Tijdens de halve finale van de Champions League tussen Bayern München en Barcelona was het de aandachtige kijker al opgevallen dat Adidas een nieuw type voetbalschoen ging lanceren. Met de slagzin "Nitrocharge your game" kondigde het merk zijn allernieuwste silo aan. Na twee teaservideo's, met flitsende beelden van onder anderen Daniele De Rossi en Javi Martínez, afgewisseld door snapshots van racewagens, leeuwen en haaien maakte de Nitrocharge zijn officiële debuut in de finale van het kampioenenbal. Adidasambassadeur Javi Martínez kreeg de eer om het schoeisel als eerste aan te trekken. Dat was niet toevallig. Door de vergaande technologische ontwikkelingen kunnen de moderne voetbalschoenen afgestemd worden op specifieke spelerstypes.
...

Tijdens de halve finale van de Champions League tussen Bayern München en Barcelona was het de aandachtige kijker al opgevallen dat Adidas een nieuw type voetbalschoen ging lanceren. Met de slagzin "Nitrocharge your game" kondigde het merk zijn allernieuwste silo aan. Na twee teaservideo's, met flitsende beelden van onder anderen Daniele De Rossi en Javi Martínez, afgewisseld door snapshots van racewagens, leeuwen en haaien maakte de Nitrocharge zijn officiële debuut in de finale van het kampioenenbal. Adidasambassadeur Javi Martínez kreeg de eer om het schoeisel als eerste aan te trekken. Dat was niet toevallig. Door de vergaande technologische ontwikkelingen kunnen de moderne voetbalschoenen afgestemd worden op specifieke spelerstypes. Het Duitse sportmerk was ongeveer twee jaar achter de schermen bezig om een nieuw ras voetballer te identificeren: The Engine, de typische box-to-boxspeler die over veel werklust beschikt en elk grassprietje van het veld bestrijkt. Om die van het ideale schoenenpaar te voorzien heeft Adidas de Nitrocharge gecreëerd, waarbij alles draait rond energie. Een sterk elastisch voorvoetelement zorgt voor optimale kracht bij de afzet en een hogere energieteruggave. Een extra elastische band stabiliseert de zijwaartse en snelle draaibewegingen. Op het bovenwerk en de hiel zijn dampende 3D-vlakken aangebracht om de meest gevoelige tacklegebieden rond de tenen en de achillespees te beschermen. De Hypervenom is het nieuwste wapen van Nike op voetbalschoenengebied. Met dit type schoen wil Nike tegemoet komen aan de noden van de moderne spits, die het steeds moeilijker krijgt om de snellere en wendbaardere verdedigers in de kleine ruimte te bekampen. Samen met de Braziliaanse voetbalster Neymar ontwikkelde Nike een vijfde silo die onder de noemer van agility (behendigheid) valt (de andere vier silo's zijn speed, heritage, control en accuracy). Met de Hypervenom levert het Amerikaanse sportmerk een vederlichte, wendbare voetbalschoen, die garant staat voor de perfecte dribbel en balcontrole. De buitenzool van de Hypervenom is bij de tenen gespleten zodat de schoen de natuurlijke bewegingen van de voet volgt. De combinatie van afneembare en vaste studs zorgt voor een goede tractie op natuurlijke terreinen. Het is nu al een zekerheid dat de schoen een groot succes gaat worden. Tijdens de Con-federations Cup tekende Neymar, met de Hypervenom aan zijn voeten, voor vier pareltjes van doelpunten. Met de Kipsta Agility 700 pro speelt ook Decathlon in op de silo behendigheid. De schoen is mee ontworpen door twee profvoetballers: de Franse doelman Mickaël Landreau (SC Bastia) en de Belg Gianni Bruno (SC Bastia). Jo Van Dessel, verantwoordelijke van Decathlon Benelux: "Dit jaar hebben we ons gericht op de silo agility. De bedoeling is dat we in navolging van Nike en Adidas meerdere silo's op de markt gaan brengen. De Kipsta Agility wordt uitgebracht in drie gamma's: de Agility 300, 500 en 700, afhankelijk van het spelniveau en de ondergrond. Zowel Landreau als Bruno speelt met de Agility 700 pro. We hebben gekozen om met een doelman samen te werken, om de grip van de schoen zo optimaal mogelijk te maken. Een keeper moet immers zeer wendbaar zijn in de kleine ruimtes." De Agility 700 heeft een kangoeroeleren bovenwerk, dat voor precisie en een uitzonderlijke baltoets zorgt. Qua prijs-kwaliteitsverhouding is deze schoen zeker een van de betere opties: voor slechts 99,95 euro beschik je over het schoeisel waarmee ook Bruno zijn kunstjes vertoont. De Agility 700 is gemaakt uit microfiber, zoals de meeste voetbalschoenen die nu op de markt zijn. Als je vandaag een blik werpt op de voetbalcatalogi valt een belangrijke trend op. Veel schoenen worden niet meer vervaardigd uit kangoeroeleer. De synthetische voetbalschoenen kennen een heuse opmars. De huid van het buideldier was decennialang een zekerheid in de schoenenproductie. Het dunne, maar uiterst sterke leer zet zich zeer snel naar de voet en zorgt voor een uitstekend balgevoel. Hiervoor worden elk jaar miljoenen kangoeroes op zeer gewelddadige wijze van het leven beroofd. Ook de joeys, babykangoeroes, blijven niet gespaard van dit afschuwelijke lot. David Beckham was de eerste die zich afwendde van de kangoeroeleren voetbalschoen. Toen hij in 2006 de gruwelijke beelden onder ogen kreeg, weigerde hij resoluut om nog verder met dergelijke schoenen te voetballen. Zijn actie kon op bijval rekenen. Op het WK 2010 werden grote sterren als John Terry en Wayne Rooney door de Engelse media verguisd wegens hun leren schoenen. Na diverse lastercampagnes en klachten besloten grote sportbedrijven als Nike, Adidas en Puma kangoeroeleer niet meer aan te wenden in de productie. Dit luidde de grote doorbraak van de synthetische voetbalschoenen in. In tegenstelling tot het leer zijn de synthetische stoffen waterbestendig, licht en eenvoudig te reinigen. Ook behouden ze beter hun kleur en printdesign. De kunststofschoenen moeten wel inboeten op hun lederen variant wat pasvorm en comfort betreft. Daarom sloegen marktleiders Nike en Adidas aan het experimenteren met kunstleer. Al in 2009 bracht Nike een schoen op de markt, waarvan het bovenwerk samengesteld was uit Kanga- Lite. Dit kunstleer bestaat uit een gepatenteerde microfiber die de belangrijkste kwaliteiten van de leren schoenen evenaart. Het zorgt voor een fantastische touch op de bal en is uiterst comfortabel. Om de schoen bestand te maken tegen verschillende weersomstandigheden lanceerde het sportmerk een All Conditions Controlcoating: een dunne deklaag die bescherming biedt tegen de droogte en waterafstotend is. Nikes nieuwe uitvoeringen van de Tiempo Legend en de CTR 360 zijn hieruit vervaardigd. Voor de Hypervenom heeft Nike een heel nieuw kunstleer ontwikkeld, de Nike Skin. Het bovenwerk, dat bestaat uit polyurethane film en mesh, heeft zijn naam alvast niet gestolen. Door de filterdunne deklaag sluit de schoen naadloos aan op de voet, net als een tweede huid. Precies alsof je blootsvoets voetbalt. Net als bij de Kanga-Lite is de schoen uitgerust met de All Conditions Controltechnologie. Adidas bleef niet achter en bracht in 2010 zijn eerste kunstleer op de markt: de SprintSkin. De dunne stof evenaart de pasvorm en het comfort van leer. De SprintSkin is uitgerust met een 3D-patroon om prestaties bij nat weer te bevorderen. Adidas gebruikt dit kunstleer voor de productie van de F50 adiZero en de Predator LZ SL. Een nadeel aan dit kunstleer is dat het niet leidt tot een betere grip of balcontrole, eigenschappen waarover de Adidas Hybridtouch wel beschikt. De Hybridtouch is de ideale combinatie van de technische kwaliteiten van synthetisch materiaal met de voordelen van leer. Volgens het Duitse topmerk zou het kunstleer veertig procent minder wegen dan het kangoeroeleer. Toch betekent dit niet het einde van het kangoeroeleer. Adidas wendt de huid van het buideldier nog aan voor de productie van traditionele modellen, zoals de Copa Mundial. Andere topmerken als Puma en Kipsta gebruiken het leer voor een deel van hun collectie. Naast de materiaaldiversiteit is er bij de sportmerken ook een verscheidenheid in het kleuraanbod. Om zijn collectie aan te prijzen bij het grote publiek grijpt Nike terug naar de traditionele zwarte kleur. Op 1 juni gaf vicepresident Phil McCartney meer uitleg bij de campagne Back to Black: "We weten dat onze spelers zich graag onderscheiden op en naast het veld. Dat betekent niet dat dit altijd met felle kleuren moet zijn. Soms is een terugkeer naar de klassieke uitstraling een even krachtig statement." De campagne omvat naast de CTR360 Maestri III, Mercurial Vapor IX en de Tiempo Legend IV ook de nieuwe silo Hypervenom. De andere topmerken volgen dit initiatief niet. Kipsta brengt zijn voetbalschoenmodellen steevast in één kleur uit. De Agility 500 in het zwart, terwijl de Agility 700 pro een witte uitvoering kent. De Duitse merken blijven voornamelijk promotie voeren met felle kleuren. Puma staat bekend om zijn flashy kleuren en grafische ontwerpen. De blikvanger dit seizoen is de PowerCat 'Día del Fútbol'. De bijnaam is een allusie op de Mexicaanse 'Día de los Muertes' (Dag van de Doden) en staat op verschillende plaatsen op de schoen weergegeven. De PowerCat kent op visueel vlak zijn gelijke niet. Puma heeft gekozen voor een contrasterend design. Elke schoen is voorzien van tegengestelde kleuren: zo is de voorvoet van de rechterschoen zwart en de tekst wit, terwijl de voorvoet van de linkerschoen wit is met een zwarte tekst. Aan de binnenkant van de schoenen staat een grote, fluoroze poema getekend. Om het plaatje helemaal af te maken staat onder aan de zool een print van een voetskelet, zodat je te allen tijde de bot-structuur van je voet kan bekijken. Met het wilde ontwerp van de PowerCat aan je voeten loop je zeker in de kijker op het voetbalveld. DOOR JASMIEN SCHAEVERS - BEELDEN: GFDavid Beckham was de eerste die zich afwendde van de kangoeroeleren voetbalschoen.