Ja, het gebeurde al eerder. Zoals in 1994, toen de Benetton van Michael Schumacher toch wel heel veel koersen won. Na de Grote Prijs van België moest Schumacher zijn overwinning inleveren en werd hij zelfs een race geschorst. Omdat de bodemplank van zijn Benetton een millimeter of twee te veel was afgesleten. Meer was niet nodig om het vermoeden te verspreiden dat de regelgever een manier zocht om het seizoen weer spannend te maken. Damon Hill maakte er met de Williams-Renault inderdaad gebruik van om terug op te klimmen in het klassement. ...

Ja, het gebeurde al eerder. Zoals in 1994, toen de Benetton van Michael Schumacher toch wel heel veel koersen won. Na de Grote Prijs van België moest Schumacher zijn overwinning inleveren en werd hij zelfs een race geschorst. Omdat de bodemplank van zijn Benetton een millimeter of twee te veel was afgesleten. Meer was niet nodig om het vermoeden te verspreiden dat de regelgever een manier zocht om het seizoen weer spannend te maken. Damon Hill maakte er met de Williams-Renault inderdaad gebruik van om terug op te klimmen in het klassement. Er zullen nog wel andere gevallen van dergelijke 'vermoedens' te vinden zijn, mochten we gaan graven in het verleden. En nu komt er eentje bij. De Internationale Autosportfederatie FIA heeft het reglement immers aangepast, en wel in twee afleveringen: vanaf de Europese Grote Prijs van vorig weekend in Valencia was het verboden om tussen de kwalificaties en de race nog aan de afstelling van de motor te sleutelen. En vanaf Silverstone, over anderhalve week, is de geblazen diffuser uit den boze. Kort uitgelegd: een ingenieus systeem om uitlaatgassen door de windtunnel onder de auto te jagen, ook en vooral als de coureur geen gas geeft, wat de wegligging zeer ingrijpend bevordert. Dat laatste, uitlaatgassen blazen als er eigenlijk geen gas wordt gegeven, is nu verboden. Toeval of niet, beide systemen zijn grote troeven van Red Bull, het team van Sebastian Vettel, die met zes overwinningen op acht koersen op weg is naar verlenging van zijn wereldtitel. Bij Red Bull zelf vinden ze die ingrepen in het reglement helemaal geen toeval. "Ik vind het zeer merkwaardig dat ze dat verbod niet invoeren aan het einde van het seizoen, zoals in het verleden haast altijd al gebeurd is ( met de dubbele diffuser eind 2009 en de F-duct eind 2010, nvdr). Nu doen ze dat niet eens halverwege het kampioenschap", zegt teambaas Christian Horner van Red Bull. Helmut Marko, sportief adviseur van het team en rechterhand van Red Bullmiljardair Dietrich Mateschitz, stelde het nog scherper. "Ik vind dat zelfs heel verdacht. Als je het mij vraagt, dan speelt die ingreep niet toevallig in de kaart van... Ferrari." Alweer toeval of niet: Ferrari was vorig weekend de gevaarlijkste tegenstander van Vettel en Red Bull, die het vooral in de kwalificaties iets moeilijker had om te domineren dan in vroegere GP-weekends. Alleen is het afwachten wat het verbod op de geblazen diffuser vanaf Silverstone voor Vettel zal meebrengen. Bij Red Bull zijn ze er alvast niet gerust in. Marko: "Zo gaat dat nu in de F1: als ze het niet goed kunnen namaken, dan gaan ze janken bij de regelgever en wordt onze vondst verboden..." De man praat natuurlijk voor zijn winkel, maar heeft wel een punt. Dat de FIA de regels wijzigt tijdens het spel zelf, gebeurde al eerder. Maar wel altijd uit veiligheidsoverwegingen. Nu was de argumentatie eerder vaag: "Een andere interpretatie van het reglement"... DOOR JO BOSSUYT