Eind september 2013 wonnen de Red Knights, voor het eerst sinds 2004, de Motorcross der Naties in Duitsland. Na die zege sprak bondscoach Joël Smets van een opsteker voor het Belgische motorcross. De Limburger betrok zijn rijders Clément Desalle, Ken De Dycker en Jeremy Van Horebeek in de hulde.

Komend weekend begint in Qatar opnieuw het WK-seizoen. Smets, rijderscoach bij Suzuki, overloopt graag de kansen voor onze deelnemende landgenoten. Ze zullen immers in de MX1-klasse opnieuw moeten optornen tegen de Italiaanse vijfvoudige wereldkampioen Antonio Cairoli. “Ik ga er echter van uit dat het einde van zijn dominantie eraan komt, daarom hoop ik op een spannend kampioenschap”, beweert de oud-wereldkampioen. “Cairoli is eigenlijk erg goed in het verdedigen van zijn punten. Geen bewuste strategie, maar hij profiteert gewoon maximaal en blijft een meester-tacticus die zich niet snel uit zijn lood laat slaan bij een mindere dag. Zijn regelmaat wordt beloond, waardoor de concurrentie vaak wat radeloos wordt. De kloof wordt echter kleiner. Ik ga ervan uit dat Desalle hem het meest kan bedreigen.”

De Dycker mist de WK-start alleszins al door een polsbreuk. “Een klein drama”, oordeelt Smets. “Een grand prix missen, dan spreken we toch makkelijk over vijftig potentiële punten die wegvallen. Maar Ken is mentaal een sterk baasje en een winnaar. Ik verwacht nu ook niet dat hij zal meestrijden voor de wereldtitel, daarvoor ontbreekt het hem toch aan regelmaat.”

Vicewereldkampioen Desalle onderging dan weer na de Motorcross der Naties een schouderoperatie, maar revalideerde goed en trainde volgens Smets vlot met de motor. “Hij zal misschien nog niet in topvorm verkeren bij de eerste twee manches, maar Clément is wel de Belg van wie we straks het meest mogen verwachten. De meest getalenteerde, conditioneel nog niet top maar wel iemand die Cairoli het vuur aan de schenen kan leggen. Hij heeft een heel sterk karakter. Alleen moeten Clément en zijn entourage nog iets meer in zijn mogelijkheden geloven om die extra stap vooruit te kunnen zetten. Wij proberen daarin te helpen en dat wat te stimuleren. Maar het geloof in eigen kunnen, dat blijft toch iets dat hij vooral zelf moet realiseren. Hopelijk komt die klik er spoedig. Wie vier GP’s wint op een seizoen, weet echter dat we over een tikkeltje spreken om echt tot het laatst mee te strijden voor de wereldtitel.”

Kevin Strijbos kan terugblikken op twee goede jaren en trad weer op het voorplan, maar sukkelde sinds januari – na een aanrijding op training – wat met de adductoren. “Hij heeft de mogelijkheden om beter te doen dan die vierde stek van vorig seizoen”, beseft Smets. “Die stijgende lijn doortrekken, dat is nu zijn dwingende opdracht.”

Van Horebeek stapte over naar Yamaha. “Hij zal zeker een woordje meespreken”, weet Smets. “Iemand die een sterk seizoens-einde beleefde en onlangs op het Italiaans kampioenschap nog maar eens even zijn potentieel liet zien.”

Met Joël Roelants en Jens Getteman staan er straks nog twee jonge talentvolle Belgen aan de startlijn. “Zij moeten vooral rustig blijven”, oppert Smets. “Roelants was goed in de MX2-klasse, maar kende een moeilijk aanpassingsjaar. Hij pakt nu uit met een eigen privéteam van Honda. Joël is technisch niet de meest verfijnde, maar is fysiek in orde en toont veel doorzettingsvermogen. Hij moet hopen op enkele uitschieters. Jens dient rekening te houden met een leerjaar en moet het kampioenschap dan ook met die intentie aanvatten.”?

DOOR FRÉDÉRIC VANHEULE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content