Vannacht is in de VS het NBA-seizoen gestart, maar de champagnekurken knalden ook al begin oktober toen de NBA een nieuwe tv-deal afsloot met ESPN en TNT. Voor de uitzendrechten in de VS betalen zij vanaf 2016/17 tot 2024/25 ruim 2 miljard euro pér seizoen, 186 (!) procent meer dan het huidige tv-contract (ongeveer 725 miljoen euro). Ter vergelijking: de laatste tv-deal van de Engelse Premier League (van 2013/14 tot 2015/16), afgesloten met BT en BSkyB, is zo'n 1,26 miljard per seizoen waard (buitenlandse uitzendrechten niet meegerekend), dat van de Belgische Jupiler League, gegarandeerd door het Italiaanse MP&Silva, een schamele 70 miljoe...

Vannacht is in de VS het NBA-seizoen gestart, maar de champagnekurken knalden ook al begin oktober toen de NBA een nieuwe tv-deal afsloot met ESPN en TNT. Voor de uitzendrechten in de VS betalen zij vanaf 2016/17 tot 2024/25 ruim 2 miljard euro pér seizoen, 186 (!) procent meer dan het huidige tv-contract (ongeveer 725 miljoen euro). Ter vergelijking: de laatste tv-deal van de Engelse Premier League (van 2013/14 tot 2015/16), afgesloten met BT en BSkyB, is zo'n 1,26 miljard per seizoen waard (buitenlandse uitzendrechten niet meegerekend), dat van de Belgische Jupiler League, gegarandeerd door het Italiaanse MP&Silva, een schamele 70 miljoen euro... Dat die tv-rechten, over alle sporten heen, steeds duurder worden, heeft voor een deel te maken met het veranderde tv-landschap. Door het digitale (on demand) kijkgedrag, waarbij reclame steeds meer doorgespoeld wordt, is - in tegenstelling tot veel andere programma's - sport wél nog publicitair interessant. Die uitzendingen bekijken fans immers hoofdzakelijk live. En daar valt dus geld mee te verdienen. In de VS is daardoor een grote strijd aan de gang tussen tv-zenders. Zij zetten meer dan ooit in op sport en proberen zo veel mogelijk exclusieve rechten binnen te halen. Vandaar ook de langdurige deals: ESPN zendt de US Open tennis uit tot 2025, NBC de Olympische Spelen tot 2032. Het nieuwe NBA-contract van negen jaar is dus zeker geen uitzondering. Sommige clubeigenaars wilden zelfs tot twintig seizoenen gaan, maar daar werd van afgezien omdat nu al sprake is dat in de toekomst giganten als Google of Apple om de rechten zouden meedingen. De lucratieve deal dankt de NBA ook aan haar stijgende wereldwijde populariteit, veel groter dan die van de NFL (American football), in de VS de meest bekeken competitie. ESPN wil daarom nog meer inzetten op digital content, waarbij NBA-fans van Europa tot Azië via apps pakketten met livematchen of samenvattingen kunnen kopen. Niet alleen de NBA en de clubeigenaars wrijven zich met deze deal in de handen, ook de spelers horen de kassa rinkelen. Volgens NBA-commissioner Adam Silver zal het immers leiden tot een flinke stijging van de salary cap, het plafond voor de totale loonlast van de spelers dat elke club nu wordt opgelegd. Superster LeBron James heeft afgelopen zomer daarop al geanticipeerd door in Cleveland maar een tweejarig contract te tekenen, tot de zomer van 2016, wanneer de nieuwe tv-deal ingaat. Die andere vedette, Kobe Bryant, lanceerde op Twitter zelfs al een oproep. "De spelers moeten vechten voor hun marktwaarde. Wij zijn misschien overbetaald, maar ook de eigenaars. Business is business", aldus de LA Lakersster die dit seizoen 18,5 miljoen euro opstrijkt, het meest van alle NBA-spelers. En die kunnen met een gemiddeld loon van 3,5 miljoen euro - het hoogste van alle sportcompetities ter wereld - nu al niet klagen. Toch beloven de onderhandelingen tussen clubeigenaars, spelers en de NBA over de nieuwe salary cap en de bijhorende cao moeilijk te worden. In de zomer van 2017 verwachten analisten zelfs een nieuwe lock-out (staking). Maar dat de dollars uit de lucht zullen vallen, is een feit. DOOR JONAS CRETEURDe NBA dankt het lucratieve tv-contract aan haar wereldwijde populariteit.