Jo Van Biesbroeck

© PHOTONEWS

Sinds 1 september 2015 is Jo Van Biesbroeck (61) operationeel directeur van Anderlecht. Hoe kijkt hij tegen de economische ontwikkelingen in het voetbal aan?

1 Toen Interbrew in 1995 de Canadese bierbrouwer Labatt kocht, werd het ook eigenaar van de Toronto Blue Jays, een baseballclub uit de Amerikaanse Major League Baseball. Wat hebt u uit die ervaring geleerd?

‘Aan de Blue Jays verloren we jaarlijks tientallen miljoenen dollars. We dachten: we gaan dat boeltje daar eens saneren. Het eerste wat we deden, was de torenhoge loonmassa inkrimpen. Het gevolg was dat de club sportief minder ging presteren, waardoor de inkomsten uit ticketing, sponsoring en merchandising zakten, waardoor we nog meer in de kosten moesten snijden. De les? Als je een professionele sportclub leidt, mag het vertrekpunt niet zijn dat je break-even wil draaien. Je moet vertrekken van je sportieve ambitie, in functie daarvan een beleid uitstippelen en de consequenties daarvan aanvaarden.’

2 Hoe vertaalt u dat naar Anderlecht toe?

‘Als de ambitie is jaarlijks Europees mee te spelen en gemiddeld om de twee jaar Belgisch kampioen te worden, moet Anderlecht durven te investeren in een goeie ploeg. Ook als dat betekent dat de loon- en omkaderingskosten hoog zijn.’

3 De Engelse stadions zitten vol, de merchandising boomt, de TV-rechten brengen jaarlijks meer dan twee miljard op. Kunnen ook in België nieuwe inkomsten worden gecreëerd?

‘België heeft een schaalprobleem. Een gemiddelde speeldag in eerste klasse is goed voor maximaal 165.000 toeschouwers. Dat zal niet snel spectaculair toenemen. De sponsoring lijdt onder het feit dat er nauwelijks nog grote bedrijven hun beslissingscentrum in dit land hebben. En de tv-rechten zijn wat gestegen, maar ook daar moeten we geen gigantische groei verwachten. Anderlecht wil een nieuwe inkomstenstroom opbouwen via uitgaande transfers. Vroeger waren grote transfers eerder occasioneel. Nu proberen Belgische clubs er een verdienmodel omheen te bouwen. Maar dan moet de club wel de consequenties van die keuze aanvaarden: een hogere loonmassa en een groter investeringsrisico. Als je mee wil in die molen van lucratieve transfers, moet je bereid zijn te investeren, zowel in je jeugdwerking als in de aankoop van ondergewaardeerde talenten.’

4 Is de uitbreiding en modernisering van voetbalstadions een mogelijkheid om de inkomsten te vergroten?

‘Door meer comfort kunnen we meer supporters en sponsors aantrekken, maar we hebben niet per se veel grotere stadions nodig. Anderlecht kan zeker een nieuwe infrastructuur gebruiken, maar een bedrijfsmodel bouwen op een grotere capaciteit, maar met marginale meeropbrengsten per extra zitje, zou geen goede beslissing zijn. Een nieuw stadion betekent altijd een flinke verhoging van de vaste kosten die niet altijd voldoende gecompenseerd worden door extra inkomsten. Dan dreig je spelers te moeten verkopen, waardoor supporters afhaken, en zit je in een negatieve spiraal. AA Gent ging bij wijze van spreken van geen infrastructuur naar een modern stadion voor 20.000 toeschouwers. Maar als je zoals Anderlecht al een comfortabel stadion hebt met meer dan 25.000 plaatsen, zullen de extra inkomsten van een nieuw stadion de mogelijkheden van de club niet fundamenteel veranderen.’

5 Steeds meer Belgische clubs komen in buitenlandse handen. Kan dat een bedreiging voor de topclubs worden?

‘De interesse van buitenlandse investeerders zie ik in de eerste plaats als een blijk van respect voor de Belgische competitie. We halen een goed niveau, jonge spelers worden hier beter en onze topclubs haalden de voorbije jaren geen slecht niveau in Europa. Ik vind het niet slecht dat er beweging in de markt is. Een competitieve omgeving houdt iedereen scherp. Nieuwe investeerders zullen de waakzaamheid van de Belgische clubs verhogen. Het enige waar we zorg moeten voor dragen, is dat het speelveld voor iedereen gelijk is. Er moet een minimum aan financiële fair play zijn.’

PATRICK CLAERHOUT (TRENDS)

‘Het vertrekpunt mag niet zijn dat je break-even wil draaien.’ – JO VAN BIESBROECK

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content