De voetbalbond legt 100.000 euro extra op tafel om de Rode Duivels in businessseats naar de EK-kwalificatiematch in Israël te laten reizen. Dat gebeurt op aandringen van Marc Wilmots. Die wil dat de nationale ploeg na de match van zaterdag tegen Cyprus in optimale omstandigheden kan toeleven naar de wedstrijd in Jeruzalem, die drie dagen later plaatsvindt. De bondscoach wil ook dat zijn spelers op de nachtelijke terugreis goed kunnen rusten, zodat ze fit weerkeren naar hun club. Ex-CEO Steven Martens, die vorige maand opstapte na berichten over een geldverslindend beleid bij de bond, steunde de vraag van Wilmots. In de raad van bestuur stemden zes leden voor de duurdere vlucht en twee tegen.
...

De voetbalbond legt 100.000 euro extra op tafel om de Rode Duivels in businessseats naar de EK-kwalificatiematch in Israël te laten reizen. Dat gebeurt op aandringen van Marc Wilmots. Die wil dat de nationale ploeg na de match van zaterdag tegen Cyprus in optimale omstandigheden kan toeleven naar de wedstrijd in Jeruzalem, die drie dagen later plaatsvindt. De bondscoach wil ook dat zijn spelers op de nachtelijke terugreis goed kunnen rusten, zodat ze fit weerkeren naar hun club. Ex-CEO Steven Martens, die vorige maand opstapte na berichten over een geldverslindend beleid bij de bond, steunde de vraag van Wilmots. In de raad van bestuur stemden zes leden voor de duurdere vlucht en twee tegen. "Ik stemde tegen", zegt Johan Timmermans, de voorzitter van KV Mechelen, die in de raad van bestuur van de bond zetelt. "Als wij niet in een sfeer hadden gezeten van strikte budgetbegeleiding en -controle, was ik hier misschien niet over gestruikeld. Maar nu kampt de KBVB met een jaarverlies van meer dan 200.000 euro, een resultaat dat dan nog vergoelijkt is door subsidies. In zo'n context probeer ik de tering naar de nering te zetten. Voor mij is het ook belangrijk dat dit niet over een intercontinentale vlucht gaat. In dat geval zou ik misschien ook een andere houding hebben aangenomen. Nu spreken we over een vlucht van zo'n vijf uur. Van vorige verplaatsingen met de Rode Duivels weet ik ook dat zij sowieso altijd heel wat ruimte hebben; zij moeten zich niet tevredenstellen met één zeteltje. Bij het goedkopere alternatief in dit geval waren er per voetballer drie zetels in economyclass voorzien. Dat lijkt me voldoende comfort, ook voor spelers van Manchester City en Chelsea. Dan nog méér vragen, is erover." "Fysiologisch bekeken, puur vanuit mijn job, zeg ik: optimaal is dat je in een bed kunt vliegen", aldus Stijn Vandenbroucke, de Belg die hoofd is van het medical & sport science department van West Ham en die als kinesitherapeut ook al onder meer voor Anzji, Dinamo Moskou en Kameroen werkte. "Reizen wordt zwaar onderschat. 'Vermoeidheid' is - samen met de trainer - de grootste risicofactor voor blessures. Zeker bij topsporters, die in alles tot dicht bij de grens moeten gaan, is lang zitten niet ideaal. Het is belastend voor rug, hamstrings en kuiten. Plat liggen is beter. Als die optie er is, moet je die zeker kiezen. Bovendien gaat het hier om de nationale ploeg. Ben je ambitieus, dan moet je voor het beste gaan. Je zit ook met heel veel topspelers, die een bepaald niveau van professionaliteit gewoon zijn. Daar moet je in de mate van het mogelijke en het toelaatbare ook zo veel mogelijk naar streven bij de Rode Duivels. De wedstrijd in Israël is belangrijk, hij moet gewonnen worden en Israël is geen slechte ploeg, dus laat je het best niets aan het toeval over. Zo riskeer je ook niet dat je spelers en staf een excuus bezorgt. Maar je moet ook een beetje realistisch zijn. Blijkbaar zijn er fouten gemaakt en bestaat de perceptie dat er al te veel geld is verteerd. Dan moet je afwegen of je dat in deze tijden wel aan de supporters kunt verkopen en of het niet te veel commotie zal veroorzaken. Anderzijds vind ik ook dat deze discussie niet gebruikt mag worden om de voetbalbond de hele rekening te presenteren. "Maar het hoeft niet altijd heel veel geld te kosten. Het is ook een kwestie van plannen. Als je na de thuiswedstrijd op zaterdag tegen Cyprus samen blijft en 's anderendaags in de namiddag naar Israël vliegt, hoef je niet zo'n dure vlucht te nemen. Dan reis je ook op het best mogelijke moment: dan worden je nachtrust en je bioritme niet verstoord. Als je ervoor kiest om meteen na de wedstrijd op dinsdagavond in Israël terug te vliegen, is de belangrijkste vraag die je moet stellen: zal een voetballer slapen tijdens een vlucht van maar vier en een half uur? Ik denk het niet, want hij zit nog vol adrenaline. Tachtig procent van de spelers kan na een avondwedstrijd maar slapen om vier à vijf uur. Is vliegen in businessclass dan nog te verantwoorden? Waarom daar niet blijven overnachten en de dag erna terugkeren met een gewone vlucht? Zo doen veel landen het. Je kunt de spelers van daar ook rechtstreeks naar hun club laten terugvliegen in plaats van eerst nog naar Brussel. Als het je te doen is om de vermoeidheid en de recuperatie van de spelers, dan kun je over deze optie niet discussiëren: ze kunnen langer slapen en sparen een vlucht uit. De FIFA-regel is dat internationals binnen de 48 uur weer bij hun club moeten zijn. Dat is dus geen probleem. Het belangrijkste is dat clubs hun spelers terugkrijgen in een goeie fysieke context. De dag na de wedstrijd is een recuperatiedag, dan gebeurt er niet veel. Bij de meeste Engelse clubs is de woensdag trouwens een vrije dag. Ik denk dus dat er betere opties mogelijk zijn. Al blijft winnen het belangrijkste." "Ik lig niet wakker van deze discussie", zegt Rode Duivel Nicolas Lombaerts, die bij Zenit Sint-Petersburg voetbalt en in Rusland vaak met het vliegtuig reist. "Ik hoor dat er in België veel over gesproken wordt, maar volgens mij spelen daarbij andere dingen dan die 100.000 euro op zich. "Zelf reis ik voor korte vluchten van twee uur in economyclass, maar dan heb ik achteraf links en rechts toch wat pijn. Zeker op mijn leeftijd van bijna dertig jaar voel je dat. Ik zou er dus niet mee kunnen lachen als ik bij een vlucht van vijf uur niet zou kunnen liggen. En als er budget is om ons in businessclass te leggen, zoveel te beter. Dan zal achteraf ook niemand kunnen zeggen dat we niet in optimale omstandigheden naar de wedstrijd zijn gebracht. "Bij Zenit vliegen we altijd in een apart vliegtuig. Daarin is er plaats genoeg. Als je wilt, kun je er als speler vier rijen ter beschikking hebben. Ik heb mijn vaste rij en kan mij daar neerleggen en slapen. Dat is in economyclass, maar bij de vliegtuigmaatschappij die Zenit sponsort, is dat de beste optie. De businessseats kun je niet helemaal platleggen zoals die bij Brussels Airlines. Op dat vlak is Brussels Airlines echt top. "Dit soort dingen zijn bij de voetbalwereld gaan horen; alles is enorm geprofessionaliseerd. Vroeger had je één masseur en hoorde je niemand klagen als je bij hem in de rij moest wachten; nu zijn er meerdere verzorgers. Voetbal is tegenwoordig een business waarin niks meer aan het toeval overgelaten mag worden." DOOR KRISTOF DE RYCK & CHRISTIAN VANDENABEELE