioen bekend was. In een wedstrijd bijgewoond door een recordaantal toeschouwers, maar vooral ontsierd door een dodelijk ongeval, deed Bruno Thiry wat hij moest om de titel binnen te rijven. Hij eindigde als tweede achter Freddy Loix, kwam zo in de eindrangschikking naast Miguel Campos, maar gaat de Portugees uiteindelijk vooraf wegens één overwinning méér.
...

Tot de rally van de Condroz is het wachten geweest voor de nieuwe Europese kampioen bekend was. In een wedstrijd bijgewoond door een recordaantal toeschouwers, maar vooral ontsierd door een dodelijk ongeval, deed Bruno Thiry wat hij moest om de titel binnen te rijven. Hij eindigde als tweede achter Freddy Loix, kwam zo in de eindrangschikking naast Miguel Campos, maar gaat de Portugees uiteindelijk vooraf wegens één overwinning méér. Bruno Thiry : "Zeker ! Ik had er bij de dirigenten van Peugeot-België en Bastos zelf op aangedrongen om een Europese campagne te rijden, liever dan vijf of zes keer aan te treden op wereldniveau. Een goede beslissing, blijkt nu. Met de 206 WRC 2000 beschikte ik over een wagen die me aan de continentale titel kon helpen, terwijl ik in het wereldkampioenschap alle moeite zou hebben gehad om in de toptien te rijden. Het is honderd keer motiverender om voor de zege te strijden, dan een eervol resultaat te halen, maar dan op grote afstand van de leiders." "Nooit eerder leverde ik zo'n nauwe strijd. Het verschil was nooit groter dan vijf seconden, echt te gek. Allebei reden we op het scherp van de snee, de minste fout werd cash betaald. Uiteindelijk trok mijn tegenstander er aan het langste eind, maar dat heb ik later dus weer goedgemaakt.""En telkens had ik gewonnen spel. In Mille Miglia begaf de transmissie het op een moment dat ik meer dan twee minuten voorlag, en in Barum in Tsjechië gaf de motor de geest. Campos daarentegen had meer geluk. In Ieper raakte hij pas met hulp van de toeschouwers uit de sloot, waarna hij nog als derde eindigde. In Barum vervolgde hij zijn weg na een rail ernstig te hebben beschadigd, en in Italië kon hij rekenen op de welwillendheid van de organisator, die hem slechts drie minuten straftijd oplegde in plaats van hem uit de wedstrijd te zetten, zoals het reglement voorzag.""Alles had al afgelopen moeten zijn in Antibes, waar we met gelijke wapens streden en ik mijn rivaal duidelijk klopte. Maar ik sleepte de wegens die twee opgaves verloren punten als een blok aan het been met me mee, zodat de beslissing uiteindelijk pas viel in de Condroz, waar toch niet zoveel punten te verdienen waren.""Ik heb beantwoord aan de verwachtingen van mijn werkgevers. Ik heb bewezen dat mijn snelheid en motivatie nog intact zijn. Bovendien stel ik vast dat ik in Barum ook Roman Kresta heb gedomineerd, die toch enkele snelste tijden liet optekenen in het wereldkampioenschap. Dat geeft aan dat ik in staat ben om ook op het hoogste niveau nog wat klaar te maken. Natuurlijk, de plaatsen zijn er duur en de recente beslissingen van de internationale federatie maken er de zaken niet eenvoudiger op. Ik sta dus open voor elk voorstel. Ik ben klaar om nieuwe horizonten te verkennen." door Eric Faure